یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 56832
سلامت نیوز : رییس انجمن آترواسكلروز ایران با اشاره به اینكه آنژیوگرافی یك تكنیك تشخیصی باارزش است و تمام بیمارانی كه كاندید آنژیوپلاستی و جراحی قلب باز هستند بایستی آن را انجام دهند، گفت: برخلاف تصور عموم و به علت بی‌حسی موضعی كه صورت می‌پذیرد، آنژیوگرافی درد ندارد.

دكتر مسعود قاسمی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینكه آنژیوگرافی به این علت كه بیمار نیاز به بستری در بیمارستان دارد و لازم است برای این اقدام خاص تشخیصی آمادگی داشته باشد، ممكن است این ذهنیت را به وجود بیاورد كه بناست یك عمل جراحی انجام شود و برخی نیز از انجام آن ترس داشته باشند، گفت: اما درعین حال باید گفت آنژیوگرافی یك تكنیك تشخیصی بسیار باارزش است زمانی كه ضرورت آن احساس شود.

وی افزود: دستگاهی كه باید عكس برداری كند بایستی در یك مكان بیمارستانی مستقر باشد، اما كار از نظر تكنیكی ساده است و یا بی‌حسی موضعی و دستگاه كوچكی از طریق كشاله ران یا مچ دست وارد رگ می‌شود و برای بیمار حتی یك بیهوشی ساده هم ندارد و به علت بی‌حسی موضعی كه صورت می‌پذیرد، دردی ندارد.این فوق تخصص آنژیوپلاستی قلب درباره عملكرد دستگاه آنژیوگرافی، گفت: از طریق كشاله ران و مچ دست، وسیله بسیار ظریفی در داخل قلب حركت می‌كند و از بیرون ماده رنگی به قلب تزریق می‌شود كه یك دارو است و می‌تواند رگ را به ما نشان بدهد.

قاسمی افزود: پیشنهاد روش درمان برای بیمار مبتلا به گرفتگی عروق به سه نوع تقسیم می‌شود. گروهی از طریق دارو، درمان می‌شوند. البته شرایط را آنژیوگرافی مشخص می‌كند. برای گروهی دیگر از بیماران به كمك آنژیوپلاستی رگ‌هایشان را باز می‌كنیم، برای گروه سوم نیز جراحی قلب باز تنها راهكار درمانی موجود است.رییس انجمن علمی آترواسكلروز ایران درباره آنژیوپلاستی، توضیح داد: در این روش وسیله ظریفی از طریق مچ دست یا كشاله ران در ابتدای رگ قرار می‌گیرد و سپس یك سیم بسیار ضعیف را در حالی كه از بیرون بدن هدایت‌ می‌كنیم با تكنیك‌های ویژه، از زوایا و تنگی‌ها و گرفتگی‌های رگ عبور می‌كند و یك بالن كه تا دو تا سه میلی‌متر قطر دارد در محل تعبیه شده و رگ را باز می‌كند. استنت یا فنر كه بر روی بالن سوار شده است در محل گرفتگی قرار گرفته و رگ مسدود شده را باز نگه می‌دارد.

وی افزود: در حال حاضر تكنولوژی جدید استنت‌های جذب شونده ارائه شده است كه در ایران نیز به زودی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این استنت‌ها پس از سه ماه تا دو سال به طور كامل جذب می‌شوند و اثری از آنها باقی نمی‌ماند.قاسمی با بیان اینكه تمام بیمارانی كه بناست آنژیوپلاستی یا عمل جراحی قلب باز بر رویشان انجام شود، بایستی آنژیوگرافی شوند، گفت: آنژیوگرافی یك روش قطعی و استاندارد برای تمام بیمارانی است كه كاندیدای آنژیوپلاستی و جراحی قلب باز می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha