شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۴

رشد زندگی شهرنشینی، افزایش عواملی مانند کم تحرکی، چاقی و استرس وضعیت شیوع سکته‌های قلبی را نگران کننده کرده است.

شیوع نگران کننده سکته‌ها

سلامت نیوز : حسن آقاجانی در گفت‌وگو با فارس در مورد راهکارهای کاهش بیماری‌های قلبی اظهار داشت: اگر مردم وزن، قند و چربی خود را کنترل کنند، به اندازه کافی ورزش کنند، 5 بار در روز از میوه و سبزی استفاده کنند و رعایت کنند ‌80 درصد بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع دوم و یک سوم سرطان‌ها کاهش می‌یابد.

وی در پاسخ به اینکه استرس چقدر می‌تواند در بروز بسیاری‌های قلبی موثر باشد گفت: استرس هم به عنوان یک عامل مستقیم و غیرمستقیم در ایجاد بیماری‌ قلبی و عروقی نقش دارد.مستقیم به این شکل که افرادی که استرس دارند بیشتر در معرض سکته‌های قلبی و عود سکته‌های قبلی هستند. فردی که سکته می‌کند اگر آرام باشد شانس اینکه مجدد سکته کند کمتر می‌شود.

به گفته آقاجانی کسانی که بیماری‌‌های روحی و روانی یا افسردگی دارند به طور غیرمستقیم بیشتر به عوامل خطر‌زا  در مقابل بیماری‌های قلبی روی می‌آورند.وی افزود: به عنوان مثال امکان سیگاری شدن، پرخوری یا ورزش نکردن یک فرد افسرده بیشتر است و اگر دو فرد متفاوت از نظر فیزیکی سالم باشند و از حیث عوامل خطرزا مانند چربی، قند، فشار خون در سلامت باشند. فردی که افسردگی دارد بیشتر در معرض سکته قلبی یا هر بیماری دیگر است.

به گفته این متخصص قلب و عروق افرادی که روحیه‌ای مخاصمه جو دارند و دنبال تلافی کردن هر چیزی هستند و هر حرفی را به دل می‌‌گیرند، سکته قلبی در این افراد بیشتر است.مشاور وزیر بهداشت در پاسخ به اینکه آیا آماری در مورد سن وقوع سکته قلبی در کشور داریم گفت: آمار دقیقی که بگوییم سکته در چه سنی بیشتر رخ می‌دهد نداریم ولی در کشورمان با توجه به اینکه چاقی و عدم تحرک افزایش یافته و شیوه‌های تشخیصی یا ثبت دقیق سبب شده تا بگوییم وضعیت سکته‌های قلبی در کشور نگران کننده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha