شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 56789

با توجه به اینکه سرعت خسارت بیمه ها بیشتر از سرعت ارائه خدمات آنها است، در حال حاضر نه مردم و نه بیمه ها از شرایط موجود راضی نیستند و بیمه های تکمیلی به نفع هیچ کس نیست.

سرانه درمان در كشور واقعی نیست
سلامت نیوز : دکتر امیدوار رضایی، معاون قوانین مجلس در برنامه نبض که شب گذشته پخش شد در خصوص بیمه های تکمیلی گفت: تبصره 5 ماده 38 قانون این بود که ممنوعیت فعالیت بیمه های تکمیلی ، عقد قرارداد و پرداخت مازاد بر تعرفه تعیین شده ، برای آن دسته از خدمات تشخیصی که در بسته بیمه پایه سلامت اعلام می شود از سوی بیمه های تجاری ممنوع است. بر اساس این ماده افرادی که بیمه تکمیلی می شوند حق بیمه را خودشان باید پرداخت کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ وی گفت : بیش از 90 درصد از بیمه های تکمیلی که در حال حاضر ارائه می شوند به گونه ای بیمه تکمیلی نیست بلکه یکسری خدمات اضافه است.

شواری عالی بیمه سلامت هنوز تشکیل نشده

دکتر شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در ادامه افزود : متاسفانه شورای عالی بیمه سلامت هنوز تشکیل نشده زیرا ما زمان تشکیل آن را در قانون مشخص نکردیم زیرا گفتیم شاید اگر زمان برای آن قرار دهیم نتوانیم در موعد مقرر آن را اجرا کنیم در رابطه با بیمه های تکمیلی اول باید بسته پایه بیمه همگانی تعریف شود که باز هم این اتفاق نیفتاده است و الان نمی توانیم این ایراد را بگیریم  که چرا بیمه های تکمیلی هنوز قرارداد می بندند زیرا هنوز نمی دانیم در بیمه پایه سلامت چه نوع عمل جراحی باید قرار داده شود .

وی گفت : دولت باید سعی کند که تصدی گری ها را تعریف کند اما مشکل این است که قانون اجرا نمی شود به عنوان مثال در قانون نوشته شده است که باید تعرفه خدمات را براساس نرخ واقعی تعریف کنیم اما مشکل این است که دولت مردان احساس می کنند اگر تعرفه واقعی را معلوم کنند دولت توان پرداخت بخش دولتی را ندارد از طرف دیگر ما به بخش خصوصی هیچ یارانه ای نمی دهیم پس اول باید قیمت واقعی خدمات تعریف شود که اگر این اتفاق بیفتد هیچ مشکلی برای بخش خصوصی پیش نخواهد آمد. در حال حاضر وجود بیمه های تکمیلی به نفع هیچ کس نیست و نه مردم و نه ارائه کنندگان خدمت هیچ کدام راضی نیستند.

سرانه درمان در کشور واقعی نیست

 صفایی، عضو هیئت مدیره انجمن بیمارستان های خصوصی افزود : بین مراکز بیمه و بیمارستان های خصوصی یک رابطه دو جانبه وجود دارد و این طور نیست که فقط بیمارستان ها فقط ارائه کننده خدمت باشند بلکه مردم نیز حق انتخاب داشته و می توانند با یک بیمه خوب خدمت بگیرند. ما می توانیم این پیش فرض را داشته باشیم که احتیاج به سرانه درمان واقعی داریم اگر این سرانه را داشته باشیم و روابط و تنظیماتی نیز برای هزینه کردن آنها وجود داشته باشد و در کنار آن بازرسی خوبی نیز داشته باشیم دیگر مشکلی نخواهد بود اما مشکل اینجاست که سرانه واقعی نداریم.

وی گفت : متاسفانه بسیاری از بیمارستان های خصوصی هنوز قرارداد بیمه ای خود را  تمدید نکرده اند 4 ماه طول کشید تا تعرفه ها اعلام شد و 2 ماه است که چانه زنی می کنیم و بعد از گذشت 6 ماه از سال بیمارستان های خصوصی باید خودشان هزینه ها را سربه سر کنند.وی تصریح کرد : در حال حاضر دغدغه کیفیت خدمات را داریم اگر می خواستیم وضعیت 9 ماهه اول سال 90 را نسبت به سال 89 داشته باشیم با توجه به اینکه تعرفه بخش درمان یک و نیم برابر تورم رایج در جامعه است ، به خاطر نوع وابستگی آن باید حدود 40 درصد افزایش تعرفه می داشتیم که نظام پزشکی 30 درصد را پیشنهاد داد و در ابلاغ به 20 درصد رسید و همین ها این نگرانی را ایجاد می کند که کیفیت خدمات پایین بیاید. اما در حال حاضر تمام مدیران عاملان بیمارستان های خصوصی تعهد کردند که خارج از تعرفه نگیرند .صفایی خاطر نشان کرد : در حال حاضر حضور بیمه های تکمیلی به نفع هیچ کس نیست زیرا همه ناراضی هستند

سال گذشته1800 میلیارد تومان توسط بیمه های مکمل هزینه شده

صفی خانی، کارشناس حوزه سلامت در ادامه افزود : هنر نظام این است که پرداخت را از جیب مردم کاهش دهد  و یکی از اهداف بیمه ها این است که کیفیت خدمات را بهتر کنند طوری که انگیزه ارائه کننده خدمت را هم فراهم کند .وی گفت : سال گذشته 1800 میلیارد تومان توسط بیمه های مکمل هزینه شده و متاسفانه 40 درصد از پنج دهک پایینی جامعه ما به واسطه هزینه سلامتشان حتی از زیر خط فقر هم پایین تر رفتند و حتی 3 درصد از 5 دهک بالایی جامعه که قدرت خرید بیمه های مکمل را دارند به خط فقر رسیدند این نشان می دهد که بیمه های مکمل هم نتوانستند پرداخت ها را از جیب مردم کم کنند  و متاسفانه کمترین کاری که در عرصه حکومتی ما جا افتاده تغییر ساختار است .وی خاطر نشان کرد : سال 89 ضریب خسارت بیمه ها  124 درصد بوده و متاسفانه این پول دارد هزینه می شود اما نه بیمه ها و نه مردم از این وضعیت راضی نیستند چرا که سرعت خسارت بیشتر از سرعت ارائه خدمات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha