یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 56830

آیا تغذیه خوب برای یادگیری خوب مهم است؟ در یک کلام، بله. تحقیقات نشان می‌دهند کودکانی که به صورت مرتب صبحانه می‌خورند، نمرات بهتری دارند، رفتار بهتری دارند و در مقایسه با کسانی که صبحانه نمی‌خورند، کمتر دچار بیش‌فعالی می‌شوند.

تخم مرغ صبحانه ای کامل
سلامت نیوز : آیا تغذیه خوب برای یادگیری خوب مهم است؟ در یک کلام، بله. تحقیقات نشان می‌دهند کودکانی که به صورت مرتب صبحانه می‌خورند، نمرات بهتری دارند، رفتار بهتری دارند و در مقایسه با کسانی که صبحانه نمی‌خورند، کمتر دچار بیش‌فعالی می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ چه چیزی برای صبحانه بچه‌ها مفید است؟ بهترین پاسخ، تخم‌مرغ است. تخم‌مرغ همراه با یک برش نان با آرد کامل، کره بادام زمینی، یک برش میوه و یک لیوان شیر کم‌چرب. گوشت کم‌چرب و فرنی با آرد کامل حبوبات نیز از گزینه‌های دیگر به حساب می‌آید. پروتئین و فیبر آرد کامل حبوبات می‌تواند بچه‌ها را تا هنگام ناهار سرپا نگاه دارد. 


- سعی کنید برای صبحانه بچه‌ها از فرنی‌های شیرین و شیرینی با آرد سفید استفاده نکنید. چراکه هنوز ظهر نشده، گرسنه می‌شوند.
- اگر فرزند شما پیش از ناهار گرسنه می‌شود، یک عدد سیب، بیسکوئیت با آرد کامل، خشکبار یا نان و پنیر به‌عنوان میان‌وعده به او بدهید.
- اگر فرزند شما ناهار را در مدرسه می‌گذراند، دقت کنید غذای سالم همراه او باشد. مصرف غذای سالم، باعث می‌شود ذهن کودک برای یادگیری به هنگام بعدازظهر آماده‌تر باشد. شاید با خودتان فکر کنید باید کمر همت ببندید و مدرسه را تشویق کنید تا الگوی غذایی را تغییر دهد. اما راه بهتر و ساده‌تر این است که فرزند خودتان را تشویق به استفاده از غذای سالم کنید. به او بگویید به جای انتخاب غذاهایی با کیفیت پایین از سالادها و سبزیجات استفاده کند. توضیح دهید بهتر است به جای نوشابه گازدار، آب بنوشد. درنهایت می‌توانید برای او ناهار به مدرسه بفرستید و جلوی مشکل را بگیرید.
- میان‌وعده بعد از مدرسه را هم در نظر داشته باشید؛ مقداری خشکبار، یا یک عدد سیب، توصیه ما به شماست. نوشابه‌های گازدار، چیپس، شیرینی و بیسکوئیت با آرد سفید را در دسترس بچه‌ها قرار ندهید. مطابق تحقیقی که در دانشگاه آکسفورد صورت گرفته، غذاهای شیرین بچه‌ها را گرسنه‌تر می‌کنند.
- کودکانی که غذای سالم مصرف می‌کنند، در بزرگسالی هم این عادت را حفظ می‌کنند و متاسفانه حالت برعکس آن نیز صادق است. مصرف غذای سالم را به کودک‌‌تان آموزش دهید. هرم غذایی را به او نشان دهید و از او بخواهید از گروه‌های مختلف غذایی برای شما انتخاب کند و با او درباره اثر هر کدام صحبت کنید.
- برای میوه و سبزیجات خردسالان، برنامه‌ای تهیه کنید تا مطمئن شوید روزانه پنج واحد میوه و سبزیجات می‌خورد.
- میان‌وعده‌های سالم و مقوی را همراه با کودک‌تان میل کنید.
- بهترین الگو برای فرزندتان، شما هستید. پس برای آموزش رژیم غذایی سالم، خودتان درست غذا بخورید، ورزش کرده و از الگوی زندگی سالم پیروی کنید. 


صبحانه کودکانه
- من هر روز به مدت نیم‌ساعت تلاش می‌کنم دختر ۱۰ ساله‌ام را از خواب بیدار کنم و به او صبحانه بدهم اما او از خواب بیدار نمی‌شود و بهانه می‌گیرد که صبحانه نمی‌خورد. گاهی حتی دیده‌ام که این ماجرا تاثیر روانی بر فرزندم  گذاشته و بعد از خوردن صبحانه بالا می‌آورد. چه کنم؟
- من در یک مدرسه ابتدایی کار می‌کنم. در این مدرسه برای بچه‌ها زنگ صبحانه در نظر گرفته شده اما از آنجایی که برنامه درسی ما فشرده است، تنها ۱۰ دقیقه به بچه‌ها فرصت صبحانه‌خوردن می‌دهیم. اما بعضی‌هایشان را دیده‌ام که به مشکل دل‌ درد برخورده‌اند. آیا ۱۰ دقیقه کم نیست؟


نظرسنجی‌ها نشان داده‌اند تنها ۶۰ درصد بچه‌ها عادت دارند پیش از رفتن به مدرسه صبحانه بخورند و این، عدد بسیار بدی است. سازمان رژیم غذایی آمریکا توضیح داده است کودکانی که صبحانه کافی می‌خورند، نیاز روزمره‌شان بهتر برآورده می‌شود و وزن آنها تحت کنترل قرار می‌گیرد، سطح کلسترول خون‌شان پایین‌تر است و به صورت مرتب در کلاس‌هایشان حاضر می‌شوند. آنها کمتر به دلیل دل درد به اتاق بهداشت می‌روند و در هنگام ورزش، انرژی بیشتری دارند. بیشتر کودکانی که وعده صبحانه را به هر دلیلی حذف می‌کنند، غذاهایی را جایگزین می‌کنند که مواد معدنی کافی مثل کلسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین‌هایی مثل A، C، B۱۲ و آهن ندارند. نکته جالب اینجاست که همین مواد معدنی به کودک کمک می‌کند کالری لازم را به دست آورد به‌خصوص کودکانی که صبحانه نمی‌خورند، کالری مورد نیازشان را در وعده‌های غذایی دیگر کسب نمی‌کنند. به همین دلیل صبحانه خوردن چه در خانه و چه در مدرسه بسیار خوب است. در جواب به مورد اول باید بگویم کاری به کار او نداشته باشید. سعی کنید برای او اغذیه‌ای قرار دهید که همان مواد را در خود دارد و به این ترتیب او صبحانه‌اش را در مدرسه خواهد خورد. در جواب به مورد دوم هم دقت کنید نمی‌توان مدت‌زمان مشخصی برای صرف صبحانه درنظر گرفت و ۱۰ دقیقه هم به ظاهر کافی نیست. اما اگر تنها گزینه موجود، همین ۱۰ دقیقه است، آن را نگاه دارید و به حذف آن از برنامه مدرسه فکر نکنید. راه‌هایی جایگزین برای حل کردن هر دو مشکل بالا وجود دارد؛ از صبحانه سالم، صبحانه معمولی، صبحانه در کلاس، صبحانه سریع، صبحانه بعد از زنگ اول و صبحانه در ماشین یا سرویس مدرسه استفاده کنید. 


صبحانه سالم
همیشه از خودتان پرسیده‌اید چه صبحانه‌ای آماده کنید تا کودک‌تان را سر ذوق بیاورد و حاضر شود صبحانه بخورد؟ این راه‌ها را به خاطر بسپارید.
یک صبحانه سالم شامل پروتئین، میوه یا سبزیجات، غلات کامل و کلسیم است. پس به این موارد دقت کنید .
- کره بادام‌زمینی و میوه به همراه نان سبوس‌دار، نصف یک پرتقال کامل و یک لیوان شیر
- کره بادام‌زمینی به همراه برش‌های سیب و یک ظرف کورن‌فلکس سبوس‌دار به همراه شیر
- نان سبوس‌دار به همراه کره بادام‌زمینی، عسل، برش‌های موز و یک لیوان شیر
- خاگینه، لوبیای پخته و مخلوط گوجه‌فرنگی و جعفری خرد شده و ساندویچ شده در یک برش نان با آرد کامل، همراه با یک لیوان آبمیوه
- نان برشته‌شده همراه با خاگینه و پنیر به همراه یک لیوان آبمیوه
- نان برشته شده، یک عدد تخم‌مرغ پخته، یک لیوان شیر و یک ظرف کوچک میوه


صبحانه معمولی
- خاگینه با نان تست و پنیر و برش‌های سیب 


ماست
- ماست، نان سبوس‌دار، کره، یک مشت کشمش و یک لیوان آب
- میوه پوره‌شده همراه با نان سبوس‌دار برشته و کره
- نان سبوس‌دار برشته، پنیر خامه‌ای، همراه با برش‌هایی از انبه و یک لیوان شیر
- نان سبوس‌دار با پنیر ورقه‌ای برشته همراه با برش‌های پرتقال و یک لیوان شیر


حبوبات
- یک کاسه حبوبات پخته و له شده مخلوط با شیر، یک عدد موز و یک لیوان آب
- یک برش کیک هویج همراه با انگور و یک لیوان شیر
- نان تست، شربت، سیب دارچین‌زده، یک لیوان شیر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha