آمارها تکان دهنده اند. به مراتب بیش از بالاترین کشورهایی که خودکشی در آن، امری عادی است. کشوری مانند نیوزیلند در طول یکسال با نزدیک به 27 مورد خودکشی در هر 100 هزار نفر روبروست ولی مسئولان وزارت بهداشت می گویند از بین هر 100 هزار ایرانی، سالانه بیش از 60 نفر، اقدام به خودکشی می کنند، یعنی بیش از 45 هزار مورد اقدام به خودکشی در یک سال.

سالانه 45 هزار ایرانی خودکشی می کنند
سلامت نیوز : آمارها تکان دهنده اند. به مراتب بیش از بالاترین کشورهایی که خودکشی در آن، امری عادی است. کشوری مانند نیوزیلند در طول یکسال با نزدیک به 27 مورد خودکشی در هر 100 هزار نفر روبروست ولی مسئولان وزارت بهداشت می گویند از بین هر 100 هزار ایرانی، سالانه بیش از 60 نفر، اقدام به خودکشی می کنند، یعنی بیش از 45 هزار مورد اقدام به خودکشی در یک سال.

به گزارش سلامت نیوز رییس انستیتو روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید اکنون وضعیت درباره اقدام به خودکشی به اندازه ای وخیم شده است که اگر روانشناس، آموزش پیشگیری از خودکشی، کنترل خشم و بهداشت روان از نظام سلامت و تیم پزشک خانواده حذف شود، بطور حتم تا 50سال آینده هم نمی توانیم برنامه های پیشگیری از خودکشی را در خانواده ها اجرا کنیم.

 بنا به اعلام دکتر جعفر بوالهری که در همایش پیشگیری از خودکشی سخنرانی می کرد، اقدام به خودکشی در ایران، 10 برابر بیش از خودکشی های منجر به فوت است.
خودکشی هایی که فرد در آن می میرد، شش نفر در هر یکصد هزار جمعیت است. برای همین، دکتر بوالهری پیشنهاد می کند بهداشت روان و پیشگیری از خودکشی باید جزو رسالت های پزشک خانواده قرار گیرد درغیر اینصورت اجرای این برنامه چندان موثر نخواهد بود. این آمار در حالی منتشر می شود که مؤسسه آمار Nationmaster براساس اطلاعات سازمان ملل متحد و CIA و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه بیشترین آمار اقدام به خودکشی در بین جوانان مربوط به کشورهای نیوزلند با آمار ۲۶.۷ نفر در هر یکصد هزار نفر در سال می دانند.

بعد از این کشور، فنلاند با ۲۲.۸ نفر رتبه دوم٬ سوئیس با ۱۷،۹ نفر رتبه سوم، کانادا با ۱۵ نفر رتبه چهارم و ایالات متحده با ۱۳.۷ نفر رتبه ششم را دارا هستند. اکنون به نظر می رسد ایرانیهای افسرده، بیش از همه کشورها، از راه یافتن در دام مرگ، به عنوان چاره مشکلات خود یاد می کنند، زیرا این چنین که کارشناسان می گویند اصلی ترین دلیل خودکشیها، اختلالات روانی است.

چیزی که به گفته رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت بیش از یک پنجم جمعیت کشور را گرفتار خود کرده. دکتر احمد حاجبی می گوید 21 درصد از جمعیت کشور دچار اختلالات روانی هستند و یک درصد از این اختلالات در زمره انواع شدید به شمار می رود.

 زنان، افسرده تر و مضطرب تر از مردان

حاجبی، بیماریهای اسکیزوفرنی، اختلالات دوقطبی و جنون را از جمله اختلالات شدید روانی رایج در جامعه عنوان می کند: "اختلالات روانی طیف وسیعی را از نوع شدید تا متوسط و یا خفیف شامل می شوند."

او با اعلام اینکه مداخلات روانشناختی در ایران، سابقه ای ندارد و کسی به فکر بهداشت روانی مردم نبوده، تاکید می کند: تحت پوشش قرار گرفتن مداخلات روانشناختی در گذشته بطور کامل نادیده گرفته شده بود اما اکنون توافقات خوبی در این راستا با سازمانهای بیمه گر حاصل شده لذا امیدواریم تا پایان سال شاهد تحقق این هدف باشیم. وی از اجرا شدن طرح پوشش بیمه ای مشاوره های روانشناسی تا پایان امسال خبر می دهد: "در این راستا مذاکرات و هماهنگی از سوی وزارت بهداشت با سازمانهای بیمه گر در حال انجام است."

به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر، زنهای ایرانی بیش از مردان، به اختلالات روانی دچارند: "افسردگی و اضطراب مهمترین اختلالات روانی در کشور است که در بین زنان شایعتر است. هر چند میزان شیوع اختلالات روانی در ایران با آمارهای جهانی تفاوتی ندارد."

به گزارش سلامت نیوز رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت با اشاره به برنامه های این وزارتخانه در خصوص پیشگیری و کنترل اختلالات روانی می افزاید: "آموزش مهارتهای زندگی به ویژه از سنین کودکی و نهادینه شدن مهارت فرزندپروری از جمله اقداماتی است که در راستای کنترل اختلال روانی در حال انجام است.

" تاکسی رانان، گروه در معرض خطر"

در این بین، برخی از مشاغل، مانند رانندگان تاکسی بیش از دیگران در معرض خطر اختلالات روانی اند.

به گفته رئیس شورای سیاستگذاری سلامت کشور، رانندگان، بیش از دو برابر مردم در معرض خطر بروز بیماریهای روانی هستند. دکتر کامران باقری لنکرانی در این باره می گوید: "پیشنهاد مشخص ما این است که افرادی که شغلشان رانندگی است قبل از اینکه وارد این شغل شوند باید از نظر شخصیتی ارزیابی شوند."

به گفته وی هدف از ارزیابی شخصیتی این نیست افرادی را که از نظر شخصیتی و روانی دچار اختلال هستند، از این شغل محروم کنیم،بلکه هدف این است که برای پیشگیری و کاهش تصادفات، افرادی که اختلال شخصیتی و روحیه تهاجمی دارند، قبل از اینکه وارد این شغل شوند، درمان شوند. لنکرانی معتقد است بر اساس آمار موجود شیوع اختلال روانی در بین رانندگان تاکسی که سابقه تصادف دارند، 2 برابر جامعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha