انجمن توانبخشی قلب و عروق و تنفس ایران همزمان با آغاز هفته هوای پاك با اشاره به این كه برنامه های توانبخشی قلب و عروق و تنفس، در اغلب مراكز علمی كشورهای پیشرفته به عنوان ركنی از مداخلات و درمان‌های بیماران قلبی و ریوی شناخته شده است، از نبود حتی یك مركز توانبخشی ریوی فعال و مطابق با استانداردهای بین‌المللی در كشور ابراز تاسف كرد.

هنوز فاقد یك مركز توانبخشی تنفسی استاندارد در كشورهستیم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از (ایسنا)، این انجمن در نمابری به مناسبت هفته هوای پاك با مروری بر اهمیت توانبخشی در بیماران ریوی و میزان بسیار بالای آلودگی هوای تهران بر ضرورت توجه ویژه به مقوله مهم توانبخشی بیماران تنفسی و ریوی تاكید كرده و آورده است: با اجرای برنامه‌های توانبخشی تنفسی و ریوی، افراد جامعه و بیماران قادر خواهند شد تا از حداقل اكسیژن موجود درهوا، حداكثر استفاده را برای فعالیتهای روزمره ببرنند. با توجه به رشد معنی دار بیماریهای ریوی در شهر تهران و بدنبال آن توسعه دانش درمان بیماریهای تنفسی در حد فوق تخصصی، اما هنوز حتی یك مركز توانبخشی ریوی در ایران نداریم.


برنامه های توانبخشی قلب و عروق و تنفس، در اغلب مراكز علمی كشورهای پیشرفته به عنوان ركنی از مداخلات و درمانهای بیماران قلبی و ریوی شناخته شده است. هدف از اجرای این برنامه‌ها افزایش كیفیت زندگی بیماران از طریق بهبود عملكرد سیستم قلبی و تنفسی، توسعه توانایی عملكردی، افزایش اعتماد به نفس،‌كاهش اضطراب و در نهایت كاهش محدودیتهای زندگی روزمره آنهاست.


توانبخشی قلبی و ریوی به مجموعه‌ درمانهای چند جانبه و هماهنگی اطلاق می‌شود كه از طریق ورزش درمانی، روانشناسی و تغذیه به افزایش توانایی‌های بیماران قلبی و ریوی كمك می‌كند. این برنامه‌ها از زمان بستری بیماران آغاز شده و بعد از ترخیص در منزل و سپس در مركز تخصصی توانبخشی قلبی و ریوی دنبال می‌شود و در نهایت به بیمار آموزش داده می‌شود كه وضعیت ایده آل بدست آمده را تا آخر عمر حفظ كند.


نتایج حاصل از تحقیقی كه توسط گروه علمی و پژوهشی انجمن توانبخشی قلب و عروق و تنفس ایران، ‌در مورد میزان اجرای برنامه‌های توانبخشی ریوی انجام گرفت دلالت بر این دارد كه متاسفانه هم اكنون حتی یك مركز توانبخشی ریوی فعال و مطابق با استانداردهای بین المللی در كشور فعال نیست ، این در حالی است كه تعداد این مراكز در كشور‌های پیشرفته بالغ بر چند هزار مركزاست و متخصصان آن را درمانی اجباری برای بیماران قلبی و ریوی و حتی اخیر برای افراد سالم می‌دانند.


به گزارش ایسنا، با توجه به نتایج مشهود توانبخشی ریوی بر بهبود كیفیت زندگی افراد سالم و بیماران ریوی، ‌كاهش مرگ و میر، ‌بیماری‌های مرتبط و نیاز به بستر شدن‌های مكرر و تاثیر بر كاهش هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم این دسته از بیماران به نظر می‌رسد بهتر است از طرفی بر تاسیس مراكز توانبخشی ریوی در شهرهای بزرگ و آشنایی بیشتر بیماران با این برنامه‌ها تاكید كرد و از طرف دیگر نیز متخصصان را برای ارجاع بیشتر بیماران به برنامه‌های جامع توانبخشی ریوی ترغیب كرد.


انجمن توانبخشی قلب و عروق و تنفس ایران، ‌ضمن برگزاری دوره‌های توانبخشی ریوی و تشكیل كلاس برای بیماران اقدام به آماده سازی اصول اولیه برنامه‌های توانبخشی ریوی برای بیماران،‌در سایت انجمن www.icra.ir به صورت رایگان كرده است و با برگزاری كارگاه‌های تخصصی مختلف در طی كنگره‌های آینده علمی و پژوهشی اقدام به توسعه كاربرد این علم مفید بین متخصصان خواهد كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha