سلامت نیوز : دانشمندان معتقدند که دندان موردنظر، یا کمی قبل یا کمی پس از مرگ صاحب آن با موم پر شده اما آنها قادر به نام بردن زمانی دقیق نیستند. پژوهشگران می‌گویند، اگر این عمل قبل از مرگ فرد انجام شده باشد، نشان دهنده‌ آن است که ماده‌ پرکننده‌ دندان به منظور خاصی به کار گرفته شده است: کاهش درد و جلوگیری از ترک دندان. پژوهش‌های قبلی نشان داده ‌بودند که حدود 9 هزار سال پیش، دندان‌پزشکان از مته‌‌ دندان‌پزشکی استفاده می‌کردند. تیمی علمی از دانشگاه «پواتیه» فرانسه در منطقه‌ بلوچستان در پاکستان، دندان‌هایی آسیا پیدا کردند که دارای سوراخ‌های ایجاد شده توسط مته دندان‌پزشکی بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ آنها نتایج تحقیق خود را سال ۲۰۰۶ در نشریه‌ علمی «Nature» منتشر کردند. پرکردن دندان یا ترمیم دندان به بازگرداندن عملکرد و شکل ظاهری دندان آسیب‌دیده با مواد ترمیم کننده دندان گفته می‌شود. خرابی ساختار دندان معمولاً در اثر پوسیدگی دندان یا آسیب‌های خارجی به‌وجود می‌آید. تا هنگامی که پوسیدگی به پالپ دندان ( که عوام به آن عصب دندان می‌گویند) نرسد، می‌شود دندان را بدون درمان ریشه ( که عموما به آن عصب‌کشی می‌گویند) پر کرد و این ربطی به عمق پوسیدگی ندارد. پس بهتر است هرچه زودتر دندانهای پوسیده را پر کرد تا پوسیدگی به عصب نرسد. ترمیم دندان در دو مرحله انجام می‌شود. ۱ - آماده کردن دندان برای جاگذاشتن مواد ترمیمی در آن و

۲ - جاگذاری کردن مواد ترمیمی در داخل دندان. مرحله آماده کردن دندان برای جاگذاشتن مواد ترمیمی شامل برش دندان با مته‌های مخصوص دندان است که بعد از آن مواد ترمیمی در دندان جایگزین می‌شوند. همچنین در این مرحله قسمت‌های پوسیده دندان که از لحاظ ساختاری از بین رفته‌اند خارج می‌شوند. با روند پیچیده‌ای كه پركردن یك دندان دارد، به دست آمدن شواهدی مبنی بر پركردن دندان از 6500 سال پیش بسیار جالب توجه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha