دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۵
کد خبر: 56883
سلامت نیوز : مسئله كمبود سرویس بهداشتی در سطح شهر آنقدر جدی است كه شورای شهر تهران اردیبهشت سال 83 در قالب مصوبه‌ای راهكارهایی برای حل آن ارائه كرد و شهرداری را به اقداماتی همچون بازسازی و ساخت سرویس‌های بهداشتی ملزم كرد، همچنین بهره‌گیری از سرویس‌های بهداشتی پاركینگ‌ها، پاساژها و مجتمع‌های تجاری با هماهنگی مالك برای استفاده عموم‌را ارائه كرده به این ترتیب چندسال قبل در مناطق مختلف شهر تهران از جمله بوستان‌های بزرگ و میادین و معابر پرتردد، حدود 200 دستگاه سرویس بهداشتی مکانیزه توسط شهرداری ساخته شد. اما روند ساخت سرویس‌های بهداشتی مكانیزه هم خیلی زود و پیش از آنكه نیاز شهر و شهروندان به طور كامل برطرف شود، متوقف شد. به همین خاطر، چندی پیش محمدباقر قالیباف ـ شهردار تهران ـ سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران را مامور كرد كه با رفع نقایص وضع موجود، طرحی برای ساخت سرویس‌های بهداشتی جدید تهیه كند. سیدمازیار حسینی ـ معاون فنی و عمران شهردار تهران ـ به پیشینه طراحی سرویس‌های بهداشتی از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران در حوزه خدمات شهری اشاره می‌كند و می‌گوید:«كارهایی كه در طول سنوات گذشته در موضوع سرویس بهداشتی عمومی انجام شده بود، نتیجه رضایت‌بخشی به دنبال نداشت و به همین خاطر، تدوین طرحی برای ساخت سرویس بهداشتی عمومی در سطح شهر به سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران سپرده شد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ آنگونه كه سیدمازیار حسینی توضیح می‌دهد، در سرویس‌های بهداشتی جدید علاوه بر اینكه از انرژی خورشیدی برای گرمایش استفاده می‌شود، به مباحثی همچون پوشش عایق برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی هم توجه شده است. همچنین برای مقابله با پدیده وندالیسم و سرقت، تاسیسات و تجهیزات سرویس بهداشتی در یك كانال تاسیسات كاملا پوشیده قرار می‌گیرد. معاون شهردار تهران یادآور می‌شود: «برای امنیت بیشتر، برخلاف گذشته كه تنها یك پنجره كوچك در ساختمان سرویس بهداشتی پیش‌بینی می‌شد، پوسته بیرونی سرویس‌های بهداشتی جدید از جنس شیشه طراحی شده و در عین حال، برای حفظ حرمت، پوسته درونی سرویس بهداشتی كاملا پوشیده است. » سیدمازیارحسینی از پیش‌بینی فضایی در سرویس بهداشتی برای استقرار مامور نگهداری و كنترل خبر می‌دهد و یادآور می‌شود:«این فضا به‌گونه‌ای طراحی شده كه می‌توان از آن برای فروش یك محصول هم استفاده كرد تا در مجموع فضای سرویس بهداشتی زنده و برای تجمع آسیب‌های اجتماعی نامناسب باشد.» معاون فنی و عمران شهرداری تهران با اشاره به جدا بودن ورودی خانم‌ها و آقایان، می‌گوید:« یك ورودی ویژه معلولان نیز در سرویس بهداشتی پیش‌بینی شده است.» برای فقدان فضای مناسب تعویض نوزاد در سرویس‌های بهداشتی عمومی هم در طرح جدید چاره‌اندیشی شده است. حسینی در این باره نیز توضیح می‌دهد:«یك چشمه سرویس بهداشتی در هر قسمت بانوان و آقایان به معلولان اختصاص دارد.

 در قسمت بانوان این سرویس ویژه به میز تعویض نوزاد هم تجهیز شده است.» به گفته سیدمازیار حسینی، مقرر شده كه تا پایان امسال 2500 چشمه سرویس بهداشتی ثابت در مكان‌های عمومی شهر همچون بوستان‌ها، میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های شهروند، ایستگاه‌های مترو، خانه‌های فرهنگ و دیگر فضاهای عمومی متعلق به شهرداری ساخته شود. معاون فنی و عمران شهردار تهران از پیش‌بینی رنگ سبز به عنوان رنگ واحدی برای كلیه سرویس‌های بهداشتی عمومی در سطح شهر خبر می‌دهد و می‌گوید:«مصالح استفاده شده در این سرویس‌ها نیز، از پیش تعیین شده و مناطق اجازه ندارند كه رأسا تغییری در آن ایجاد كنند، مگر اینكه برای تغییرات از سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرداری تهران استعلام كنند.به این ترتیب، از این پس شهروندان می‌توانند با مشاهده نمای بیرونی ساختمان سرویس بهداشتی، با توجه به رنگ واحد پیش‌بینی شده، آن را تشخیص دهند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha