تردید داریم برنامه پزشک خانواده در این دولت اجرا شود، چون بودجه لازم تأمین نشده، کادرسازی صورت نگرفته و فرهنگ‌سازی انجام شده است و اگر این برنامه اجرا نشود، هرج و مرج بیشتری بر حوزه سلامت حاکم می‌شود.

تردید داریم، برنامه پزشک خانواده در این دولت اجرا شود

سلامت نیوز : عابد فتاحی در گفتو گو با فارس افزود:‌ مهمترین مسئله و موضوع قابل بحث در حوزه سلامت امروز اجرای برنامه پزشک خانواده است که طرح ملی اصلاح نظام سلامت است و قرار است با اجرای این برنامه ساختار کنونی نظام سلامت کلاً عوض می‌شود و در صورتی که مسئولان اجرایی بتوانند این برنامه را به درستی اجرا کند به یک چارچوب مدرن برای نظام سلامت می‌رسیم.

وی گفت: در این برنامه قرار است یک پزشک عمومی مسئول سلامت تعدادی از مردم باشد و تمام خدمات اولیه سلامت را برای جلوگیری از بیماری آنها انجام دهد، در صورت بیماری آنها را درمان کند و اگر به خدمات تخصصی پزشکی نیاز داشت بیمار را به متخصص یا فوق تخصص ارجاع می‌کند.وی ادامه داد: در این صورت یک کانال و سیستم مشخص بر نظام سلامت حاکم می‌شود و هزینه‌های مردم برای به میزان بسیار زیادی( که الان حدود 70 درصد هزینه ها را مردم می پردازند) کم می‌شود و مردم از سرگردانی برای انتخاب پزشک متخصص هنگام بیماری نجات پیدا می‌کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: نظام کنونی سلامت در کشور ما از هیچ سیستم مشخصی تبعیت نمی‌کند. در وضعیت کنونی مردم ناراضی هستند، پزشکان ناراضی هستند، بخش دولتی مشکل دارد، بخش خصوصی ناراضی است، بیماران بین بخش دولتی و خصوصی پاسکاری می‌شوند و آن قدر مشکل وجود دارد که سیستم فعلی به هیچوجه قابل دفاع نیست.

فتاحی افزود:‌ برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع قرار است برای اصلاح این سیستم معیوب اجرا شود اما به شرطی که مسئولان بتوانند به درستی و به موقع این برنامه را اجرا کنند اما بنده و بسیاری از دوستانمان در مجلس به جد تردید داریم که این برنامه در این دولت اجرا شود زیرا اجرای این برنامه بودجه قدرتمندی می‌خواهد که هنوز تأمین نشده است، فرهنگ سازی عمومی برای اجرای این برنامه صورت نگرفته است و کادرسازی می‌خواهد که انجام نشده است.

وی ادامه داد: بسیاری از زیرساختهای فنی برای اجرای این برنامه هنوز وجود ندارد، قرار بود دولت 6 هزار میلیارد تومان از محل صرفه جویی اجرای برنامه هدفمندی یارانه ها به وزارت بهداشت بدهد که هنوز انجام نشده است و همین مسئله باعث می‌شود که وزارت بهداشت در اجرای این برنامه از نظر مالی کم بیاورد.عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: از رئیس جمهوری و دولت می‌خواهیم که طوری برنامه ریزی کنند که وزارت بهداشت توان مالی اجرای این برنامه را داشته باشد زیرا به هر حال گام اول برای اجرای این برنامه برداشته شده است و اگر از آن حمایت نشود و این برنامه به موفقیت نرسد، هرج و مرج بیشتری بر نظام سلامت حاکم می‌شود و اوضاع درهم و برهم می‌شود.

فتاحی افزود: اما به هر حال اجرای درست این برنامه تنها راه اصلاح سیستم معیوب سلامت در کشور ماست که در آن قرار است وظیفه هر فرد اعم از پرستار،ماما،پزشک،بخش دولتی،پزشک بخش خصوصی، داروخانه و آزمایشگاه تعریف شود،البته قبول داریم هر طرحی در ابتدای کار با مشکلاتی مواجه است اما امیدواریم دولت برای رفع این موانع و اجرای درست قانون حمایت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha