سلامت نیوز : رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت با اشاره به موفقیت برنامه مراقبتهای اولیه بهداشتی در مناطق روستایی و شهری کشور، از اجرای این مدل موفق ایرانی در یکی از ایالات آمریکا خبر داد.

دکتر کامران باقری لنکرانی در حاشیه مراسم اختتامیه دومین دوره تربیت مربی سلامت ویژه دانشجویان دانشگاه جکسون ایالت می یس سی پی آمریکا، در گفتگو با مهر اظهارداشت: در ایران از حدود 30 سال پیش یک نظام بهداشتی به صورت گسترده در اقصی نقاط کشور راه اندازی کردیم که باعث شد فاصله های شاخصهای سلامت در مناطق روستایی و شهری به شدت کاهش یابد.

وی با اشاره به ثبات این نظام بهداشتی در کشور به رغم آمد و شد دولتها و تکیه بر نیروی کارآزموده بومی، افزود: مهمترین ویژگی این برنامه، تکیه بر نیروی کارآمد بومی است. به طوریکه از حدود 30 هزار بهورز فعال در خانه های بهداشت، همه آنها ساکن همان مناطقی هستند که آنجا خدمت می کنند و به نوعی متعهد هستند که منظقه خودشان را ارتقاء دهند.

لنکرانی از این مدل در دنیا به عنوان یکی از موفق ترین مدلهای مراقبتهای اولیه بهداشتی شناخته شده نام برد و گفت: در این دوره از کارگاه آموزشی که در جزیره کیش برگزار شد، دانشجویانی از ایالت می سی سی پی آمریکا حضور داشتند تا از نزدیک با مدل مراقبتهای بهداشتی در مناطق روستایی آشنا شوند و این برنامه را در منطقه محروم خود مورد استفاده قرار بدهند.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اظهارات دانشجویان و مسئولین دانشگاه جکسون آمریکا در این کارگاه آموزشی که عنوان شد این مدل موثرترین مدل برای رفع شکافهای بهداشتی در ایالت محروم می سی سی پی آمریکاست، افزود: البته این برنامه محدودیتهای خاص خودش را دارد و در بحث نظام ارجاع و ارائه خدمات تخصصی به مردم، با کاستی هایی مواجه است. ولی در مجموع توفیقات خوبی در دسترسی مردم به خدمات بهداشتی داشته ایم.

لنکرانی از امضای تفاهمنامه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با دانشگاه جکسون آمریکا برای همکاری در زمینه برنامه های مراقبتهای بهداشتی و تربیت مربی خبر داد و گفت: این تفاهم حدود 3 سال پیش انجام شد و برگزاری این کارگاره آموزشی، یکی از مفاد این برنامه همکاری است.وی همچنین از برگزاری دوره کارشناسی ارشد بهداشت عمومی برای دانشجویان دو دانشگاه شیراز و جکسون خبر داد و افزود: هم اکنون این دانشجویان در شیراز مشغول تحیل هستند.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به انعکاس این فعالیتها در رسانه های معتبر دنیا از جمله نیویورک تایمز، گفت: بعد از اینکه مقالات و گزارشاتی در زمینه مدل موفق ایرانی نوشته شد، درخواستهای متعددی از کشورهای مختلف دنیا داشتیم که خواستار برگزاری دوره های آموزشی مربیان سلامت در کشور خود شده اند که امیدواریم زمینه سازماندهی این برنامه هرچه زودتر فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha