سلامت نیوز :مولتیپل اسكلروزیس «ام اس» یك بیماری مزمن سیستم ایمنی است كه با دمیلینیزاسیون و تخریب آكسونها مشخص می‌شود. این بیماری در هر سنی ایجاد می‌شود ولی معمولا در سنین 40 - 20 سال تشخیص داده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دكتر فرناز اعتصام روانپزشك مركز تحقیقات ام اس بیمارستان سینا گفت: با توجه به اینكه درگیری سلولهای عصبی در هر قسمتی از مغز و طناب نخاعی می‌تواند اتفاق بیفتد، طیف وسیعی از علائم از قبیل اسپاسم و ضعف عضلانی و ناتوانی حركت، علائم چشمی مانند دوبینی،‌ تاری دید یا از دست رفتن قدرت بینایی،‌ اختلال عملكرد روده و مثانه بصورت بی‌اختیاری یا تكرر ادرار، یبوست یا نشت مدفوع، علائم حسی مثل كرختی،‌ بی حسی، سوزن سوزن شدن و درد در نواحی مختلف بدن، مشكلات جنسی، سرگیجه و اختلال تعادل در بیماران مبتلا به ام اس مشاهده می‌شود.

وی در ادامه عنوان كرد:‌ از زمان شناخت ام اس به عنوان یك بیماری،‌ توجه پزشكان و بیماران اكثرا بر ناتوانی جسمی همراه با این بیماری متمركز بوده است ولی در دهه اخیر، اختلال در عملكرد حوزه‌های مختلف شناختی در بیماران ام اس مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.این روانپزشك با بیان اینكه اختلال شناختی با شیوع 40 تا 70 درصدی همراه است، گفت: در همه زیر گروه‌ها و مراحل این بیماری و حتی اشكال خفیف‌تر آن مانند سندرم مجزای بالینی (CIS) و MS خوش خیم مشاهده می‌شود. تظاهرات بالینی این اختلال، متغیر بوده و می‌تواند از اشكال خفیف بصورت مشكلات در حافظه كوتاه مدت، توجه و تمركز و اختلال در عملكرد اجرایی تا بطور نادر به صورت نقایص شدیدی مانند دمانس، دیده شود.

دكتر اعتصام بیان داشت: بیماری ام اس، بیشتر افراد را در اولین سالهای زندگی كاری درگیر می‌كند. اختلال شناختی در این افراد، می‌تواند كاملا ناتوان كننده بوده و هزینه سنگینی را از نظر فردی و اجتماعی وارد كند. این مسئله به خوبی شناخته شده كه اختلال شناختی نه تنها دارای اثرات بالقوه‌ای بر كاهش كیفیت زندگی بیماران است، بلكه می‌تواند بر عملكرد روزانه مانند قابلیت تصمیم گیری‌های لازم در روند درمان بیماری و پذیرش و پیگیری دستورات درمانی، حفظ روابط اجتماعی و توانایی رانندگی تاثیر گذاشته و به عنوان عامل مهمی در از دست دادن شغل مشاركت نمایند. بنابراین تشخیص و درمان آن در اسرع وقت ضروری است.

این روانپزشك مركز تحقیقات ام اس بیمارستان سینا در ادامه افزود: در حال حاضر از دو رویكرد درمان دارویی و غیردارویی در مقابله با اختلال شناختی در افراد استفاده می‌شود. هنوز درمان دارویی كاملا موثری برای درمان اختلال شناختی در بیماران MS وجود ندارد. تحقیقات انجام شده این مسئله را مطرح می‌كنند كه داروهای تعدیل كننده بیماری مانند «اینترفرون‌ها» ممكن است از پیشرفت این اختلال بكاهند و داروهای دیگری از قبیل مهار كننده‌های مانند دونپزیل و ریواستیگمین نیز در این زمینه به كار می‌روند اما تاكنون شواهد محكمی مبنی بر اثربخشی آنها در بدست نیامده است.

وی عنوان كرد: تاكنون مداخلات مختلفی برای بازتوانی ذهنی بیماران انجام شده. این راهكارها شامل تمرینات شناختی با یا بدون استفاده از برنامه‌های رایانه‌ای، آموزش كاربرد وسایل و روشهای كمك حافظه، آموزش مهارت‌های ارتباطی، تمرینات فیزیكی و رویكردهای‌شناختی – رفتاری مانند آموزش روشهای حل مسئله، بهبود توانایی‌های انطباق و شیوه های خود مدیریتی بوده است.

وی افزود: بسیاری از برنامه‌های بازتوانی ذهنی در مراكز تحت نظر متخصصین صورت می‌گیرد لذا مشكلاتی مانند تعمیم مهارت های یادگیری شده،‌ میزان دسترسی همگانی به آنها، زمان محدود آموزش و یادگیری و بهره وری هزینه همراه با اجرای این برنامه‌ها وجود دارد. برنامه‌های فردی در محیط خانه برای افراد می‌تواند با مزایایی مانند زمان بیشتر یادگیری در محیطی آشناتر و واقع گرایانه‌تر و هزینه پایین‌تر همراه باشد.

قابل ذكر است، در حال حاضر در مركز تحقیقات بیمارستان سینا طرحی تحقیقاتی با استفاده از تمرینات شناختی رایانه‌ای در حال انجام است. همچنین مجموعه‌ای از تمرینات شناختی برای انجام در خانه طراحی شده كه در حال آماده سازی نهایی برای ارزیابی میزان كارآمدی آن در بیماران MS است.نهمین كنگره بین المللی ام اس ایران 11 تا 12 آبان 91 در هتل المپیك ایران برگزار می‌شود و تاكنون 50 مقاله به دبیرخانه این كنگره از شهرهای مختلف رسیده و شركت كنندگان تنها تا 15 شهریور فرصت دارند مقالات خود را ارسال كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha