سلامت نیوز : با حضور میهمانان خارجی از سه قاره امریکا، اروپا و آسیا: "دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران" برگزار می شود.

به گزارش سلامت نیوز ؛ دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودونتیست های ایران با شعار "تحول در ارتودنسی از ادعا تا واقعیت"، با حضور میهمانانی از سه قاره امریکا، اروپا و آسیا، سوم تا پنجم آبان ماه امسال در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار می شود.دکتر حمید عادلی نجفی، رئیس این کنگره با اعلام خبر فوق گفت: از مهم ترین انگیزه ها برای برگزاری این کنگرها، مبادله اطلاعات علمی است. به عبارتی برگزارکنندگان این کنگره قصد دارند از طریق برپایی این کنگره، انتقال اطلاعات بروز را از خارج به داخل کشور میسر کرده و به شناساندن و انتقال توانمندی های علمی و عملی دندانپزشکان ایرانی به خارج همت گمارند.

وی با تاکید بر اینکه در حرفه ارتودنسی در کشورمان، نوآوری و بدعت های درمانی بسیاری داریم که تاکنون فرصت کافی برای معرفی آنان به جهانیان را نداشته و در این راه تلاش لازم نیزکمتر شده است، تصریح کرد: این کنگره فرصتی مغتنم است تا ضمن آشنایی با دانش و تجارب متخصصان مهمان با معرفی توانمندی ها، تجارب و قابلیت های بزرگان علمی کشورمان در سطوح بین المللی و انتقال این تجربیات به دیگر دندانپزشکان جهان، جایگاهی شایسته در دنیا احراز کنیم. وی اظهار داشت: همچنین حضور برجسته استادان ارتودنسی ایرانی در همایش های بین المللی و انتقال تجارب و نظرهای آنان سبب میشود تا جهانیان شناخت بیشتر و بهتری نسبت به توانایی های علمی در رشته ارتودنسی در ایران، پیدا کنند.

و در این زمینه رییس دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران به سفر دکتر کارلا ایونس دبیر فدراسیون بین المللی دندانپزشکی« آموزشی – درمانی » و رییس بخش ارتودنسی دانشگاه ایلی نویز امریکا در سال 2006 اشاره کرد و گفت: حاصل بازدید دکتر ایونس از مراکز آموزشی - درمانی و دانشگاهی ارایه دهنده خدمات ارتودنسی و بعضی از مطب های خصوصی، چاپ گزارشی در نشریه رسمی FDI بود که به این ترتیب خدمات درمانی ارتودنسی درایران را در سطحی ارزنده ومنطبق بر استانداردهای جهانی، معرفی نمود.

دکتر عادلی نجفی اظهار داشت: دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودونتیست های ایران با حضور میهمانانی از ایالات متحده امریکا، برزیل، انگلستان، آلمان، دانمارک، ترکیه و هند برپا می شود.وی افزود: سخنرانان خارجی دعوت شده به این کنگره، افراد برجسته و شناخته شده بین المللی هستند که متناسب با اهداف علمی کنگره انتخاب و دعوت شده اند.رییس دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران با اشاره به اینکه این کنگره بین المللی با همکاری انجمن ارتودنتیست های ترکیه برگزار می شود، یادآور شد: در این کنگره مسئولان بلند پایه ارتودنسی ترکیه از جمله رئیس انجمن ارتودنسی آن کشورورئیس کنگره ارتودنسی اروپا در سال قبل که عضو هیات مدیره انجمن ارتودنسی اروپا نیز هست، حضور دارند.

وی ادامه داد: برنامه علمی و اجرایی این کنگره به گونه ای تدوین شده است که نوآوری ها و مفاهیم گوناگون درمانی را به سمت و سویی سوق دهد که اشراف به واقعیت بیشتر و شک و تردیدهای در تصمیم گیری های درمانی برطرف شود و مفاهیمی که هم اینک دنیای حرفه ای ارتودنسی را به چالش کشیده اند، مورد نقد و بررسی قرار گیرند.
دکتر عادلی نجفی با اشاره به اینکه یکی از این چالش ها، بررسی و تحلیل در طرح ریزی و انجام درمان ها بر پایه "روش های مبتنی بر کشیدن و یا نکشیدن دندان ها" است، خاطر نشان ساخت: از حدود یکصد سالی که از عمر ارتودنسی نوین می گذرد، روش های درمانی که در مکاتب آموزشی و معالجه بیماران وجود داشته به تناوب تغییریافته ویا دوباره مطرح شده اند.

وی همچنین ادامه داد: با گذشت زمان و به دلیل تنوع در عقاید متخصصان رشته ارتودنسی، روش های درمانی مذکور که نزد این متخصصان از پشتوانه های علمی و تجربی معتبری نیز برخورداربودند درتعیین اولویت های طرح ریزی درمان، دچار تغییراتی شده اند.رییس دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودونتیست های ایران از چالش های دیگر در این حرفه را روش "ارتودنسی نامریی" برشمرد و گفت: نه تنها در محدوده موارد کاربردی این روش و ثبات نتایج معالجات، ابهام ها و تناقضاتی وجود دارد که بدلیل تبلیغات نادرست، باورهایی غیر علمی در مورد ارتودنسی نامریی ایجاد شده و مشکلاتی برای مردم و بیماران نیازمندارتودنسی بوجود آمده است.

وی روش های جدید "ارتودنسی زبانی" را از دیگر محورهای برنامه های آموزشی در این کنگره عنوان و تصریح کرد: گرچه معرفی این روش در ارتودنسی به سه دهه قبل بر می گردد، اما این شیوه بدلیل نصب اتصالات در سطوح زبانی دندان ها و رویت کمتر آنها طرفدارانی دارد. لذا استفاده از این روش ها از جمله چالش های دیگری در ارتباط بامدت زمان و کیفیت درمان و محدودیت های کار بردی در بعضی از انواع نابهنجاری هاست که به بحث و نقد گذاشته می شود.دکتر عادلی نجفی افزود: از دیگر محور های این کنگره، آموزش های "بین رشته ای" است که با مشارکت و همکاری جراحان دهان، فک و صورت، گوش و گلو و بینی، جراحان پلاستیک، پوست، مغز و اعصاب، ارتوپدی، چشم و ... برگزار گردیده، و آنان به ارایه شیوه های نوین درمانی برای اصلاح ساختار نابهنجاری های دندانی فکی صورتی می پردازند. رئیس دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران ازمحوریت مدیریت درمانی در ناهنجاری های پیچیده دندان ها، فکین و صورت توسط متخصصان ارتودنسی به عنوان هماهنگ کننده در شیوه های "درمان گروهی" نام برد که با بیش از 7 یا 8 رشته تخصصی دیگر پزشکی در ارتباط است.

وی افزود: در دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران، علاوه بر سخنرانان خارجی، شرکت کنندگانی از کشورهای همجوار مانند عراق، امارات متحده عربی و هند نیز حضور دارند.دکتر عادلی نجفی ادامه داد: در کنگره امسال 12 کارگاه آموزشی تخصصی برگزار و پیش بینی می شود تاحدود 65 امتیاز برای شرکت کنندگان تأمین شود که آنها می توانند بر اساس علاقه خود حداکثر 25 امتیاز برای سال 91 کسب کنند.

وی گفت: حجم برنامه های علمی برای دندانپزشکان عمومی تقریباً 30 درصد حجم کلی برنامه های کنگره است و بر اساس موضوعات از پیش انتخاب شده بوده و به تم اصلی کنگره بر می گردد و آموزش پیشرفته ترین روش ها در تشخیص، طراحی درمان وشامل روش های نوین کاربردی در درمان بیماران مطرح و خواهد بود.دکتر عادلی نجفی ادامه داد: رشته ارتودنسی بیش از یکصد سال قدمت دارد و سیر تکاملی اش را تا به امروز ادامه داده و ارتقا بخشیده است تا جایی که امروزه محوریت طرح ریزی درمانی درناهنجاری های "دندانی فکی صورتی" بر پایه علم ارتودنسی استوار شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر رشته ارتودنسی به نوعی یک رشته مهندسی پزشکی محسوب می شود که با علوم بیولوژیک، ریاضی، بیومکانیک، بیوشیمیایی، متالورژی، فیزیولوژی و ... ارتباط تنگاتنگی دارد، اظهار داشت: در این علم پزشکی، گرایش های مهندسی کاربردی و بهره گیری از علوم پایه نیز لحاظ شده است و از آنجا که علوم در حال گسترش و تغییرند، این تغییرات به طبع در روش و کیفیت درمان ها در این حرفه مؤثرند.

وی افزود: نمایشگاه مواد و وسایل ارتودنسی و دندان پزشکی نیز همزمان با برپایی این کنگره تشکیل می شود. عرصه محصولات این نمایشگاه جانبی هدفمند تعیین شده اند و از ارائه هر گونه کالاهایی که در جهت مقاصد غیر علمی در درمان بوده یا تبلیغات گمراه کننده ای را به همراه داشته و به سود نظام سلامت دهان نبوده اند، جلوگیری به عمل آمده است.گفتنی است، علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر می توانند به پایگاه اینترنتی www.iaocongress1391.ir مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha