یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۸
سلامت نیوز : از نظر اخلاقی درست نیست که به نام پژوهش علمی افراد را به عمد در موقعیت فشارهای روانی فوق العاده قرار دهیم. اما، عملیات نظامی در حال اجرا موقعیت هایی را فراهم می آود تا بررسی نماییم برای افرادی که در معرض موقعیت های استرس آور قرار می گیرند چه رخ می دهد.
پژوهشگران هلندی دریافتند سربازانی که به مناطق جنگی می روند در بازگشت اختلال هایی را در عملکرد و ساختار مغزی خود نشان می دهند، اما این تاثیرها تا حد زیادی با گذشت زمان از میان می رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ مطالعه ای که در مجله علمی اف دی نشنال اکادمی انتشار یافت 33 سرباز سالم هلندی که برای چهار ماه به افغانستان اعزام شده بودند را مورد بررسی قرار داد. این اولین اعزام نظامی برای همه آنها، به عنوان بخشی از عملیات پاسداری از صلح، بود.پژوهشگران این شرکت کنندگان را با 26 سرباز دیگر که هیچگاه اعزام نشده بودند مورد مقایسه قرار دادند.

سربازان اعزامی، جنگ مسلحانه و هدف شلیک دشمن قرار گرفتن را، در کنار دیگر فشارآورهای وضعیت جنگی، تجربه نمودند. اما، این به نظر نمی رسد که عارضه فشارهای عصبی آنها را بدتر کرده باشد؛ پژوهشگران تفاوت های چشمگیری میان امتیازهای گروه های اعزام شده و اعزام نشده در آزمون های اختلال فشار روانی پس آسیبی، اضطراب و خلق و خوی نیافتند.اما، علیرغم عدم وجود تمایل های آشکاری در عارضه های روان شناسانه، این دو گروه از شرکت کنندگان تفاوت های مغز مشخصی را بروز دادند.
گروه جنگی در عملکردهای مغز میانی کاهش داشت، و همین طور هم ساختار مغز اعضای آن در این منطقه تفاوت هایی نشان می داد. این سربازان که به افغانستان رفته بودند در مقایسه با اعزام نشدگان در آزمون های شناختی امتیازهای کمتری به دست آوردند.

البته بعد از دو ماه که این آزمونها تکرار شدند، عملکرد شناختی سربازان فرستاده شده به افغانستان نیز رو به بهبود گذاشت، لذا روانپزشکان از این آزمایش نتیجه گرفتند که درست است که موقعیتهای استرس زا منجر به ضعف عملکرد شناختی در افراد می شود اما این ضعف قابل جبران و بهبود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha