یك مطالعه نشان می‌دهد احتمالا میزان ورزشی كه قلب قادر به تحمل ان است، حد و اندازه دارد و افرادی كه ورزش‌های استقامتی انجام می‌دهند، ممكن است خود را در آستانه نارسایی قلبی قرار دهند.

احتمال بروز اختلالات قلبی با انجام ورزشهای خارج از توان
سلامت نیوز : یك مطالعه نشان می‌دهد احتمالا میزان ورزشی كه قلب قادر به تحمل ان است، حد و اندازه دارد و افرادی كه ورزش‌های استقامتی انجام می‌دهند، ممكن است خود را در آستانه نارسایی قلبی قرار دهند. این موضوع ناشی از استهلاك فیزیكی ناشی از انجام سال‌ها تمرین سخت بدنی است كه ظاهرا ماهیچه قلب را ضعیف می‌كند و ورزشكار را در معرض ابتلا به یك مشكل نادر اما بالقوه كشنده به نام بی‌نظمی بطنی قرار می‌دهد.

بی‌نظمی یا آریتمی بطنی باعث نامنظم شدن ضربان قلب می‌شود. پروفسور"هاین هایدبوشل" متخصص قلب در"بیمارستان دانشگاهی گاستویزبرگ" در دانشگاه "لوی‌ون" در بلژیك و نویسنده این مقاله گفت: "احتمالا میزان ورزشی كه قلب قادر به تحمل آن است، حد و مرزی دارد."

محققان از مدتی قبل می‌دانند كه ورزشكاران حرفه‌ای سطح بالا مانند دوچرخه‌سوارانی كه در رقابت "تور دو فرانس" (دور فرانسه) شركت می‌كنند مستعد ابتلا به بی‌نظمی بطنی هستند اما نمی‌دانستند كه آیا این مشكل عوامل وراثتی دارد و یا از ورزش بیش از حد ناشی می‌شود. در این مطالعه هایدبوشل و گروه تحقیقاتی وی عملكرد قلب یك گروه متشكل از ‪ ۲۲‬ورزشكار مبتلا به بی‌نظمی بطنی را بررسی كردند و نتیجه آنرا با عملكرد قلب ‪ ۱۵‬ورزشكار سالم و ‪ ۱۰‬نفر دیگر كه ورزشكار نبودند و در گروه كنترل قرار داشتند، مقایسه كردند.

بیشتر این ورزشكاران دوچرخه سوار و تعداد انگشت شماری از آنها دونده، قایقران و فوتبالیست بودند. همه آنها مردان هلندی و بلژیكی ‪ ۱۸‬تا ‪۵۵‬ ساله بودند. این آزمایش نشان داد كه از این ‪ ۲۲‬ورزشكار ‪ ۱۸‬تن به مشكلات قلبی یعنی نامنظمی ضربان قلب كه از بطن راست قلب سرچشمه می‌گرفت، مبتلا بودند.

هایدبوشل گفت، هنوز مطالعات بیشتری لازم است تا بتوان ژنتیك را به عنوان یك عامل در ابتلا به این بیماری‌ها رد كرد اما یافته‌های این مطالعه تاكیدی است بر این نظریه كه تنش‌های فیزیكی ناشی از انجام ورزش‌های استقامتی شدید و در سطح بالا می‌تواند به بطن راست قلب صدمه بزند و ریتم و ضربان عادی قلب را بر هم زند.

 وی گفت: "انجام مادام‌العمر ورزش‌های استقامتی به ویژه در ورزشكاران مذكر جوان می‌تواند به اختلالات قلبی منجر شود." هایدبوشل گفت، هرچند این وضعیت به ندرت پیش می‌آید، اما ورزشكاران باید هنگام ورزش مراقب علائمی مانند تنگی ناگهانی تنفس باشند و به دنبال انجام آزمایش‌های مناسب بروند. وی هشدار داد این نوع آسیب قلبی احتمالا جبران ناپذیر است و در صورت تشخیص مثبت، پایان دادن به ورزش حرفه‌ای ضروری است.







منبع : روزنامه تفاهم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha