سلامت نیوز : تحقیقات جدید حاکی است: عمل جراحی میانبر زدن معده موجب کاهش وزن قابل توجهی می‌شود و می‌تواند از ایجاد دیابت در برخی از افراد جلوگیری کند و میزان عوامل ایجاد کننده بیماریهای قلبی مثل فشار خون و کلسترول بالا را کاهش می‌دهد.

تد آدامز، کمک استادیار بخش ژنتیک قلب و عروق دانشکده پزشکی دانشگاه اوتا در شهر سالت لیک گفت: افرادی که عمل جراحی میانبر زدن معده انجام دادند به میزان قابل توجهی کاهش وزن پیدا کردند. پس از 2 سال 35 درصد از وزن اولیه بدنشان کاسته شد و پس از 6 سال حدود 28 درصد دیگر وزن کم کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ گروه آدامز در تحقیقات خود بیش از 1150 فرد بسیار چاق را که بین سالهای 2000 تا 2011 عمل جراحی میانبر زدن معده داشتند، تحت نظر قرار داد.میزان متوسط شاخص جرم بدن (میزان چربی بدن) در آنها 46 بود. شاخص بیش از 40 بسیار چاق در نظر گرفته می شود.علاوه بر این در این تحقیقات دو گروه کنترل نیز شرکت داشتند در گروه کنترل اول 417 فرد شرکت داشتند که در مورد جراحی فکر کرده بودند اما هرگز آن را امتحان نکرده بودند.

در گروه کنترل دوم 321 فرد بسیار چاق شرکت داشتند که هیچ کدام در مورد این نوع جراحی فکر هم نکرده بودند.آدامز گفت: 62 درصد از بیمارانی که قبل از جراحی دیابت نوع 2 داشتند پس از گذشت 6 سال از عمل، دیگر علائم دیابت را نداشتند.لاوه بر این فشار خون بالا، کلسترل بالا و تری گلیسرید بالا در آنها نیز کاهش یافت.نتایج این تحقیقات در مقاله Journal of the American Medical Association به چاپ رسیده است.

آنیتا کورکولاس، رئیس بخش جراحی عمومی در مرکز پزشکی دانشگاه پترزبورق خاطرنشان کرد: بسیاری از افرادی که دیابت نوع 2 داشتند پس از عمل جراحی دیگر علائم این بیماری را نداشتند. تنها 2 درصد از کسانی که عمل جراحی میانبر زدن معده داشتند به دیابت نوع 2 مبتلا شدند، در حالی که میزان ابتلا به دیابت نوع 2 در گروههای کنترل 17 درصد بود.کورکولاس اما در عین حال درباره عمل جراحی برداشتن چربی‌ها در هر شرایطی هشدار داد و گفت: جراحی برای برداشتن چربی‌های اضافی تنها در اشخاصی به کار می‌رود که حداقل شاخص جرم بدنشان 40 و یابین 35 تا 40 باشد و شرایط پزشکی خاصی داشته باشند مثلاً دچار دیابت نوع 2 یا فشار خون بالا باشند.

پزشکان در عمل جراحی میانبر زدن معده، معده را به دو قسمت تقسیم می‌کنند و قسمت کوچک یا کیسه کوچک بالا را به روده کوچک متصل می‌کنند از آنجا که این کیسه تنها می‌تواند مقدار کمی غذا را در خود نگه دارد، بدن کالری کمتری را جذب می‌کند.در آمریکا یک سوم از بزرگسالان دچار چاقی و در معرض مشکلات جدی مربوط به اضافه وزن هستند. عمل جراحی میانبر زدن معده در این کشور بیش از پیش رایج شده است.دو تحقیق دیگر هم انجام شد که جنبه‌های مختلف عمل کاهش وزن از جمله عمل جراحی میانبر زدن معده و روند بانداژ کردن معده را بررسی می کردند.

در یکی از این تحقیقات که در سوئد انجام شد هزینه‌های طولانی مدت پزشکی در بیش از 2000 بیمار که جراحی باریتاریک داشتند و تعدادی از افراد چاق دیگر با همین سن و سال که عمل جراحی نداشتند (گروه کنترل) با هم مقایسه شدند.پس از گذشت 20 سال، گروهی که جراحی داشتند به طور متوسط 18 درصد از وزن بدنشان را کم کردند.در حالی که افراد گروه کنترل فقط یک درصد از وزن بدنشان را کم کردند. محققان متوجه شدند پس از گذشت 6 سال از عمل جراحی بیمارانی که جراحی داشتند بیش از گروه دیگر در بیمارستان بستری شدند یا به طور سرپایی مداوا شدند.

اما پس از گذشت 20 سال از جراحی این بیماران از داروهای کمتری استفاده کردند و در نتیجه هزینه‌های پزشکی مربوط به قلب و عروق در آنها کمتر بود.در تحقیق دوم که در استرالیا انجام شد، 30 بیمار که عمل جراحی کاهش وزن داشتند با 30 بیمار که از رژیم غذایی کم کالری برای کاهش وزن استفاده می‌کردند با هم مقایسه شدند تا مشخص شود کدام گروه از نظر وقفه تنفسی در هنگام خواب وضعیت بهتری نسبت به قبل پیدا می کند.

افرادی که جراحی داشتند و از روند بانداژ کردن معده استفاده کرده بودند به طور متوسط 61 پوند وزن کم کردند.در حالی که افراد گروه دوم حدود 11 پوند از دست دادند.هر دو گروه پس از جراحی یا تغییر رژیم غذایی آپنه خواب (وقفه تنفسی در هنگام خواب) کمتری داشتند و تفاوت بین آنها چندان زیاد نبود.کورکولاس گفت: این تحقیق کمی گیج کننده است. چرا تفاوت چندانی از نظر آپنه خواب در این دو گروه مشاهده نشد؟ باید تحقیقات دیگری انجام شود تا پاسخ به این سؤال مشخص شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha