ما روزانه از طریق چشمان‌مان، لحظه‌ها و خاطره‌های زیادی را تجربه می‌کنیم، لحظه‌های کوچک یا بزرگ که ما را خشنود می‌کنند و بخش‌های مهمی از زندگی ما می‌شوند، ولی با بالا رفتن سن، بینایی و دید ما شروع به ضعیف شدن می‌کند.

5 توصیه مهم در مورد چگونگی مراقبت از چشم‌تان
سلامت نیوز : ما روزانه از طریق چشمان‌مان، لحظه‌ها و خاطره‌های زیادی را تجربه می‌کنیم، لحظه‌های کوچک یا بزرگ که ما را خشنود می‌کنند و بخش‌های مهمی از زندگی ما می‌شوند، ولی با بالا رفتن سن، بینایی و دید ما شروع به ضعیف شدن می‌کند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که سبک زندگی ما و رژیم‌های غذایی‌مان می‌توانند به راحتی مشکلات بینایی ناشی از سالخوردگی مثل آب‌سیاه، آب مروارید و... را تحت‌تاثیر قرار دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ این خبر بسیار مهم است، چون افراد در 60سالگی شش برابر جوانان در معرض خطر ابتلا به آب سیاه و همچنین سه‌برابر بیشتر از افراد 50ساله در معرض خطر ابتلا به آب‌مروارید هستند!

1- در روزهای روشن آفتابی، کلاه‌های سایه‌بان‌دار به سر بگذارید و از عینک آفتابی‌هایی استفاده کنید که جلوی اشعه‌های ماورابنفش را می‌گیرند. در امان نگه داشتن چشمان‌تان از اشعه‌های نامریی فرابنفش، ریسک ابتلا به آب مروارید را برای چشمان شما به شدت کاهش می‌دهد. آب مروارید زمانی رخ می‌دهد که پروتئین‌های موجود در مردمک آسیب ببینند. عینک‌هایی با لنزهای زرد رنگ و نارنجی و قرمز رنگ می‌توانند بیش از سایر عینک‌ها آثار ناشی از بخش مریی اشعه خورشید را کاهش دهند. این نورهای مریی ریسک ابتلا به از بین رفتن ماکولای چشم را افزایش می‌دهند.

2-قرارهایی منظم با چشم‌پزشک‌تان برای جلوگیری از آسیب دیدن ماکولای چشم و سایر مشکلات بینایی بسیار ضروری است. زیرا علایم و نشانه‌ها همیشه به کندی و آرامی ظاهر می‌شوند و اگر بخواهید صبر کنید تا خودتان متوجه علایم شوید، ممکن است دیر شده باشد و شما دچار مشکلات دایمی بینایی شوید! همین اتفاق در مورد آب‌سیاه نیز می‌افتد. شرایطی که ممکن است موجب از دست دادن دید مرکزی شما شود. انجمن چشم‌پزشکی ایالات‌متحده پیشنهاد می‌کند افراد بعد از 40سالگی، هر دو سال نیاز به چکاب چشمان‌شان دارند.

3-وزن کمتر احتمال ابتلا به دیابت را در شما کاهش می‌دهد. دیابت می‌تواند چشم‌ها را تا مرز نابینایی کامل، پیش ببرد. با توجه به تحقیقات دانشمندان افراد مبتلا به دیابت نوع دوم 72درصد بیش از دیگران در معرض خطر آب مروارید و دوبرابر افراد غیردیابتی در معرض خطر آب سیاه قرار دارند!

4-تحقیقات ثابت کرده‌اند که افزایش ضربان قلب شما می‌تواند تاثیرات مثبت بزرگی روی چشمان‌تان بگذارد. در این تحقیقات افرادی که در روز نزدیک به 10 کیلومتر می‌دویدند، ریسک ابتلا به آب مروارید تا کمتر از یک‌سوم در آنها کاهش می‌یافت. در تحقیق دیگری افرادی که روزانه نزدیک به چهار کیلومتر می‌دویدند، ریسک ابتلا به از بین رفتن ماکولای چشم را تا 54درصد کاهش داده‌اند. افرادی که سایر ورزش‌های هوازی را انجام می‌دادند مثل دوچرخه‌سواری، شنا و تنیس نیز همین‌قدر به سلامت چشم خود کمک کرده‌اند. این‌گونه فعالیت‌ها همچنین در مقابل آب‌سیاه نیز چشم شما را محافظت می‌کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که دوچرخه‌سواری عادی، یعنی حدودا 40 دقیقه دوچرخه‌سواری، چهار بار در هفته می‌تواند در عرض یک ماه بسیاری از فشارهای بینایی شما را کاهش دهد. پس بیشتر دوچرخه‌سواری کنیم تا بیماری‌های چشمی نگیریم!

5-شما باید غذاهایی را که با چشمان‌تان دوست هستند بخورید: از تغذیه‌ای سالم و خوراکی‌هایی که دوستدار چشمان شما هستند استفاده کنید تا از چشمان خودتان محافظت کنید.
صبح‌هایتان را با آب پرتقال شروع کنید: براساس مطالعات اخیر کلینیک تغذیه ژورنال ایالات‌متحده، میزانی از ویتامین C می‌تواند چشم شما را در مقابل آب‌مروارید حفظ کند. برای به دست آوردن حداقل 360 میلی‌گرم ویتامین C در روز که تحقیقات نشان داده‌اند این کار در طول 10 سال، ریسک ابتلا به آب مروارید تا 57درصد کاهش می‌دهد. صبح‌هایتان را با یک لیوان آب پرتقال آغاز کنید و همچنین مواد دیگری که غنی از ویتامین C هستند را به رژیم غذایی‌تان وارد کنید. موادی چون کلم بروکلی، توت‌فرنگی، مرکبات و...

از کورن‌فلکس‌های دارای فولیک‌اسید استفاده کنید: تحقیقات از کاهش 34درصدی ریسک ابتلا به از بین رفتن ماکولای چشم در زنان با رژیم غذایی سرشار از فولیک اسید و B6 و B12 خبر می‌دهند. پیشنهاد خوبی است که برای کاهش ریسک این بیماری هر سه این مواد مفید را در کاسه‌ای از غلات مغذی خود بیابید!

سالاد سبزیجات بخورید: تحقیقات نشان داده‌اند که کارتنوییدهای این مواد که به نام‌های لوتیین و رئازانتین شناخته شده‌اند، می‌توانند قرنیه شما را حفظ کنند. وعده‌های غذایی از این نوع سبزی‌ها و کلم‌ها می‌تواند به اندازه 50درصد انواعی از نابود شدن ماکولای چشمی را از قرنیه شما دور کند و همچنین 18درصد احتمال ابتلا به آب‌مروارید را در شما کاهش ‌دهند. می‌توانید از کلم بروکلی، کلم‌های دیگر، اسفناج و کرفس نیز بهره ببرید!

روغن زیتون را به غذاهایتان اضافه کنید: استفاده از هفت قاشق غذاخوری از این روغن گیاهی در هفته یا روزی یک قاشق از آن می‌تواند خطر ابتلا به یکی از خطرناک‌ترین انواع از بین رفتن ماکولای چشم را تا 52درصد برای چشمان شما کاهش دهد. بر عکس افرادی که چربی‌های مضر و ترنس و اسیدهای چرب اشباع‌شده زیادی که در غذاهای آماده یافت می‌شوند می‌خورند 76درصد بیشتر از سایر بیماران از بین رفتن ماکولا را تجربه می‌کنند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha