سلامت نیوز : وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از تغییر سیاست‌های «كنترل جمعیتی» وزارت بهداشت به سیاست «سلامت باروری» خبر داد.

دكتر مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به تغییر سیاست‌های جمعیتی در كشور گفت: اكنون ازدواج‌ها دیرهنگام و نسبت به گذشته در سنین بالاتر صورت می‌گیرد. بر این اساس مهم است كه زمینه‌های تسهیل ازدواج جوانان فراهم شود. از طرف دیگر زوجین نیز فرزنددار شدن را به تاخیر می‌اندازند این درحالیست كه ممكن است افزایش سن ازدواج مشكلاتی را در فرزنددار شدن زوجین ایجاد كند.

وی ادامه داد: پس از آن كه زوجین در سن بالا فرزنددار می‌شوند، عنوان می‌كنند كه همین یك فرزند كافی است. بر این اساس است كه اكنون مشكلاتی را در زمینه جمعیت و موالید در كشور داریم. البته برخی از نقاط كشور از موالید بالایی برخوردارند و نرخ رشد جمعیت‌ در این مناطق حتی به بالاتر از چهار می‌رسد و لازم است كنترل‌هایی در این مناطق صورت گیرد.وزیر بهداشت نرخ رشد جمعیت در كشور را حدود 1.3 درصد است عنوان كرد و گفت: اگر نرخ باروری نهایی (كه با نرخ رشد متفاوت است) بین 2.5 تا 3 قرار گیرد، ایده‌آل است؛ به این معنا كه یك فرزند كم است و بهتر است تعداد فرزندان خانواده بیشتر از 2 نفر باشد و به این ترتیب پس از هموار شدن جاده فرهنگی این قضیه، خانواده‌ها بتوانند تعداد فرزندان بیشتری را داشته باشند.

دستجردی بر لزوم سرمایه‌گذاری برای انجام ازدواج زودتر و فرزنددار شدن به موقع تاكید كرد و گفت: تمام این موارد نیازمند بستر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.وی از تغییر سیاست‌های كنترل جمعیتی وزارت بهداشت به «سیاست سلامت باروری» خبر داد و گفت: سلامت مادر، نوزاد، زایمان سالم، زایمان ایمن، فاصله‌گذاری مناسب میان فرزندان، فرزند آوردن در سنین جوان‌تر، درمان ناباروری و مواردی از این قبیل را به عنوان سلامت باروری در نظر گرفته‌ایم و سیاست‌هایمان در وزارت بهداشت بر روی این قضیه بنا نهاده شده است.

وزیر بهداشت در ادامه به مشكلات روانی و روانشناختی ناشی از تك فرزندی در خانواده‌ها، اشاره كرد و افزود: اگر زوجی تمایلی به فرزند‌دار شدن نداشته باشند و یا تك فرزند باشند، به نفع خانواده و فرزند آن خانواده نخواهد بود و بهتر است خانواده‌ها از نظر جمعیتی خانواده‌هایی كامل‌تر باشند؛ چرا كه در صورت ادامه روند تك فرزندی در خانواده‌ها به تدریج خانواده‌ها كوچك می‌شوند و در مواقع مورد نیاز نمی‌توانند به یكدیگر كمك كنند. حمایت خانوادگی، عاطفی و معنوی بسیار مهم است. بر این اساس است كه به دنبال تغییر سیاست‌های جمعیتی در كشور، وزارت بهداشت نیز برنامه‌های سلامت باروری را در دستور كار قرار داده است.

دكتر وحیددستجردی در پایان گفت: لازم است دستگاه‌های فرهنگساز در كشور و دستگاه‌های برنامه‌ریز‌ در امور اجتماعی و اقتصادی نیز در این زمینه وارد شوند و طراحی و برنامه‌ریزی كنند تا به این ترتیب زمینه و بستر افزایش جمعیت مناسب فراهم شود. قطعا وزارت بهداشت هم به عنوان یكی از این دستگاه‌ها در كنار آنها خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha