سلامت نیوز : یك روانشناس با بیان این كه ورود به هر مرحله جدید در زندگی با استرس همراه خواهد بود، معتقد است: اولین روز مدرسه تاثیر زیادی در اشتیاق یا تنفر كودك از مدرسه خواهد داشت.

دکتر محمدرضا کوشش پژوهشگر و کارشناس مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به مرحله ورود به دبستان اظهار کرد: در این بازه زمانی كودك بعد از دو سال اول زندگی، استقلالی نسبی در كارهای اولیه خود مانند راه رفتن، حرف زدن، بازی كردن و ... را كسب كرده و می‌خواهد وارد مرحله مهم، نظام مند، مستقیم و هدفمندی چون دبستان شود.

وی با تاكید بر اهمیت چگونگی رفتار والدین با كودك در مرحله ورود به دبستان گفت: وارد شدن به مدرسه از نظر روانشناسی مرحله‌ای جدید و آغاز تجربه‌ای نو است که با کمی فشار روانی و اضطراب همراه است به خصوص برای کودکان که یك تجربه تازه و جدیدی است.وی با ارائه توصیه‌هایی به والدین جهت كاهش استرس كودكان گفت: بهتر است هنگام ثبت نام والدین، كودك را با خود همراه برده و او را با محیط مدرسه، کلاس‌ها، حیاط و دفتر مدرسه آشنا كنند تا بتواند فرصت نشستن پشت میز و نیمکت در كلاس درس را تجربه كند.

عكس یادگاری از بچه‌ها با لباس فرم در مقابل مدرسه فراموش نشود!

دکتر کوشش به اهمیت ایجاد حس استقلال، متکی به خود بودن، اعتماد به نفس و قدرت تصمیم گیری در بچه‌ها اشاره کرد و افزود: جرأت پذیری در فرآیند تصمیم گیری بسیار مهم است چرا که این کودکان باید در مدرسه تصمیم‌های ابتدایی در مورد این که با چه کسی دوست شوند و یا چه تغذیه‌ای در زنگ‌های تفریح مصرف کنند، بگیرند.وی تصریح كرد: از این رو همراه بردن کودک، توجه به نظرات و مشارکت او را در فرآیند خرید لوازم التحریر، کیف و کفش و پوشاک مدرسه پیشنهاد می‌شود. این عمل باعث ایجاد اعتماد به نفس در کودکان خواهد شد.

این کارشناس مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال گفت: پدر یا مادر در روز اول مدرسه با فرزند خود همراه شوند تا کودک احساس امنیت و آرامش کند. به خصوص بچه‌هایی که وارد فضای مهدکودک نشده‌اند در روزهای ابتدایی مدرسه احساس ناامنی می‌کنند. حتی دیده می‌شود گاهی خود والدین نیز از دور شدن فرزند و نبود او اضطراب پیدا می‌کنند.وی افزود: بنابراین توصیه می‌شود چند روز اول را پدر و مادر خودشان کودک را به مدرسه برده و با گفتن جملاتی مانند این كه من ظهر زودتر اینجا هستم تا تو بیایی و با هم به خانه برگردیم آنها را از حضور خود مطمئن کنند. والدین به یاد داشته باشند در این دوره حساس یک یا دو هفته‌ای بدقولی نکنند.

والدین خاطرات خوب خود در دوران مدرسه را برای فرزندانشان بازگو كنند

دكتر كوشش در ادامه گفت: مادران و پدران از مدتی قبل در مورد مدرسه و خاطرات خوب و مثبت خودشان در این دوران و جذابیت‌های حضور در مدرسه صحبت كرده و سعی کنند از بیان خاطرات ناخوشایند و منفی بپرهیزند. گفتگو در مورد فواید مدرسه رفتن و یادگیری، یافتن دوستان جدید و آشنایی با معلمان نیز توصیه می‌شود.این کارشناس مرکز تحقیقات اعصاب اطفال افزود: بچه‌ها در سنین ابتدایی مدرسه به حدود 8 تا 10 ساعت خواب خوب نیاز دارند. بنابراین برای تأمین خواب کافی کودک، والدین باید از چندین روز پیش از آغاز سال تحصیلی فرزند خود را به زود خوابیدن عادت دهند تا ساعت فیزیولوژیکی بدن آنها تنظیم شود.

وی هم چنین اضافه کرد: به منظور ایجاد احساس امنیت و آرامش در کودک لازم است والدین اسامی و شماره تلفن های ضروری و آدرس محل سکونت خود را یادداشت کرده و در کیف کودک قرار دهند و به او خاطرنشان کنند که درصورت بروز مشکل می تواند این اطلاعات را به مدیر و یا ناظم مدرسه قرار دهد تا با آنها تماس بگیرند.این روانشناس کودک و نوجوان ادامه داد: والدین در راستای آماده سازی کودک جهت ورود به مدرسه بهتر است برنامه درسی او را بر روی کمدش نصب و او را درجریان زمان شروع و اتمام کلاس ها قرار دهند.

وی اظهار داشت: به کودک خود در آستانه ورود به مرحله‌ای مهم از زندگی‌اش، آموزش دهیم تا بر مبنای برنامه زندگی که والدین برای آنها تنطیم می‌کنند، حرکت کنند.وی یادآور شد که برنامه زندگی می بایست با توجه به فعالیت‌های مختلف و توان کودک با ساعت‌های معین تدوین شود.دکتر كوشش تصریح کرد: با كودكان به گونه‌ای برخورد کنیم که اگر از کلاس یا درس ناراحتی دارند جرأت مطرح کردن آن را با والدین داشته باشند. به طور مثال ذکر مواردی چون همکلاسی‌ام هنگام درس خیلی صحبت می‌کند، من تخته را خوب نمی‌بینم و یا خوب نمی شنوم.

خود را مسؤول تغذیه کودکان بدانید!

این متخصص روانشناسی به والدین گوشزد کرد: وعده‌های غذایی کامل به طور مرتب برای بچه‌ها ترتیب داده شود. هم چنین تهیه صبحانه و میان وعده‌های سالم و مورد علاقه کودک اشتیاق او را به صرف آنها افزایش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha