سلامت نیوز :وزیر ورزش و جوانان در فاصله دو ماه گذشته برای دومین‌بار نگرانی خود را از افزایش آمار طلاق و بالا رفتن سن ازدواج در تهران اعلام کرد. با این حال وزیر تنها به ابراز نگرانی اکتفا نکرد و راهکارهایی هم پیشنهاد داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ ازجمله اینکه وزارتخانه ورزش و جوانان در تعامل با وزارت ارشاد است تا با همکاری این دو وزارتخانه مجوز سایت‌های همسرگزینی داده شود. محمد عباسی از برنامه‌هایی برای ترویج ازدواج و بررسی برنامه‌های روز و هفته ازدواج نیز خبر داد؛ چنانکه راهکارهای مختلفی برای ترویج و تشویق جوانان از سوی دستگاه‌های مختلف ارائه شده که مهم‌ترین راهکارها، موضوع و معضل مسکن جوانان بود که قرار است وزارت راه و شهرسازی اقدامات مثبتی را انجام دهد.نگرانی از افزایش طلاق تنها مختص پایتخت نیست، افزایش طلاق به روستاها هم سرایت کرده است، به عنوان نمونه اگر تا سال ۷۵ کهگیلویه و بویراحمد در میان استان‌های کشور کمترین نرخ طلاق را داشت اما اینک به میانه‌های جدول صعود کرده و آمار ثبت‌احوال در دو سال گذشته حاکی از افزایش دو درصدی طلاق در این استان که بیشتر بافت روستایی و عشایری دارد، است.

آمارها در ظاهر امر مسوولان فرهنگی کشور را برآشفته می‌کند. با این حال طلاق تلخ‌ترین حلال در دین اسلام است و این برخلاف سیستم بسته برخی از شاخه‌های دین مسیحیت مانند کاتولیک است که طلاق در هر حالتی روا شمرده نشده. به همین خاطر طلاق در عین تلخی و نگرانی که ایجاد می‌کند می‌تواند نشانگر مسائل عمقی‌تری باشد که در سطح خانواده ایرانی، مسائل جوانان و مشکلات موجود در جریان است.

حتی اگر نخواهیم به یک تحلیل بنیادی و جزء به‌جزء مراجعه کنیم، مشاهدات قضات و وکلای دادگستری که از نزدیک شاهد گسستن پیوندها هستند، دو مساله را در نگاه اولیه رو می‌کند؛ مشکلات اقتصادی و مشکلات جنسی مهم‌ترین عامل طلاق‌های ایرانی هستند. حتی اعتیاد به عنوان مساله‌ای که علت بسیاری از مراجعات زوج‌هاست خود یک عامل مستقل نیست بلکه باید انگیزه‌های اعتیاد را در عوامل زیربنایی‌تری جست‌وجو کرد.

از منظر جامعه‌شناسان یا حقوقدانان صراحت در علت‌های اصلی طلاق با اشاره به زمینه‌های موجود دیگری بیان می‌شود. دکتر پیمان آزاد، استاد دانشگاه و حقوقدان نگاهی به زندگی مدرن دارد: «در جامعه مدرن، تساوی حقوقی زن و مرد در همه عرصه‌های زندگی مطرح می‌شود. نقش زن در خانواده و جامعه تحول پیدا می‌کند و در بستر این تحول است که وظایف و تکالیف زن و مرد تغییر می‌کند. در صورتی که آحاد جامعه مخصوصا مردان برای قبول این تحول آماده نباشند، رشد میزان طلاق اجتناب‌ناپذیر می‌شود چراکه معیار ازدواج عوض شده و در معرض دگرگونی‌های مداوم است. اینجاست که تضادهای اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و حقوقی تشدید می‌شوند. در چنین شرایطی فکری که معاصر باشد راه‌گشا است. فکری که با مقتضیات روز نخواند مساله‌آفرین خواهد بود یا مسائل را تعمیق می‌کند و بحران می‌آفریند.» با این حال زندگی مدرن تنها رویه‌ای از زندگی‌های کنونی است. ٢٠ درصد علت طلاق‌ها را دخالت خانواده‌ها و دیگران در امور جوانان تشکیل می‌دهد و این قضیه تا آنجا پیش‌رفته که در ایران خانواده‌ها با هم ازدواج می‌کنند نه دو جوان. از سوی دیگر بیش از ٨٠ درصد طلاق‌ها به درخواست زنان صورت می‌گیرد ولی این به معنای آن نیست که زنان ما از زندگی ‌گریز پا شده‌اند بلکه چون طلاق برای مردان دارای بار مالی است در نتیجه بیشتر مراجعین را زنان تشکیل می‌دهند.

در گذر از تمام علت‌هایی که می‌توان برای سستی زندگی‌های کنونی ارائه داد وزیر جوانان به روی دیگر مساله طلاق اشاره می‌کند. اینکه چه کنیم تا ازدواج‌ها پایدار شوند. عباسی می‌گوید: ایجاد انگیزه و ارائه راهکارهای اجرایی برای رفع دغدغه‌های جوانان می‌تواند در افزایش ازدواج جوانان تاثیر‌گذار باشد.عباسی درباره ساماندهی آیین‌نامه ازدواج جوانان می‌گوید؛ از آیین‌نامه‌ای که در دولت در حال نهایی شدن است و در کمیسیون فرهنگی نیز مورد بحث و برسی قرار گرفته و به محض ابلاغ به تمام دستگاه‌های مرتبط با ازدواج جوانان ابلاغ می‌شود.

ساماندهی مراکز مشاوره و مجوز سایت‌های همسرگزینی از دیگر راهکارهای این وزارتخانه است. با توجه به اینکه این سایت‌ها در حوزه‌های مختلف خبری فعالیت می‌کنند مجوزهای لازم را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آنها می‌دهد اما در بحث سایت‌های همسرگزینی درصدد مذاکره با وزارت ارشاد هستیم تا با همکاری این دو وزارتخانه مجوز این سایت‌ها صادر شود.شاید این هم ترفند بدی نباشد که برای رویارویی با مشکلات بزرگ از راهکارهای کوچک که معمولا به چشم‌ نمی‌آید شروع کرد. با این حال افزایش طلاق هم می‌تواند نگران‌کننده باشد هم نباشد. افزایش طلاق نشانگر یک تغییر جامعه‌شناختی است. شاید نیازهای جوانان ما با تغییر و به‌روز شدن بسیاری از استانداردهای زندگی عوض شده است. اما طلاق بیشتر از آن جهت نگران‌کننده است که مشکلات اقتصادی و فراهم نبودن کف آسایش و امنیت مالی برای جوانان به‌راحتی زندگی‌های تازه را آسیب‌پذیر می‌کند. از سویی پنهان‌کاری و نبود آموزش روابط‌ زناشویی هم به این مشکل دامن می‌زند مسائلی که در نبود آگاهی و ضعف اطلاع‌رسانی سکوت، سردی می‌آفرینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha