یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۴
سلامت نیوز : حس می‌كنم دچار افسردگی شده‌ام. نمی‌دانم چه چیزی می‌تواند به من كمك كند تا از این حال و هوا خارج شوم. عصرهای غم‌انگیز روزهای پائیزی حالم را بشدت بد می‌كند و حوصله كار كردن ندارم. شاید این جملات به گوش همه آشنا باشد. جملاتی كه با آغاز فصل پائیز بارها آن را از زبان نزدیكان شنیده‌اید. احساس دلتنگی همراه با افسردگی در حالی برای این افراد به وجود می‌آید كه پیش از آن ما آنها را سرزنده و شاداب می‌دیدیم. با آغاز فصل پائیز كه با كوتاه‌تر شدن طول روزها و كم شدن نور خورشید همراه است برخی افراد غمگین و افسرده می‌شوند و بعد از مدتی این حالت از بین می‌رود، اما افرادی كه مبتلا به اختلال تأثیر فصلی یا به اصطلاح SAD هستند حالت افسردگی عمیق‌تری را تجربه می‌كنند. این افراد تمایل پیدا می‌كنند كه بیشتر بخوابند، پرخوری كنند و همین امر باعث می‌شود در طول فصل‌های پائیز و زمستان دچار اضافه‌وزن شوند. آنها احساس خستگی مفرط دارند و از طرفی هم قادر نیستند برنامه منظم روزانه خود را دنبال كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ افسردگی پائیزی چیست و چه كسانی به آن مبتلا می‌شوند؟ آیا راه درمانی برای این نوع افسردگی وجود دارد؟ روانشناسان معتقدند زمینه‌های قبلی در بروز این نوع افسردگی تأثیرگذار است و نمی‌توان تنها فصل پائیز را عامل آن دانست. كوتاه شدن روز كه با تاریكی زودهنگام همراه است از عمده دلایلی است كه روانشناسان در بروز افسردگی در فصل پائیز و زمستان آن را مؤثر می‌دانند. دكتر بدرالسادات بهرامی روانشناس معتقد است افسردگی فصل پائیز بیشتر گریبان بیماران دوقطبی را می‌گیرد و این افراد با تغییر فصل‌ها خلق و خوی جدیدی پیدا می‌كنند و ممكن است با افت خلق و خو و یا همان افسردگی مواجه شوند. وی ادامه داد: این نوع بیماران كه همیشه از فصل پائیز و زمستان شكایت دارند باید از داروهای تثبیت خلق و خو استفاده كنند و همواره با ورزش سطح انرژی روانی خود را افزایش دهند. باید بپذیریم تنظیم تغییرات نور خورشید و دمای هوا از عهده افراد خارج است و تنها با انجام فعالیت‌های مورد علاقه و یا ورزش باید سطح هیجان و انرژی درمانی خود را بالا نگه داریم. كاهش نور خورشید باعث افت ترشح هورمون ملاتونین در بدن می‌شود كه این امر نیز احساس خواب‌آلودگی و خستگی را در افراد مبتلا افزایش می‌دهد اما وقتی فصل بهار از راه می‌رسد این علائم به تدریج از بین می‌روند. این روانشناس انجام فعالیت‌های مثبت معنادار در طول زندگی را اساسی‌ترین راه برای پیشگیری از افسردگی در فصل پائیز دانست و گفت: روند زندگی همه افراد به‌طور طبیعی یك روند ثابت است. همه صبح از خواب بیدار می‌شوند و به محل كار یا مدرسه و دانشگاه می‌روند و پس از آن هم دوباره به خانه بازمی‌گردند.

این روند ثابت بعد از مدت‌ها باعث ایجاد فرسایش در زندگی می‌شود. در فصل پائیز كه روزها كوتاه‌تر از بقیه فصل‌های سال است این فرسایش بیشتر به چشم می‌آید. باید تلاش كرد در فصل پائیز فعالیت مثبت معناداری داشته باشیم و تنها به كارهای روزمره اكتفا نكنیم. در پائیز بیشتر باید به سفر رفت و روابط بین فردی را افزایش داد. اما گروه دیگری از روانشناسان ثبت خاطرات بد در فصل پائیز در ناخودآگاه انسان را عامل بروز افسردگی در این فصل می‌دانند. دكتر پرویز روزبیانی روانشناس بالینی با تأكید بر اینكه پائیز به تنهایی نمی‌تواند عامل بروز افسردگی باشد به نقش زمینه‌های قبلی و تجدید خاطرات در فصل پائیز اشاره كرد و گفت: بهار بیشتر فصل احساسی و عاطفی است و باتوجه به طولانی شدن روز نشاط و شادابی را در انسان به ارمغان می‌آورد اما همه این عوامل به شخصیت فرد باز می‌گردد.

در حالی كه گفته می‌شود پائیز فصل افسردگی است اما بسیاری به این فصل علاقه زیادی دارند و با روحیه بیشتری این فصل را سپری می‌كنند. كسانی كه تجربه یا خاطرات بدی در این فصل دارند با فرارسیدن پائیز ناخودآگاه به یاد آن خاطرات افتاده و زمینه افسردگی پیدا می‌كنند. سن نیز در بروز افسردگی فصلی مؤثر است. افراد پا به سن گذاشته بیشتر در معرض این افسردگی قرار دارند. همچنین تغییرات آب و هوایی و سرد شدن هوا باعث می‌شود فرد پوشیده‌تر از فصل‌های دیگر باشد. تاریكی زودهنگام در این فصل از عمده دلایلی است كه افراد مبتلا به افسردگی فصل پائیز به آن اشاره دارند. كشورهای اسكاندیناوی بخصوص دانمارك و سوئد و نروژ كه در نزدیكی قطب شمال قرار دارند از جمله كشورهایی هستند كه ساكنان آن در معرض افسردگی شدید قرار دارند. ساكنان این كشورها 6 ماه از سال را تقریباً در تاریكی بسر می‌برند و به همین دلیل كسانی كه از وضعیت مالی مناسبی برخوردارند از این كشورها مهاجرت می‌كنند. دولت این كشورها نیز برای مقابله با مهاجرت ساكنان برنامه‌های تشویقی زیادی برای مردم در نظر گرفته‌اند و كسانی كه مجبور به ماندن در این كشورها هستند سعی می‌كنند خود را با شرایط مطابقت بدهند.

ایجاد سرگرمی
این روانشناس با بیان اینكه در گذشته پائیز، فصل جمع‌آوری توشه برای زمستان بود، گفت: به دلیل اینكه مردم سرگرم بودند كسی به كوتاه بودن روزها توجهی نمی‌كرد. وی سرگرم بودن را بهترین راه برای مبارزه با افسردگی فصل پائیز عنوان كرد و گفت: بیكاری یكی از عوامل اصلی و مهم در ایجاد افسردگی است و افراد افسرده حوصله كار كردن ندارند. این افسردگی همراه با اضطراب خواهد بود و تمام زندگی فرد را تحت الشعاع قرار خواهد داد. در كنار سرگرم بودن برنامه‌ریزی برای 6 ماهه دوم سال و همچنین ورزش از بهترین راه‌هایی است كه می‌توان با افسردگی مقابله كرد اما اگر میزان این افسردگی شدید شد با مراجعه به روانپزشك باید تحت دارودرمانی قرار گیرد. باید در این
6 ماه كه هوا زود تاریك می‌شود ساعت خواب را تنظیم كرد. بسیاری تصور می‌كنند با تاریك شدن هوا باید آماده خواب شوند در حالی كه 8 ساعت خواب برای انسان مفید است و می‌توان برای ساعت‌های پایانی شب برنامه‌های سرگرم‌كننده و تفریحی و حتی مطالعاتی در نظر گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha