سلامت نیوز : با وجود مخالفت کارشناسان، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تخلیه پساب‌های نیشکر در تالاب‌های خوزستان را خواستار شد. در حالی که کارشناسان و دوستداران محیط زیست ورود پساب‌های شور نیشکر را به تالاب‌های هورالعظیم و شادگان برای این اکوسیستم‌های آب شیرین خطرناک می‌دانند و بارها نسبت به نابودی این زیستگاه‌ها هشدار داده‌اند، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار تخلیه این پساب‌ شور به تالاب‌های خوزستان شد. محمدجواد محمدی‌زاده، مضرات تخلیه پساب شور نیشکر برای تالاب‌ها را رد کرد و گفت: بررسی‌های گذشته نشان می‌داد که شوری پساب‌های نیشکر بالا بوده اما خوشبختانه این شوری به علت انجام عملیات آبشویی در تمام واحدها هم اکنون کاهش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ او با بیان اینکه استفاده از سموم و کودهای شیمیایی نیز در این کشت مدیریت شده و فاضلاب‌ها تصفیه می‌شود افزود: بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد نه تنها آب ناشی از پساب‌های کشت و صنعت‌ها نگران‌کننده نیست بلکه اگر کشاورزان بالادست این پساب‌ها را برداشت نکنند و اجازه دهند، سازمان حفاظت محیط زیست ترجیح می‌دهد این پساب‌ها به هورالعظیم و تالاب شادگان تخلیه شود.

معاون رئیس جمهوری گفت: اطلاعات نگران‌کننده در مورد پساب‌ها مربوط به یکی، دو سال پیش بوده و بررسی‌ها و تاییدیه‌های آزمایشگاه‌های مرجع خلاف این مسئله را نشان می‌دهد. محمدی‌زاده با تاکید بر اینکه استفاده از پساب نیشکر به معنی عدم تامین حقآبه تالاب‌ها توسط وزارت نیرو نیست،‌ اظهار کرد: اگر چه حقآبه تالاب‌ها باید تامین شود، اما در بعضی از سال‌ها مانند امسال به دلیل خشکسالی، برخی عملیات عمرانی و آبگیری سد سیمره در بالادست آورد رودخانه کرخه کمتر بوده و حقآبه بعضی تالاب‌ها به موقع تامین نشده است.

دکتر مهران افخمی محقق و استاد دانشگاه در این باره گفت: در اکوسیستم آب شیرین، زیستمندان هزاران سال با آب شیرین و مشخصات خاص انطباق پیدا کرده‌اند که اگر با تخلیه پساب به آن منطقه شوری تغییر کند آن زیستمندان از بین می‌روند یا بیمار و ضعیف می‌شوند. پساب شور را فقط می‌توان به جایی تخلیه کرد که از نظر شوری اختلاف زیادی میان محیط پذیرنده و تخلیه نباشد. یافته‌های علمی به ما گوشزد می‌کند نباید تغییر زیادی در اکوسیستم پذیرنده به وجود آید. وی معتقد است: آب تالاب‌ها و رودخانه‌های ما شیرین است، نمی‌توانیم پسابی که شوری آن 10 هزار میکروموس است را در تالابی بریزیم که شوری آن 2 هزار میکروموس است زیرا با این کار به آن شوک وارد کرده و اکوسیستم آن از بین می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha