یک روانشناس کودک و نوجوان تاکید کرد:« روانشناسان بر این باورند كه اگر كودك سردرد و سایر علائم اضطراب را نشان دهد بایستی به مدرسه برود؛ در این صورت به‌تدریج علائم فروكش خواهد كرد، زیرا در صورت ماندن كودك در منزل به احتمال قوی علائم تثبیت خواهند شد.»

چطور کودک را برای رفتن به مدرسه آماده کنیم
سلامت نیوز: یک روانشناس کودک و نوجوان تاکید کرد:« روانشناسان بر این باورند كه اگر كودك سردرد و سایر علائم اضطراب را نشان دهد بایستی به مدرسه برود؛ در این صورت به‌تدریج علائم فروكش خواهد كرد، زیرا در صورت ماندن كودك در منزل به احتمال قوی علائم تثبیت خواهند شد.»
نیره حاجی علیان در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:« یکی از اختلالات روانی شایع در دوره ابتدایی و پیش دبستانی, ترس از مدرسه است که در کودکان دوره آمادگی و اول ابتدایی از فراوانی بیشتری برخوردار است. البته تحقیقات روانشناسی نشان دهنده این امر است که ترس از مدرسه بیشتر در کودکان پایه  اول تا سوم دیده شده و مختص جنس خاصی نبوده و در هر دو جنس وجود دارد؛ البته این ترس در دخترها كمی‌بیشتر است.»
وی ادامه داد:« اغلب کودکان در طول سال تحصیلی یک بار یا بیش‏تر، با رفتن به مدرسه مخالفت می‏کنند، اما بچه‏ هایی که دچار اختلال‏ ترس از مدرسه هستند، اغلب به بهانه‏ های مبهم و جزیی‏ روزهای زیادی از رفتن به مدرسه خودداری می‏ورزند.»
این روانشناس کودک و نوجوان درباره علایم ترس از مدرسه در کودک گفت:« مخالفت كودك برای رفتن به مدرسه معمولاً در روزها و هفته‌های نخستین سال تحصیلی همراه با علائم جسمانی یا گریستن مداوم بوده و به طور ناخودآگاه از دل درد و سردرد شکایت نموده یا دچار حالت تهوع و اسهال شده که هیچ یک علل‏ جسمانی ندارد. این علایم معمولاَ صبح زود رخ داده و در مواقعی كه مدرسه رفتن منتفی است کاهش می یابد و در روزهای تعطیل یا روزهای آخر هفته كمتر دیده شده یا اصلاً دیده نمی‌شود.»
وی ادامه داد:« کج خلقی و وحشت‏زدگی در هنگام جدا شدن از والدین، وحشت از خوابیدن یا دیدن کابوس‏ های شبانه، ترس‏های اغراق‏ آمیز از حیوانات،غول‏ ها یا دیوها را می توان از دیگر علایم ترس از مدرسه عنوان نمود.»
وی در خصوص دلایل ترس از مدرسه در برخی کودکان گفت:«در یک تقسیم بندی کلی می توان دلایل ترس از مدرسه را در دو طبقه قرار داد؛ شرایط خانه و محیط مدرسه. یکی از دلایل مهم ترس از مدرسه، اضطراب جدایی است و معمولا در کودکانی مشهود است که برادر یا خواهری نداشته و یا کوچک‏ترین بچه خانواده هستند.
مادرانی که در طول دوران رشد کودک، بیش از همیشه مواظب فرزندشان بودند و کودک خود را در شرایط و موقعیت های مختلف حمایت می کنند و به عبارتی نگران و دلواپس فرزندشان هستند، خواسته یا ندانسته یک نوع وابستگی شدید بین کودک و والدین ایجاد می نمایند.»
حاجی علیان افزود:« حس از دست دادن والدین مهمترین استرسی است که به کودکان هنگام ورود به مدرسه وارد شده و این تصور را ایجاد می‌کند که برای همیشه از والدین جدا خواهند شد. این اضطراب زمانی افزایش می یابد که اختلافات درون خانواده زیاد بوده و کودک احساس کند که در غیاب او و حضورش در مدرسه، احتمال دارد مادر منزل را ترک کرده و هرگز به منزل برنگردد. بنابراین برای دستیابی به آرامش خود سعی می کند از رفتن به مدرسه امتناع کند».
وی در ادامه به خبرنگار سلامت نیوز گفت:« دلیل دوم را می توان در محیط مدرسه دانست. توجه یا بی توجهی بیش از اندازه معلم به کودک و یا بگارگیری اسامی و القاب خاص توسط معلم یا همکلاسی ها می تواند سازگاری او را با محیط و دنیای جدید مدرسه به حداقل برساند. از سوی دیگر شکل ظاهری مدرسه تأثیر زیادی بر ایجاد و یا کاهش ترس از مدرسه خواهد داشت. به‌طور مثال دیوارهای بلند و عدم استفاده از رنگهای شاد، محیط مدرسه را بسیار خشک و بی روح نموده و باعث می‌شود کودک احساس کند با ترک خانه باید وارد زندان شود ، در نتیجه نتواند با این محیط خود را سازگار نماید. ترس از این محیط منجر می گردد تا کودک تمارض نموده و والدین نیز او را از رفتن به مدرسه معاف کنند.»
این مدرس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد:« البته مشکلات جسمانی کودک نظیر ضعف شنوایی یا بینایی هم می تواند عاملی برای ترس کودک در نظر گرفته شود، بخصوص زمانی که با تشخیص تفاوت بین خود و دیگران احساس ضعف و کمبود نماید.»
وی درخصوص راهکار حل مشکل ترس از مدرسه در کودکان گفت:« برای داشتن راهکاری برای حل این مشکل والدین ابتدا بایستی علت ترس کودک را مشخص نمایند و براساس علت مطرح شده راه حل مناسبی را برای آن در نظر بگیرند. اما در کل می توان با توجه به علل یاد شده برای ترس از مدرسه راهکارهای که به آنها اشاره می شود را به کار برد از جمله اینکه حرف زدن با کودک درباره محیط مدرسه و دوران تحصیل خود از سوی والدین یکی از راهکاری‌ها مهم برای از بین بردن ترس به شمار می آید، بیان محسنات مدرسه همچون یادگیری چیزهای جدید، یافتن دوستان خوب و داشتن معلمی خوب می تواند ترس کودک را از مدرسه کاهش دهد. »
این روانشناس کودک و نوجوان ادامه داد:« والدین می‌توانند قبل از شروع سال تحصیلی همراه کودکشان از مقابل مدرسه عبور کرده و آنجا را به فرزندشان نشان بدهند یا اگر امکان داشت، داخل رفته و مدتی را در کلاس و حیاط مدرسه همراه کودک سپری کنند. این کار باعث می‌شود وقتی کودک در میان همسالان خود قرار گرفت دچار ترس و وحشت نشود. تنظیم خواب کودک نیز تأثیر بسیار زیادی در کاهش اضطراب کودک هنگام رفتن به مدرسه خواهد داشت.»
وی خاطرنشان کرد:« روانشناسان ( در صورت بروز علائم ترس از مدرسه ) بر این باورند كه اگر كودك سردرد و سایر علائم اضطراب را نشان دهد بایستی به مدرسه برود؛ در این صورت به‌تدریج علائم فروكش خواهد كرد، زیرا در صورت ماندن كودك در منزل به احتمال قوی علائم تثبیت خواهند شد. البته لازم است تا والدین كودك از همان ابتدا مدیر و معلم را در جریان وضعیت او قرار دهند، چرا که  این كودكان نیازمند توجه خاصی هستند.»
حاجی علیان افزود:«از دیگر راه های کنترل ترس از مدرسه، همراه شدن یکی از والدین با کودک برای مدت کوتاهی است. به عبارتی یكی از والدین چند روزی در دفتر مدرسه حضور داشته و كودك به كلاس برود و پس از مدت مشخصی كه به تدریج این زمان افزایش می‌یابد، بتواند از كلاس خارج شده و والدین خود را ببیند و این برنامه تا عادی شدن رفتار كودك در مدرسه ادامه داشته باشد.»
وی تاکیدکرد:«اگر کودک در کلاسهای بالاتر از اول دبستان قراردارد و دچار اضطراب جدایی است، می توان با کودک قراردادی بست مبنی بر اینکه  کودک تا زمانی که اضطراب به سراغش نیامده، در مدرسه بماند و با کمک مسؤولان مدرسه و از طریق ترغیب و تشویق کودک، زمان ساعات ماندن در مدرسه را افزایش دهند به عنوان مثال روز اول نیم ساعت، روز دوم چهل دقیقه و...  به طوری که کودک احساس اضطراب نکند و بتواند با آرامش در مدرسه بماند.»
این روانشناس کودک و نوجوان ادامه داد:« استفاده از الگو و سرمشق نیز كه عملاً در مدرسه و كلاس صورت می‌گیرد كمك خوبی برای حل این مشکل است. در این روش كودكانی كه همكاری خوبی در مدرسه دارند عملاً به عنوان الگو یا سرمشق وارد عمل می‌شوند. اما بایستی دقت شود که مقایسه ای بین کودک و همکلاسی هایش نظیر اینکه "ببین فلانی خودش سر کلاس می رود، تو هم برو…" صورت نگیرد زیرا این گونه جملات باعث احساس ضعف و ناتوانی بیشتری در کودک خواهد شد.»
وی در پایان گفت:« کنترل بر رفتارهای قلدرمآبانه و تهدیدآمیز، شرکت دادن کودک در گروههای دوستانه و جلوگیری از بکارگیری القاب نادرست برای کودک از دیگر راههایی است که می تواند ترس از مدرسه را در کودک کاهش داده یا از بین ببرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha