یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 56800
سلامت نیوز : داستان عدم پرداخت بودجه مصوب مجلس از سوی دولت به وزارت بهداشت، به یك داستان تكراری مبدل شده است. دولت 6 هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهكار است و انتظار می رود فوری و بدون فوت وقت این مبلغ به وزارت بهداشت پرداخت شود. این بودجه پس از بررسی مصوب شده و كمیسیون تلفیق ساعت ها برای آن وقت گذاشته است. مطابق قانون، دولت موظف به پرداخت آن به وزارت بهداشت است و در صورت عدم پرداخت وزارت بهداشت نمی تواند به سوی عملی شدن نظام ارجاع و پزشك خانواده گام بردارد این در حالی است كه آنها در مجلس متعهد شده‌اند كه امسال این طرح را اجرایی كنند. اگرچه قانون‌گریزی دولت در پرداخت بودجه های مصوب پیش از این نیز سابقه داشته است اما شایعاتی به گوش می‌رسد مبنی بر عدم هماهنگی میان بدنه اصلی دولت و وزارت بهداشت و تنها كسانی كه از این عدم هماهنگی و اختلاف نظرها آسیب دیده و دود اختلافها هر روز بیشتر از دیروز به چشمشان می رود، مردم هستند. سهم مردم در پرداخت هزینه‌های بهداشتی و درمانی روز به روز افزایش پیدا کرده و گردش مالی بیمارستان‌ها به درآمد حاصل از جیب مردم وابسته‌تر شده و زمینه ماندگاری پزشکان متخصص در بیمارستان‌های دولتی را با مشکل جدی مواجه کرده است و بیم آن می رود اداره این بیمارستانها با مشكلات بیشتری مواجه شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ سال گذشته نیز دولت حاضر به پرداخت 3 هزار میلیارد تومان مصوب شده برای حوزه سلامت به وزارت بهداشت نشده بود. پس از آنكه كمیسیون بهداشت گزارشی در این باره تهیه كرد و این موضوع را دوبار به صحن علنی مجلس كشاند،‌ سرانجام دولت 2 هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت پرداخت كرد.البته این موضوع نیز پس از آن صورت گرفت كه اعضای كمیسیون بهداشت، هیات دولت را به شكایت و پیگیری از طریق قوه قضائیه تهدید كرد. در سال گذشته نیز افزایش قیمت تجهیزات و تعرفه‌های غیر واقعی میلیاردها تومان کسری بیمارستانی به بار آورده بود. دانشگاه‌هایی كه خود با مشكلات مالی دست و پنجه نرم می كردند، بااین اقدام دولت در حال ورشكستگی بودند.

مع الوصف امسال نیز كمیسیون بهداشت مجلس در این باره كوتاه نمی آید. در حال حاضر همه طرح های وزارت بهداشت معطل مانده است. پس از طی فراز و نشیب های فراوان طرح پزشك خانواده قرار است امسال به ثمر بنشیند. در حال حاضر بسیاری از پزشكان را متعهد كرده اند كه در این طرح همكاری كنند. اگر این بودجه پرداخت نشود در پرداخت حقوق پزشكان خلل ایجاد می شود. مجلس از كنار این تخلف، بی تفاوت نمی گذرد. چرا كه با این اقدام حوزه سلامت چنان آسیبی می بیند كه به آسانی قابل ترمیم نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha