افزایش قیمت تجهیزات پزشکی و پایین بودن تعرفه‌ها، بیمارستان‌ها را علاوه بر بدهی معوقه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی بیمه‌ها، امسال با حدود ۸۰۰ میلیارد تومان کسری مواجه کرده كه مهم‌ترین آسیب آن، افت کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان‌هاست .

800 میلیارد تومان كسری بودجه بیمارستان‌ها
سلامت نیوز : افزایش قیمت تجهیزات و تعرفه‌های غیرواقعی، 800 میلیارد کسری را روی دست بیمارستان‌ها گذاشت تا سید«حسن امامی‌رضوی» معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از حال وخیم بیمارستان‌های كشور خبر دهد. از اعتبار 6 هزارمیلیارد تومانی مصوب مجلس برای حوزه سلامت هم خبری نیست. حال وخیم بیمارستان‌ها، رضوی را نسبت اجرای برنامه پزشك خانواده _حتی اگر این اعتبار هم واریز شود_ دچار تردید كرده است. هرچند «حسینعلی شهریاری» عضو كمیسیون بهداشت مجلس پیش‌تر در پاسخ به سؤال «تهران‌امروز» مبنی اینكه اگر پرداخت این اعتبار به سرنوشت اعتبار«مترو تهران» منجر شده، مجلس چه‌كار می‌كند؟ با اطمینان گفته بود كه دولت نمی‌تواند 6هزارمیلیارد تومان بودجه مصوب نظام سلامت را ندهد، چون این اعتبار در قانون بودجه دیده شده است. اما او امروز آب پاكی را روی دست می‌ریزد و می‌گوید:«مجلس جز تشكیل پرونده و شكایت به قوه‌قضائیه كار دیگری از دستش برای مطالبات نظام سلامت كشور برنمی‌آید.» شهریاری اعتقاد دارد كه سلامت و نظام سلامت كشور هرگز برای دولت اهمیت نداشته و همواره در ردیف 11و 12 تصمیم‌گیری‌های دولت قرار داشته ‌است. به گفته او تاكنون چند پرونده شكایت از دولت، از سوی مجلس به قوه‌قضائیه رفته‌است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ «حسین امامی رضوی»، معاون وزیر بهداشت،‌درمان و آموزش پزشكی هم در دو روز گذشته تمام وقت خود را صرف دادن خبرهای ویژه به مطبوعات كرده‌است. اومی‌گوید:« افزایش قیمت تجهیزات پزشکی و پایین بودن تعرفه‌ها، بیمارستان‌ها را علاوه بر بدهی معوقه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی بیمه‌ها، امسال با حدود ۸۰۰ میلیارد تومان کسری مواجه کرده كه مهم‌ترین آسیب آن، افت کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان‌هاست.» اومی‌گوید:«بیمارستان‌ها اصلاً وضعیت خوبی ندارند. از لحاظ مالی به شدت با مشکل مواجه هستند و درآمدها و منابع آنها به هیچ‌وجه تکافوی هزینه‌ها و افزایش تجهیزات و اقلام پزشکی را نمی‌دهد.»

به گفته رضوی، افزایش هزینه‌های بیمارستانها به مراتب بیشتر از افزایش 20درصدی تعرفه‌های پزشکی است و افزایش قیمت تجهیزات پزشکی و حتی اقلام مصرفی نیز به مراتب بیش از این میزان است، ضمن اینکه بیمه‌ها همین تعرفه‌‌های غیر واقعی را هم با تأخیر 5 تا 6 ماهه پرداخت می‌کنند.
وضع نظام سلامت آنقدر وخیم است كه خانم وزیر مجبور شده است برای وصول مطالبات خود از بیمه‌ها، دست به دامان دادگاه شود. رضوی می‌گوید:«بیمه‌های پایه به تعهدات قانونی خود به موقع عمل نمی‌کنند. همین الان بیمه‌های پایه در مجموع حدود 1500 میلیارد تومان به بیمارستانهای کشور بدهی معوقه دارند و سیستم بیمارستانی کشور تحمل این حجم کمبود منابع مالی را ندارد و گر چه ما اجازه نمی‌دهیم بیمارستان‌ها به طرق غیر قانونی هزینه‌های خود را از مردم تأمین کنند اما حاصل این مشکلات افت محسوس کیفیت خدمات بیمارستانی است و در نهایت این مردم هستند که ضرر می‌کنند.»

رضوی می‌گوید:« ما به جد نگران وضعیت بیمارستان‌های کشور هستیم. بیمه‌ها و دولت باید هر چه سریع‌تر ساز و کاری برای جبران این مشکلات اجرا کنند.» اما رضوی همچنان امیدوار است كه دولت سركیسه را شل كند و اعتبار حوزه نظام سلامت پرداخت شود:« البته در قانون، راهکار این معضل دیده شده و در قانون بودجه امسال آمده است که باید از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها 6 هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت پرداخت شود و اگر این اعتبار به موقع پرداخت نشود،‌به سمت افت بیشتر کیفیت خدمات بیمارستانی بخصوص خدمات بالین می‌رویم.» «مرضیه وحید دستجردی» وزیر بهداشت، امسال را در حالی سال سخت نظام سلامت عنوان كرده بود كه اطمینان داشت 6 میلیاردتومان به حساب وزاتخانه مطبوعش ریخته خواهد شد و حتی قصد دارد تا بخشی از این اعتبار را برای سال‌های سخت‌تر آتی ، ذخیره كند!

به گفته رضوی بعد از تصویب این اعتبار در مجلس بود که وزیر بهداشت تعهد کرد، با استفاده از این بودجه با اجرای برنامه پزشک خانواده، مردم دیگر هیچ هزینه‌ای برای درمان نپردازند و قرار بود مردم «فرانشیز» را نپردازند اما الان وضعیت متفاوت شده است یعنی افزایش هزینه‌ها نسبت به افزایش تعرفه‌ها فاصله معنادار پیدا کرده است و حالا با این وضع و مشکلات مالی اجرای هر دو تکلیف حتی اگر 6 هزار میلیارد تومان را هم می دادند، امکانپذیر نیست. رضوی می‌گوید:« اگر این وضع ادامه پیدا کند فقط از محل تفاوت افزایش هزینه‌ها نسبت به افزایش تعرفه‌های پزشکی امسال بیمارستانهای دولتی 700 تا 800 میلیارد تومان کسری می‌آورند و البته معوقه 1500 میلیارد تومانی بیمه‌ها و افزایش بالای هزینه تجهیزات پزشکی هم مزید بر این مشکلات است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha