یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 56810
سلامت نیوز : وزیر بهداشت در گفتگو با روزنامه شرق درباره بازار دارو پاسخ میدهد .

 خانم وزیر در حال حاضر بازار دارویی کشور دارای چالش‌های عمده‌ای در بخش‌های مختلف است، چه تدابیری برای کنترل این وضعیت صورت می‌گیرد؟

در حال حاضر شاید مشکل اصلی، تامین ارز به نظر بیاید که خوشبختانه از نظر ارز دارویی مشکلی نداریم و ارز با همان قیمت قبلی تهیه می‌شود. اکنون انبارهای دارویی کشور از دارو انباشته هستند و مشکل کمبود دارویی نداریم. از شرکت‌هایی دارویی خواهش‌مان آن است که در تامین ارز مورد نیاز با همین نوبت‌گذاری‌های فعلی بانک مرکزی ورود کنند.
اما شرکت‌های تولید‌کننده و وارد‌کننده عنوان می‌کنند بوروکراسی اداری دریافت ارز، آنها را برای دریافت ارز دولتی دچار مشکل کرده است؟
خیر این‌طور نیست. ما در حال حاضر در وزارت بهداشت کمیته‌ای را مشخص کرده‌ایم و مسایل را به طور مرتب رصد می‌کنیم و با فعالان این حوزه هر ماه جلسه داریم و مسایل آنها را پیگیری می‌کنیم.
اینکه برخی شرکت‌های وارد‌کننده اعم از دولتی و خصوصی نتوانسته‌اند ارز دریافت کنند را نیز پیگیری می‌کنید؟
بله. رصد می‌کنیم. ما هم‌اکنون برای تامین ارز واردات دارو هیچ مشکلی نداریم. چراکه با رییس‌کل بانک مرکزی جلسه گذاشتیم که وی دستور اکید برای تامین ارز واردات دارو داده است. همچنین هم‌اکنون نیز واردکنندگان مواد اولیه دارویی برای ثبت سفارش معرفی شده‌اند و ال‌سی موردنیاز باز شده و انتقال ارز هم صورت گرفته است و هیچ مشکل ارزی برای واردات دارو نداریم از طرفی ذخایر راهبردی ما پر است. ما فهرست شرکت‌هایی که ارز دولتی با همکاری بانک مرکزی با قیمت مرجع دریافت کرده‌اند را داریم. در حال حاضر خصوصی‌ها بیشتر از شرکت‌های دولتی ارز دریافت کرده‌اند.






چرا؟
شاید به دلیل ضعف و کم کاری شرکت‌های دولتی است وگرنه هم‌اکنون اکثر خصوصی‌ها ارز دریافت کرده‌اند و مشکلی در این رابطه نداریم. کسانی هم اگر باشند که ارز دریافت نکرده‌اند به دلیل کم کاری خودشان بوده است.
در رابطه با افزایش قیمت دارو سیاست نظارتی شما به چه شکلی است، چرا برخی شرکت‌ها عنوان می‌کنند این روند منجر به افزایش قیمت دارو می‌شود.
به هیچ‌وجه نباید قیمت دارو افزایش یابد. اگر مردم افزایش قیمتی در داروها مشاهده کردند، می‌توانند مراتب را با سامانه غذا و دارو و روابط عمومی وزارت بهداشت در میان گذارند. قیمت‌های دارویی سالانه یک‌بار براساس تعرفه‌ها افزایش می‌یابد. در مجموع اکنون بازار دارویی کشور کاملا آرام است.
این اوضاع کاملا آرام به چه معنایی است؟
به این معنا که با وجود مشکلات اقتصادی، ذخیره استراتژیک دارو در کشور کافی و مناسب است و کمبودی نداریم، البته باید مراقب افراد سودجو باشیم زیرا این افراد به دنبال احتکار و ذخیره دارو هستند تا برای خودشان بازار کاذب ایجاد کنند. چراکه در شرایط کنونی ممکن است یکسری افراد سودجو بخواهند داروهای موردنیاز بیماران را ذخیره کنند و بعد در بازار کمبود مصنوعی درست کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha