دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۵
سلامت نیوز : رئیس مرکز آمار ایران بار دیگر‌ نسبت به كاهش جمعیت كشور هشدار داد و خواستار تجدیدنظر در سیاست‌های جمعیتی کشور شد، این درحالی بود که وزیر بهداشت نیز دیروز درباره نیاز به این تغییر سخن گفت و اعلام کرد سیاست‌های «كنترل جمعیتی» وزارت بهداشت به سیاست «سلامت باروری» تغییر کرد. عادل آذر كه روزگذشته به صحن علنی مجلس رفته بود، گزارشی از سرشماری سال 90 را به مجلس ارائه ‌كرد و اظهار داشت: آمار جمعیت كل كشور بر اساس این سرشماری 75 میلیون و 149 هزار و 669 نفر است كه متشكل از 4/50 درصد آقایان و 6/49 درصد خانم‌هاست. وی با اشاره به دغدغه مجلس، دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی مجدد سیاست‌های جمعیتی درباره پیش‌بینی مركز آمار ایران از ساختار جمعیت در سال‌های آینده گفت: درباره میزان باروری به این معنا كه یك بانوی ایرانی در 15 تا 49 سالگی باید چند فرزند داشته باشد، چند سناریو پیش‌بینی شده که در حال حاضر میزان باروری 9/1 فرزند است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ بر این اساس سناریوی بدبینانه در 40 سال آینده این است كه میزان باروری در سال 1430 به 3/1 فرزند خواهد رسید اما در مقابل سناریوی خوش‌بینانه‌ای هم هست كه برخی همكاران مركز آمار ایران به آن اعتقاد دارند اینكه میزان باروری به 1/2 فرزند می‌رسد. عادل آذر با رد گمانه‌زنی‌ها درباره كاهش یا افزایش جمعیت ایران به 35 میلیون و 300 میلیون نفر گفت: بر اساس سناریو‌های تعریف شده در مركز آمار ایران، جمعیت ایران در بدبینانه‌ترین حالت از 91 میلیون نفر كمتر نمی‌شود و در خوش‌بینانه‌ترین حالت هم بیش از 102 میلیون نفر نخواهد شد و در واقع میزان جمعیت بین 91 تا 102 میلیون نفر در نوسان خواهد بود. رئیس مركز آمار ایران اضافه كرد: بلكه بررسی‌های مركز آمار ایران نشان می‌دهد اگر گروه تمركز و برنامه‌ریزی را روی سن 20 تا 24 سال بگذاریم، می‌توانیم دغدغه مقام معظم رهبری و چالش‌های جمعیتی را پوشش دهیم. وی با تاكید بر لزوم ایجاد شورایعالی جمعیت، از نمایندگان مجلس خواست تا به موضوع جمعیت تك‌بعدی نگاه نكنند و یادآور شد: افزایش جمعیت بدون توجه به بخش‌های اقتصاد، اجتماع و فرهنگ‌ امكانپذیر نیست.

سالمندی؛ ‌چالش جدید جمعیتی

رئیس مركز آمار ایران موضوع سالمندان را چالش جدی جمعیتی در 30 سال آینده دانست و افزود: لازم است كمیت و كیفیت جمعیت با هم در نظر گرفته شود. جمعیت كشور چه با باروری 3/1 و چه با باروری 1/2پیش برود تا الان دغدغه‌ ما برنامه‌ریزی برای بچه‌های دهه 60 و اشتغال بوده اما در 30سال آینده بحث سالمندان و تامین اجتماعی چالش جدی كشور خواهد بود. وی با اشاره به اسكان 71درصد كشور در شهرها و 29 درصد در روستاها خاطرنشان كرد: این رقم بویژه برای نمایندگان جهت برنامه‌ریزی‌های كلان عدد قابل توجهی است و نشان می‌دهد جمعیت روستاهای كشور كاهش یافته است. آذر با مقایسه سرشماری سال 55 و سال 90گفت: 21 میلیون خانوار در كشور زندگی می‌کنند که‌ بر اساس سرشماری صورت گرفته بعد خانواده از 5 نفر به 55/3 نفر رسیده یعنی بعد جمعیت در حال كاهش است و خانوارها حاضر نیستند فرزند زیادی داشته باشند. اگر در سال 55 خانوارها متوسط 5 نفره بودند و 3 فرزند داشتند در سال 90 این میزان به 5/1 بچه رسیده است. وی در ادامه به كاهش رشد جمعیتی از 62/1 درصد در سال 55 به 22/1 درصد در سال 90 اشاره كرد و افزود:‌ رشد جمعیتی بشدت كاهنده است. در این میان رشد جمعیتی استان‌های اردبیل، ایلام، لرستان و گیلان بسیار كاهش یافته كه ناشی از مهاجرت است و در مقابل رشد جمعیتی بوشهر به دلیل وجود پارس‌جنوبی و استان‌های تهران و البرز به دلیل مهاجرپذیر بودن، افزایش یافته است.

بی میلی دهه شصتی‌هابه فرزندآوری

آذر همچنین با اشاره به هرم سنی كشور بر اساس سرشماری سال 90گفت: در هرم سنی 2مستطیل زرد رنگ وجود دارد یكی از آنها مستطیل گروه 20تا 23سال است و اوج بهره‌وری جمعیت ماست و اگر زیرساخت‌، امكانات و شغل فراهم باشد با توجه به سطح تحصیلات می‌توان حداكثر بهره‌وری را داشت. این در واقع موج جمعیتی دهه 60و متولدان دهه 60هستند اما مستطیل زرد رنگ دیگر بسیار نگران‌كننده است چرا كه به اندازه مستطیل بالا عرض ندارد و نشان می‌دهد كسانی كه ازدواج می‌كنند و تشكیل خانواده می‌دهند بویژه دهه شصتی‌ها، حاضر نیستند فرزند زیادی داشته باشند. رئیس مركز آمار ایران با اشاره به افزایش میانگین سن در اولین ازدواج بر اساس سرشماری سال 90 گفت: در سال 55 سن ازدواج مردان 24 و زنان 20 سال بوده كه در سال 90 این سن به 27 سال در مردان و 5/23در زنان رسیده است.

سیاست سلامت باروری در وزارت بهداشت

مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت هم با عادل آذر موافق است چرا که در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تغییر سیاست‌های جمعیتی در كشور می‌گوید: اكنون ازدواج‌ها دیرهنگام و نسبت به گذشته در سنین بالاتر صورت می‌گیرد. بر این اساس مهم است كه زمینه‌های تسهیل ازدواج جوانان فراهم شود. از طرف دیگر زوجین نیز فرزنددار شدن را به تاخیر می‌اندازند این درحالی است كه ممكن است افزایش سن ازدواج مشكلاتی را در فرزنددار شدن زوجین ایجاد كند. وی ادامه داد: پس از آنكه زوجین در سن بالا فرزنددار می‌شوند، عنوان می‌كنند ‌همین یك فرزند كافی است. بر این اساس است كه اكنون مشكلاتی را در زمینه جمعیت و موالید در كشور داریم، البته برخی نقاط كشور از موالید بالایی برخوردارند و نرخ رشد جمعیت‌ در این مناطق حتی به بالاتر از 4می‌رسد و لازم است كنترل‌هایی در این مناطق صورت گیرد. وزیر بهداشت گفت: اگر نرخ باروری نهایی (كه با نرخ رشد متفاوت است) بین 5/2تا 3 قرار گیرد، ایده‌آل است؛ به این معنا كه یك فرزند كم و بهتر است تعداد فرزندان خانواده بیشتر از 2 نفر باشد. دستجردی بر لزوم سرمایه‌گذاری برای انجام ازدواج زودتر و فرزنددار شدن بموقع تاكید كرد و گفت: تمام این موارد نیازمند بستر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. وی از تغییر سیاست‌های كنترل جمعیتی وزارت بهداشت به «سیاست سلامت باروری» خبر داد و گفت: سلامت مادر، نوزاد، زایمان سالم، زایمان ایمن، فاصله‌گذاری مناسب میان فرزندان، فرزند آوردن در سنین جوان‌تر، درمان ناباروری و مواردی از این قبیل را به عنوان سلامت باروری در نظر گرفته‌ایم و سیاست‌هایمان در وزارت بهداشت روی این قضیه بنا نهاده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha