سلامت نیوز : معاون آموزش و پژوهش مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: در حج تمتع سال جاری مطالعاتی در جهت تاثیر تغذیه بر فشار خون و میزان آگاهی از بیماری و تغذیه در ایام حج در دست بررسی است تا بتوانیم به پروتکل جامعی در زمینه نیاز های این قشر خاص و نحوه پیشگیری از بیماری آنان در حج ارائه دهیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ امین رضا طباطبایی گفت: کتمان بیماری از پزشک و عدم رعایت توصیه های پزشک کاروان و نکات سلامتی در برخی بیماران فشار خونی، عوارض جبران ناپذیری را در طول مراسم برای این افراد به وجود می آورد.
 
معاون آموزش و پژوهش مرکز پزشکی حج و زیارت اظهار داشت: بیماری فشار خون شایع‌ترین بیماری زمینه ای در حج و نیز عامل خطر ساز بیماریهای قلبی - عروقی است که منجر به انفارکتوس میوکارد، حوادث مغزی، نارسایی قلبی، اختلالات بینایی، نارسایی کلیوی و مرگ زودرس می گردد و در هنگام حج به دلیل وضعیت خاص، عدم کنترل و مراقبت بیماران مبتلا به فشار خون بالا، آسیب زیادی را به سلامت فرد و میزان استفاده وی از این سفر معنوی می‌نماید.
 
طباطبائی در ادامه افزود: بر اساس مطالعات انجام شده، فشار خون با 20 درصد بالاترین میزان شیوع بیماری‌های زمینه‌ای را در بین زائرین ایرانی در حج تمتع 90 به خود اختصاص داده بود. بر پایه همین  مطالعات ، 30.8 درصد این افراد در طول سفر به عوارض ناشی از فشار خون در طول سفر مواجهه شده بودند.طباطبایی علل عمده ایجاد این عوارض را عدم استفاده از غذای رژیمی (کم نمک و کم چربی) در طول عنوان کرد و گفت: مواردی چون کتمان فشار خون از پزشک کاروان و آگاه نبودن از عواقب رعایت نکردن رژیم غذایی و دارویی و همچنین عدم استفاده مرتب از داروهای تجویزی پزشک در طول سفر حج نیز از عوامل تشدید این بیماری در طول سفر حج است.
 
معاون آموزش و پژوهش مرکز پزشکی حج و زیارت خاطر نشان کرد: در حج تمتع سال جاری نیز مطالعاتی در جهت تاثیر تغذیه بر فشار خون و میزان آگاهی این بیماران از بیماری و تغذیه در ایام حج در دست بررسی است تا با تکمیل داده ها و طرح ها و اطلاعات بتوانیم به پروتکل جامعی در زمینه نیاز های این قشر خاص و نحوه پیشگیری از بیماری آنان در حج ارائه دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha