سلامت نیوز : رعایت بهداشت و مدیریت خواب برای بهره‌وری بیشتر از اوقات عرفانی حج لازم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ علیرضا نیکبخت نصرآبادی، عضو هیات علمی دانشكده پرستاری دانشگاه علوم پزشكی تهران، به راهكارهای لازم در زائران برای این كه یک خواب راحت و شادی آور انجام دهند، پرداخته است.حملات ناگهانی، شلی و ضعف عضلات که ممکن است به صورت زمین خوردن بیمار یا عدم توانایی واضح صحبت کردن وی باشد از جمله تظاهراتی هستند كه در پی ابتلا به ناركولپسی به سراغ فرد می‌آیند، این حملات ممکن است با واکنش‌های احساسی ناگهانی از جمله خشم و ترس شروع شود و از چند لحظه تا چند دقیقه طول بکشد.

شایع‌ترین علامت نارکولپسی، خواب آلودگی بیش از حد روزانه است، وجود این حالت بسیار آزاردهنده بوده و می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر حالات زائر تاثیرگذار باشد. با رعایت بهداشت خواب و اصلاح برخی عادات می‌توان از خواب بهره لازم را برد و در هنگام برخاستن از خواب و بیداری احساس شادابی کرد و این مشکل را تقلیل داد.بر اساس این گزارش، مسلماً سر وصدای زیاد در اتاق یکی از علل مهم بی‌خوابی و به خصوص بیدار شدن‌های مکرر است. آلودگی صوتی خود به تنهایی می‌تواند مانع خواب راحت شود به خصوص برای افرادی که خواب سبک‌تری دارند. یکی دیگر از عوامل مهم محیطی، نور است. نور محیط می‌تواند مانع خواب فرد شود. هر چه میزان نور اتاق بیشتر باشد احتمال این که فرد خواب راحتی داشته باشد کمتر می‌شود.

- استرس‌های روزانه نیز می‌تواند باعث بی‌خوابی فرد شود، توصیه می‌شود افراد از بحث و جدل دوری کنند.

- لازم است زائران مراقب سلامت خود باشند. معمولاً ابتلا به بیماری به خصوص بیماری‌های عفونی نیاز ما را به خواب افزایش می‌دهند و ابتلا به برخی بیماری‌ها نیز می‌تواند خواب ما را مختل کند. سردرد به علل مختلف با بی‌خوابی رابطه مستقیم دارد.

- زائران سعی کنند برای برخاستن از خواب و به خوب به خواب رفتن برنامه ثابتی داشته باشند و سعی کنند که نظم خواب خود را حفظ کنند.

- از کشیدن سیگار و ترکیبات حاوی کافئین و نوشابه‌های گازدار اجتناب کنند. سیگار و ترکیبات کافئین‌دار مثل قهوه، چای، نوشابه‌های گازدار و شکلات مانع به خواب رفتن می‌شود.

- اگر معده خالی است قبل از خواب مقدار کمی مواد خوراکی مصرف کنید. مصرف مقادیر زیادی غذا به خصوص قبل از خواب یا خالی بودن بیش از حد معده و احساس گرسنگی سبب اختلال در خواب می‌شود.

- بهتر است زائران 90 دقیقه قبل از خواب با آب گرم استحمام کنند. قبل از خواب از راحت و مناسب بودن شرایط فیزیکی اتاق مطمئن شوند. دمای مناسب، تاریکی کافی، سکوت کافی و بستر راحت برای خواب راحت ضروری است.

- ابتلا به دیابت یا بزرگی پروستات که افراد مبتلا را به علت دفع ادرار مجبور می‌کند بارها از خواب بیدار شوند، همگی از عللی هستند که می‌توانند خواب افراد را مختل کنند.

- از طرف دیگر مصرف بسیاری از داروها نیز می‌تواند مانع خواب افراد شود، مانند داروهای ضدفشارخون، برخی داروهای اعصاب و خواب و برخی داروهای قلب و عروق به خصوص اگر این داروها شب هنگام و قبل از خواب مصرف شوند، البته مدیریت مناسب بیماری‌های زمینه‌ای و مصرف داروها از بروز اختلالات بیشتر جلوگیری می‌کند.

- در بسیاری از مواقع افراد تمایل دارند که شب تا صبح را بیدار بمانند. شب بیداری باعث به هم ریختن ریتم خواب و در نهایت بی‌خوابی در این افراد می‌شود.

- زائران از شب زنده‌داری‌های طولانی مدت، پرخوری و دیگر اقدامات آسیب پذیر اجتناب كنند تا بتوانند یک سفر بی‌خطر و سرشار از معنویت داشته باشند.

- از مصرف خودسرانه داروها بپرهیزید.اگر بخواهیم برای مبتلایان به بی‌خوابی یک درمان توصیه کنیم قطعاً توصیه به رعایت بهداشت و مدیریت خواب برای بهره‌وری بیشتر از اوقات عرفانی حج است و اگر بخواهیم افراد را ازانجام یک کار برحذر كنیم عدم مصرف خودسرانه داروهای خواب آور خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha