یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۹
سلامت نیوز : وقتی خوابی می بینید که درآن فضای رعب آور، نشا ن ها و مفاهیم موجب ترس و وحشت می شود و در حالیکه تپش قلب خود را احساس کرده و عرق می ریزید ناگهان از خواب می پرید، شک نکنید که شما کابوس زده شده اید.در بعضی فرهنگها کابوس را ملاقات با شیاطین )بزم شیطانی( ودر برخی دیگر آن را تجارب واقعی روح درعوالم دیگر می دانند اما اکثریت ملل آن را تنها یک خواب پریشان یا یک رویا می دانند.
تنش را می توان زمینه ساز اکثر اختلالات خواب از جمله کابوس دانست.

این تنش می تواند داخلی باشد یعنی ناشی از یک سری کلنجارها وتفکرات شخصی یا حاصل تعامل و ارتباط با دنیای خارج. جالب است بدانیم که ماده خام تمامی کابوسهای ما ترس و دلهره های زندگی واقعی مان است.داروهای مربوط به فشار خون بالا، پارکینسون ( لوودوپا(  واعتیاد به آمفتامین،کوکائین و سایر مواد محرک از عوامل دارویی هستند که ممکن است مصرف کنندگان خود را دچار خوا بهای آشفته کنند.

بیماری آلزایمر، سوانح، زخمها و عقده های روانی التیام نیافته، مرور خاطرات تلخ و دردناک،تماشای فیلمهای دلهره آور و...ا ز جمله فاکتورهای موثر در ایجاد این کابوسها هستند.کسانی که در مواجهه با رویدادهای تلخ وگاه دردناک روزمره احساس خود را سرکوب می کنند و جلوی بروز واکنشهای عاطفی خود را می گیرند اغلب در خلوت و یا خواب خود با این احساسات درگیر شده و دچار نوعی عذاب و کابوس می شوند. کارشناسان کابوس را یک رویای بدشکل می دانند.

به نظر آنها اتفاقات ناخوشایند و تلخ را باید در کنار تجارب وخاطرات گذشته قرارداد و از آنها درس گرفت.سپس باید با دوری از افسردگی و وحشت برخود مسلط شد و این تنش را کنترل کرد اما اگر بخواهیم مدام بر تصاویر ذهنی دلهره آورو منفی فکر کنیم و در آنها شناور باشیم، یک بار اضافی روانی بر ذهن ما تحمیل شده وافکار پریشان موجب سلب آسایش و اختلال در خواب خواهد شد.

بنابراین کابوسهای شما تا زمانی که ذهنتان از احساسات فاصله نگرفته، ادامه خواهد داشت و بعد از ایجاد این فاصله است که کابوسها ازبین خواهند رفت.کابوس فریادی است که در جستجوی راهی برای کنار آمدن با وقوع تجربه های هولناک درزندگی، بر می خیزد. دیدن گهگاه این کابوسهاعادی است اما نه هر شب و نه تا همیشه.

5  توصیه برای مواجهه با کابوس
1) استرس نقش مهم ی در اختلالات خواب دارد.برای کاهش این تاثیرات ورزشهای جسمی روانی را توصیه می کنیم.یوگا،نرمشهای آیروبیک و حتی ورزش هایی مثل کوهنوردی و پیاده روی در کنترل تنشهای زندگی بسیار مهم به نظر می رسند.
2) نسبت به آنچه شما را وحشتزده می کند،شناخت پیدا کنید. چه احساسات یا اتفاقاتی دراین مورد دخیل اند؟ همه این حالات را برای خود موشکافی کنید. چه بسا دلیل محکمی برای ترس از آنها وجود نداشته باشد.
3) هر خواب بدی را متوقف کنید. باور داشته باشید یا نه، به راحتی می توانید با تمرین خودتان را برای رویارویی با شرایط مختلف در دنیای رویا آماده کنید.
4) وقتی از یک کابوس بیدار می شوید، سعی کنید سرانجام رویاهایتان را خودتان در دست بگیرید و در ذهنتان آن کابوس را به شکل مثبتی به پایان ببرید. افکار و تصورات منفی را به اندیشه ها واحساسات مثبت تبدیل کنید.
5) یک دفتر روزانه برای ثبت رویاها داشته باشید. هر روز صبح خوابهایتان را در آن یادداشت کنید. همه رویاها را جزء به جزء قید کنید و هر از چندی مواردی از این نوشته ها را که آزارتان می دهند، مرور کرده و سعی کنید آنچه راکه اسباب ناراحتی شما می شود، پیدا کنید.

5 کابوس رایج و راه حل آنها
1) تعقیب و گریز:  لحظه ای بایستید به پشت سرتان نگاه کنید و به موجودی که در پی شماست خیره شوید. شاید اصلاً قصد آزار شمار را ندارد. سعی کنید با اوارتباط برقرارکرده و گفتگو کنید.
2) حمله:  آمادگی خود را برای دفاع ازخودتان نشان دهید. برای موجود مزاحم رجزخوانی کنید و او را از رفتاری که باشما دارد پشیمان کنید.
3) سقوط از ارتفاع:  آرام باشید و مقاومت نکنید. کاری از دستان شما ساخته نیست ولی حتی اگر زمین هم بخورید خطری شما را تهدید نکرده و سالم خواهید بود.با طرز فکر و تلقین می توانید سقوط را به یک پرواز شجاعانه و لذتبخش تبدیل کنید.
4)  حس فلج اندامها: اجازه ندهید اضطراب بر وجودتان مسلط شود. به خودتان تذکر دهید که در عالم خواب هستید.
5) خراب کردن جلسه سخنرانی:  شما مجبور نیستید تا آخر جلسه به سخنرانی ادامه دهید. می توانید اتاق جلسه را ترک کنید اما بعد از اتمام کابوس با تکنیکهای مختلف سعی کنید برای ارایه مطالب خود در جمع، اعتماد به نفس پیدا کنید.
منبع : هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha