سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5687

رییس اداره تنظیم خانواده وزارت بهداشت از كشف و شناسایی چهار نوع آ. یو. دی قاچاق و تقلبی تنها در دو فروشگاه ‌عرضه محصولات در كشور خبر داد و گفت: عفونت، نازایی و بارداری ناخواسته كمترین عارضه این محصولات است.

دكتر محمد اسلامی در گفت و گو با ایسنا، از مشكلات موجود در برنامه‌های كشوری تنظیم خانواده را وجود محصولات قاچاق و تقلبی عنوان كرد و افزود: تشخیص نوع تقلبی این محصولات با چشم به تنهایی امكان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به ضرورت استریل بودن IUD جهت كارگذاری آن در داخل رحم گفت: نتایج بررسی‌های آزمایشگاهی آ.یو.دی‌های قاچاق و تقلبی حاكی از آلودگی‌های میكروبی و غیر استاندارد بودن اندازه آنان است، این در حالی است كه این محصولات غیرمجاز تقلبی غالبا با اسامی فریبنده‌ای در بازار به فروش می‌رسد.

رییس اداره تنظیم خانواده وزارت بهداشت به وجود دو نوع محصول پیشگیری از بارداری قانونی و مجوز دار در داخل كشور اشاره كرد و افزود: در فواصل زمانی و بر اساس مكاتبات به عمل آمده با اداره كل تجهیزات پزشكی، انجمن زنان و زایمان، سازمان نظام پزشكی،‌جمعیت مامایی، معاونت‌های درمانی و بهداشتی، اداره تعزیرات حكومتی و ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز محصولات قانونی و مجوز دارو و نمایندگی‌های فروش آن معرفی شده است و پزشكان و ماماها می‌توانند آ. یو. دی مورد نیاز خود را از این مراكز تهیه كنند.

اسلامی ضمن استقبال از مشاركت بخش خصوصی برای حفظ تنوع محصول گفت: نمایندگی‌های مجاز به تعداد كافی برای عرضه محصولات قانونی در سراسر كشور وجود دارد.

وی با بیان اینكه سالیانه 300 هزار آ. یو. دی در مراكز دولتی و حدود یكصد هزار آ. یو. دی در مراكز خصوصی كار گذاشته می‌شود، گفت: آ. یو. دی با میزان اثر بخشی بیش از 99 درصد از موثرترین روش‌های پیشگیری از بارداری است.

اسلامی با تاكید بر اینكه آ. یو. دی‌های قاچاق و تقلبی فاقد توان پیشگیری از بارداری هستند، ادامه داد: دردها و خونریزی‌های شدید رحمی، جابجایی و دفع آ. یو. دی از دیگر پیامدهای آ. یو. دی‌های غیرمجاز و قاچاق است.

رییس اداره تنظیم خانواده وزارت بهداشت با بیان این كه مراكز خصوصی متقاضی استفاده از آ. یو. دی‌های مجاز می‌توانند این محصولات را از دانشگاه‌های علوم پزشكی هم تهیه كنند، در پایان یادآور شد: تعداد متقاضیان ثبت می‌شود تا میزان آ.یو.دی مصرفی جمع بندی ‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha