یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۶

در یك دهه اخیر كارشناسان خانواده همواره نسبت به ناكارآمدی سیاست‌ها و خلأهای موجود درباب ازدواج جوانان و آماده‌سازی آنان برای تشكیل خانواده انتقاد كرده‌اند. اما انگار گوش‌ها به شنیدن انتقادات و هشدارها عادت كرده است چون به گفته بیشتر منتقدان همین حفره‌های خالی سبب شده تا سایت‌هایی چون سایت همسریابی مثل قارچ در محیط مجازی رشد كند.

تهران در طلاق اول شد، در ازدواج آخر
سلامت نیوز : از بالا رفتن سن ازدواج گرفته تا افزایش میزان طلاق در كشور، انگار هر روز پرونده ازدواج و طلاق جوانان ایرانی سنگین‌تر از گذشته می‌شود. كارشناسان می‌گویند حتی خبر بالا رفتن میزان ازدواج در سه ماهه نخست كه روز گذشته از سوی وزارت ورزش وجوانان هم اعلام شد، دردی از این پرونده دوا نمی‌كند چون به گفته آنها خطرناك‌تر از آنكه جوانان ایرانی تن به ازدواج نمی‌دهند این است كه هنوز عدد سال‌های زندگی به 5 سال نرسیده، زوج‌های جوان داد طلاق سر می‌دهند و پایشان به دادگاه باز می‌شود. اما در این میان جوانان تهرانی سهم چندانی از افزایش آمار ازدواج نداشته‌اند چون مدیر کل دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش وجوانان در كنار اعلام آمار ازدواج و طلاق در سه ماهه نخست امسال، گفته كه كمترین ازدواج‌ها در این مدت در تهران رخ داده است. این در حالی است كه با استناد به اعداد و ارقام اعلام شده از سوی مراجع رسمی، تهران در طلاق رتبه نخست را كسب كرده و در ازدواج رتبه آخر را. «مسعود امینی» این آمار را با استناد به 224 هزار و 52 مورد ازدواج و 33 هزار و 147 مورد طلاقی اعلام كرده كه به صورت رسمی ثبت شده است. آمارهای رسمی از كاهش طلاق نیز خبر داده‌اند. به گفته امینی، در سال گذشته به ازای هر 12 ازدواج 2 طلاق به ثبت رسیده که امسال در این آمار به ازای هر 13 ازدواج 2 طلاق ثبت شده است که این خود نشان‌دهنده افزایش آمار ازدواج در کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ با وجود همه عدد و رقم‌های اعلام شده، «معصومه آباد»عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران به این آمارها خوشبین نیست. او در گفت‌وگو با تهران امروز می‌گوید: «اینكه آمار ازدواج درصد محدودی افزایش یابد چندان حائز اهمیت نیست. مسئله اساسی این است كه تاكنون از سوی مسئولان چه تدابیری اتخاذ شده تا زندگی‌های مشترك به ثبات برسد و به طلاق نینجامد؟»

به گفته آباد، در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹ ازدواج یک درصد و طلاق 3.4 درصد رشد داشته است. افزایش آمار طلاق به عنوان یك آسیب‌اجتماعی سبب شده تا هزینه‌های سرسام‌آوری به كشور تحمیل شود. هزینه‌هایی كه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و روانی دارد. او در ادامه می‌گوید: «در این میان مشكلات متعددی وجود دارد كه چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است. این مشكلات را در 3 دسته اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می‌توان جای داد اما بدون شك اگر مشكلات اقتصادی حرف اول را در عوامل كاهش ازدواج و افزایش طلاق نزند، سهم كمی هم ندارد.» این استاد دانشگاه با یادآوری اینكه اقداماتی كه برای افزایش ازدواج، تحكیم بنیان خانواده و كاهش طلاق انجام شده به اندازه كافی نبوده است، ادامه می‌دهد: «ازدواج و طلاق در كشور ما متولی رسمی ندارد. همین است كه هر نهاد و سازمانی از ظن خود كارهایی برای بهبود اوضاع انجام می‌دهد. در بسیاری مواقع این اقدامات مفید هستند اما كافی نیستند و این به آن معناست كه همه اقدامات انجام شده در سازمان‌ها و نهادها در این‌باره، ‌ناكارآمد بوده است. در سال‌های گذشته توجه همه برنامه‌ریزی‌های انجام شده و حتی اختصاص بودجه به نقطه‌ای معطوف بوده كه زوجین برای طلاق مراجعه می‌كنند. در این نقطه زوجین مراحل جدل را پشت سر گذاشته‌اند و حرمت‌های خانوادگی فرو ریخته است.«به گفته آباد به نظر می‌رسد عزمی جدی برای پیشگیری از طلاق و ساماندهی به شرایطی كه كشور در آن قرار دارد، نیاز است. او درباره مشكلات مضاعف جوانان تهرانی می‌گوید: «مشكلات اقتصادی جوانان تهرانی در مقایسه با سایر شهرها بیشتر است. به همین دلیل است كه با حساسیت و وسواس بالایی ازدواج می‌كنند كه البته این را نمی‌توان به پای درایت و تدبیر گذاشت اما این مشكلات اقتصادی، آنها را برای تشكیل زندگی مشترك مردد می‌كند.»

تهران در طلاق اول شد

بر اساس آنچه مدیر کل دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت جوانان اعلام كرده، «تعداد ازدواج های به ثبت رسیده به تفکیک ماه‌ها شامل فروردین 85 هزار و 24 مورد، اردیبهشت 73 هزار و 609 مورد و خرداد ماه 65 هزار و 419 مورد است.» همچنین به گفته او «ترکیب سنی ازدواج بین مردان 25 تا 29 سال و در بین زنان بین سنین 20 تا 24 سال بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.» این در حالی است كه آمار طلاق در سه ماهه اول امسال 33 هزار و 147 نفر بوده و آمار طلاق زوج‌ها در فروردین ماه با 9 هزار و 278 نفر کمترین آمار طلاق را به خود اختصاص داده است. این آمار در اردیبهشت ماه به 13 هزار و 350 نفر و خرداد ماه به 12 هزار و 131 نفر افزایش داشته است.

امینی درباره ترکیب سنی طلاق در مردان و زنان می‌گوید: «مردان بین سنین 25 تا 29 و زنان 20 تا 24 سال است که از آمار ارائه شده سه هزار و 883 نفر در این ترکیب سنی از یکدیگر جدا شده‌اند.» بخشی از آمار ارائه شده به مقایسه آمار طلاق و ازدواج در سال های 89 و 90 اختصاص دارد. بر اساس این گزارش، آمار ازدواج در سال 1390، 874 هزار و 792 مورد بوده که در مقایسه با سال 89 از افت دو درصدی برخوردار است. به اعتقاد این مقام مسئول در وزارت ورزش و جوانان بیشترین ازدواج در سال گذشته در استان سیستان و بلوچستان و کمترین ازدواج در تهران رخ داده است.

او با بیان اینکه آمار ازدواج در سال 1389 به 891 هزار و 627 مورد رسیده بود، می‌افزاید: «آمار طلاق در سال 1389، 137 هزار و 200 نفر و در سال 90، 142 هزار و 841 نفر بوده است که در این حوزه نیز استان های تهران و خراسان رضوی بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند.» امینی درباره اینکه آیا بررسی های لازم پس از ارائه این آمارها از سوی آن وزارتخانه انجام می شود، می‌گوید: «براساس تحقیقات صورت گرفته از یک جامعه آماری جوان، 40 درصد جوانان اعلام کرده‌اند که بیشترین مشکل آنها در مورد ازدواج و طلاق، نبود مراکز مشاوره علمی و تخصصی است.»

رشد سایت‌های همسریابی در غفلت مسئولان

در یك دهه اخیر كارشناسان خانواده همواره نسبت به ناكارآمدی سیاست‌ها و خلأ‌های موجود درباب ازدواج جوانان و آماده‌سازی آنان برای تشكیل خانواده انتقاد كرده‌اند. اما انگار گوش‌ها به شنیدن انتقادات و هشدارها عادت كرده است چون به گفته بیشتر منتقدان همین حفره‌های خالی سبب شده تا سایت‌هایی چون سایت همسریابی مثل قارچ در محیط مجازی رشد كند و به رغم همه تلاش‌های وزارت ارشاد هنوز چند سایت‌های همسریابی از این دست فعالیت می‌كنند. همین چند روز پیش بود كه وزارت ارشاد طی اطلاعیه‌ای به گردانندگان این سایت‌ها كه به دور از نظارت مستمر نهادهای مسئول فعالیت می‌كنند 6‌ماه فرصت داد تا برای تعیین تكلیف مجوز خود اقدام كنند. معصومه آباد رشد این سایت‌های غیرمجاز را نیز ناشی از نبود یك مدیریت واحد در امر ازدواج می‌داند و می‌گوید: «نه می‌توان گفت كه این سایت‌ها نیاز امروز جامعه ما هستند و نه می‌توان آنها را به كلی رد كرد اما به نظر می‌رسد ساماندهی و تدبیر مسئولان حلقه مفقوده‌ای است كه جای خالی آن به‌شدت احساس می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha