دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۳
کد خبر: 56888
سلامت نیوز : سرطان سینه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های سرطانی در زنان است. در این مطلب به برخی موارد که احتمال ابتلا به این سرطان را بالا می‌برند اشاره شده است.

1- محققان می‌گویند، دخترانی که در زمان نوزادی شیر مادر خورده‌اند، در بزرگسالی کمتر به سرطان سینه مبتلا شده‌اند. از نظر آنها احتمال مبتلا شدن این افراد به چنین بیماری‌ای 17درصد کمتر از کسانی است که در دوران کودکی شیرخشک خورده‌اند. از طرف دیگر محققان معتقدند، زنانی که سه یا بیشتر از سه خواهر و برادر بزرگ‌تر از خود دارند، کمتر از فرزندان اول خانواده در خطر گرفتار شدن به سرطان سینه قرار دارند. البته این ارتباط تنها در مورد زنانی که با شیر مادر تغذیه شده‌اند درست است.

2-در مورد دختران باید گفت که آنهایی که مادران‌شان استخوان‌بندی درشتی دارند، باید بیشتر به فکر سلامت‌شان باشند زیرا محققان می‌گویند، فرزندان این مادران، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. محققان می‌گویند اگر استخوان لگن مادرها درشت باشد، بیشتر احتمال دارد که دختران‌شان به سرطان سینه مبتلا ‌شوند. البته محققان معیار دقیق‌تری را هم برای بزرگی لگن مادران تعیین کرده‌اند؛ آنها می‌گویند، اگر قطر لگن مادری بیشتر از 30 سانتی‌متر باشد، دختر او سه‌برابر بیشتر از دختر‌های دیگر در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار می‌گیرد. البته شکل لگن مادران هم در این زمینه بی‌اهمیت نیست و مادرانی که لگنی گرد‌تر دارند، به احتمال بیشتر، دختران‌شان با ریسک این سرطان روبه‌رو می‌شوند.

3- اضافه‌وزن شما تنها قلب و فشارخون‌تان را تهدید نمی‌کند، بلکه بیماری دردآور‌تری را هم برایتان به ارمغان خواهد آورد. محققان می‌گویند، بالا بودن وزن می‌تواند خطر سرطان سینه را افزایش دهد. از نظر آنها افراد چاق بیشتر از دیگران در معرض این بیماری قرار دارند، زیرا بالا بودن حجم چربی در بدن، یکی از ریسک‌فاکتور‌های اصلی این بیماری است. محققان معتقدند حتی کسانی که با سرطان سینه دست‌وپنجه نرم می‌کنند، در کم کردن وزن‌شان کوشا باشند زیرا بیشتر احتمال دارد که از این بیماری جان سالم به در ببرند.

4- اگر می‌خواهید به جمع سرطانی‌ها وارد نشوید از زیر کارهای خانه شانه خالی نکنید و تا می‌توانید خانه‌دار و کدبانو باشید. محققان می‌گویند تحرک در انجام کار‌های خانه تنها بدن شما را ورزیده نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود سرطان سینه هم سراغ‌تان نیاید. البته آنها تنها کار خانه را در این زمینه موثر نمی‌دانند و می‌گویند هر تحرک بی‌ضرری می‌تواند به نفع شما تمام شود. از نظر آنها پیاده‌روی و فعالیت‌های دلپذیری مثل باغبانی هم از این خطر کم می‌کند. با توجه به بررسی‌های محققان، زنانی که کدبانوترند و بیشتر برای انجام کارهای خانه وقت می‌گذارند، 13درصد کمتر از زنان تنبل، با خطر ابتلا به سرطان سینه مواجه می‌شوند.

5- ورزش کردن بر هر درد بی‌درمانی دواست. این را محققانی می‌گویند که سال‌ها روی سرطان سینه و راه‌های درمانش تحقیق کرده‌اند. آنها معتقدند ورزش‌های نفس‌گیر بهتر از هر راه دیگری می‌تواند شما را از این بیماری دور کند. به‌گفته محققان، ورزش‌هایی مانند دویدن، تنیس رقابتی و حتی دوچرخه‌سواری در سربالایی ایمنی بدن‌تان در برابر سلول‌های سرطانی را بالا می‌برد. البته پیاده‌روی در کم‌کردن خطر این بیماری اثر زیادی ندارد. محققان می‌گویند ورزش‌های سبکی که عرق شما را درنمی‌آورد، نمی‌تواند در این مورد کمکی به شما کند. به همین دلیل آنها می‌گویند ورزشی مثل بولینگ، تنها می‌تواند به عنوان یک تفریح باعث شادی‌تان شود و نقشی در کم‌کردن خطر این سرطان ندارد.

6- اگر واقعا می‌خواهید مقابل سرطان سینه بایستید، باید در مورد شغلی که برعهده گرفته‌اید هم کمی تجدیدنظر کنید. اگر در شیفت شب کار می‌کنید یا طبق عادت، شب‌ها برای انجام کارهای عقب‌مانده بیدار می‌مانید، باید بگوییم بیشتر در معرض خطر این سرطان قرار دارید. مشاغلی که نیاز به شب‌زنده‌داری دارند، نه تنها خطر سرطان سینه را در زنان بیشتر می‌کنند بلکه باعث می‌شوند مردها هم به انواع دیگر سرطان مبتلا شوند. با توجه به نتایج این بررسی، محققان دریافتند افرادی مانند خلبان‌ها و راننده‌های بین‌شهری و پرستاران، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه و پروستات هستند، زیرا سطح هورمون ملاتونین در بدن این افراد به هم می‌ریزد و از آنجا که این هورمون مسوول تنظیم ساعات بیولوژیک بدن است و واکنش‌های ذهنی و جسمی نسبت به روز و شب و ساعت‌های مختلف را کنترل می‌کند، برهم ریختن آن می‌تواند برای بدن دردسر درست کند که یکی از این دردسرها بیماری سرطان است.

منبع : شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha