سلامت نیوز : این تصور که گیاهان دارویی بدون عارضه هستند تصوری کاملا غلط است.درست است که گیاهان و میوه‌های طبیعی به اندازه داروهایی شیمیایی عوارض ندارد ولی بهتر است که زیر نظر پزشک این داروها مصرف شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ اگر مصرف این داروها به موقع و افراطی نباشد عارضه‌ای ایجاد نمی‌شود. در اینجا به چند تاثیر داروهای گیاهی اشاره می‌کنیم.

افزایش حافظه
گیاهی است به اسم کندر که حتما نامش را شنیده‌اید که در عطاری‌ها به فروش می‌رسد. می‌گویند خانم‌های باردار اگر کندر بخورند به هوش و حافظه فرزند خود کمک می‌کنند که این در واقع بر اساس یک روایت است ولی اگر مردم عادی کندر بخورند که برای هوش و حافظه آنها مفید باشد، تاثیر آن ثابت نشده است.
داروی دیگری به اسم گیاه جینکو هم وجود دارد که این گیاه برای پیشگیری از آلزایمر برای افراد سالمند مفید است ولی برای افراد عادی تاثیری ندارد و تاثیر آن ثابت نشده است. البته این را بگوییم که در اکثر موارد افراد ممکن است به خاطر مشغله ذهنی‌ای که دارند مساله‌ای را فراموش کنند و فکر می‌کنند که حافظه ضعیفی پیدا کرده‌اند که این درست نیست.

درمان گرفتگی صدا
برای درمان گرفتگی صدا گیاهانی که تولید لعاب می‌کنند برای گلو مفید هستند مثل ختمی و بهدانه که باعث نرم‌شدن و گرفتگی گلو می‌شوند.

درمان جوش
باوری هست که می‌گوید جوش صورت ناشی از عملکرد ضعیف کبد است که در بعضی موارد ممکن است این باور درست باشد ولی همه جوش‌ها خصوصا جوش جوانی و آکنه ارتباط چندانی با کبد ندارند. با این حال بین مردم شایع است کسی که جوش می‌زند بهتر است از گیاهانی استفاده کند که برای کبد مفید است مثل کاسنی و عرق شاتره. استفاده از این دو گیاه یا گیاهان دیگر برای کبد مفید است اما معلوم نیست بر جوش اثر داشته باشد یا نه!

برای کم‌کردن علایم سرماخوردگی
آویشن از گیاهانی است که قرن‌ها مورد استفاده بوده و بیشتر برای سرفه، سرماخوردگی و ناراحتی تنفس است ولی خود آویشن چند تا حاصل دیگر دارد به طور مثال اثر ضد نفخ دارد بنابراین برای ناراحتی گوارشی از آن استفاده می‌شود. آویشن در کل در تسکین سرماخوردگی و برونشیت موثر است و همچنین اثر خلط‌آور خوبی دارد و مفید است.

برای کاهش عصبانیت
به طور کلی گیاهان معطر برای کاهش عصبانیت مفید هستند و اصلا توصیه می‌شود کسی که عصبانی می‌شود، یک عطر بو کند تا آرام شود که در علوم روانشناسی مدرن نیز به این موضوع اشاره شده است. دارچین هم در این مورد مفید است که در غذاهای مختلف به عنوان معطرکننده استفاده می‌شود و در بعضی از فرآورده‌های بهداشتی مثل خمیر‌دندان، به عنوان طعم‌دهنده و ادویه از آن استفاده می‌شود که اثر خوش‌بو‌کننده دارد.

برای ناراحتی‌های استخوانی
زردچوبه برای بعضی از بیماری‌ها مفید است. به طور مثال برای ناراحتی کبد خوب است ولی این به این معنی نیست که هرکس ناراحتی کبد دارد این ادویه را مصرف کند چون دارو در بیماران کبدی باید تحت نظر پزشک باشد. از زردچوبه بیشتر به عنوان ادویه استفاده می‌شود ولی از قدیم در برخی کتاب‌های طب سنتی اشاره شده که برای برطرف کردن ناراحتی‌های کبدی مفید است. خاصیت دیگری که زردچوبه دارد این است که برای بعضی از ناراحتی‌های استخوانی مفید است که در این موارد به صورت موضعی استفاده می‌کنند و دیده شده که مفید است.

ضد افسردگی
خاصیت خوبی که از زعفران اخیرا دیده شده است اثر ضد افسردگی است که در ایران و کشورهای دیگر از آن دارو هم ساخته‌اند. زعفران بیشتر خاصیت غذایی دارد و به عنوان رنگ‌دهنده و طعم‌دهنده، هم باعث می‌شود بوی خوبی به غذا داده شود و هم رنگ مناسبی به غذا می‌دهد؛ حالا شربت باشد یا برنج یا هر غذایی که مورد نظر است. اما جدا از خاصیت ضد افسردگی خاصیت دیگری هم که به آن نسبت داده‌اند این است که باعث آرامش و نشاط می‌شود و شادی‌آور است که البته باید دقت کرد از زعفرانی استفاده شود که تقلبی نباشد چون بعضی وقت‌ها از گیاهان تقلبی به جای زعفران استفاده می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha