ارزش خبری موضوع شیر و فرآورده های لبنی حتی اکنون که حدود دو سال از اجرای طرح بزرگ اقتصادی یعنی هدفمندی یارانه ها می گذرد، از تب و تاب نیفتاده و همچنان یکی از مباحث مهم روز است.

سلامت نیوز : قیمت شیر و فرآورده های لبنی از حدود ۲ سال قبل دارای نوسان است و تاکنون مسئولان و متولیان امر نتوانسته اند برنامه ای را اجرا کنند تا قیمت محصولات لبنی دارای ثبات باشد .

شیر و فرآورده های لبنی طی ۲۰ماه گذشته روند رو به رشد قیمت داشته به گونه ای که طی مدت یاد شده ۷بار قیمت شیر و فرآورده های آن افزایش یافته است. نابسامانی بازار شیر و فرآورده های لبنی تا آنجا پیش رفت که دولت تصمیم گرفت طرح نظارت فراگیر را در این واحدها اجرا کند که متاسفانه تاکنون از ۶۰واحد تولیدی فعال فقط ۴ واحد، آن را پذیرفته اند و مابقی زیر بار اجرا نرفتند و آن را نپذیرفتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ ارزش خبری موضوع شیر و فرآورده های لبنی حتی اکنون که حدود دو سال از اجرای طرح بزرگ اقتصادی یعنی هدفمندی یارانه ها می گذرد، از تب و تاب نیفتاده و همچنان یکی از مباحث مهم روز است. افزایش قیمت شیر خام در ابتدای امسال انتقادهای فراوانی را از سوی شهروندان به همراه داشت به گونه ای که مسئولان در سمت های مختلف، درباره دلایل افزایش قیمت ها سخن گفتند؛ یک روز وزیر صنعت، معدن و تجارت از به آرامش رسیدن بازار لبنیات خبر داد و روز دیگر رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس دلایل اختلال در بازار شیر را برنامه ریزی نادرست در گذشته اعلام کرد. از سوی دیگر تولیدکنندگان شیر هم از افزایش قیمت تولید و مقرون به صرفه نبودن آن سخن گفتند.

فعالان اقتصادی عقیده دارند تولید شیر و فرآورده های لبنی جزو مسائل حوزه اقتصادی است و نباید آن را وارد حوزه سیاسی کرد. از سوی دیگر شرایط اقتصادی کنونی ناشی از بی برنامگی است.مردم و مسئولان هم اذعان دارند تنها راه آرامش بازار لبنیات این است که دولت از دامداران حمایت کند تا آن ها شیر را ارزان تر به کارخانه ها بدهند و قیمت ها کاهش یابد. وزارت صنعت، معدن و تجارت از ۱۵روز گذشته طرح نظارت فراگیر بر واحدهای تولیدی محصولات لبنی را در استان ها اجرایی کرده است که در این راستا مبارزه با گران فروشی و کم فروشی و برخورد شدید با کارخانه های متخلف را دنبال می کند. همچنین از کارخانه داران خواسته شده است با سازمان صنعت، معدن و تجارت تفاهم نامه دو جانبه ای را امضا و قیمت ها را براساس نرخ مصوب، به بازار عرضه کنند و در مقابل نهاده ارزان قیمت و یارانه دریافت کنند ولی از میان ۹۰ کارخانه تولید فرآورده های لبنی در استان تاکنون فقط ۴ واحد این تفاهم نامه دو جانبه را امضا کرده اند و آن طور که پیداست از این طرح نظارت فراگیر هنوز استقبال چندانی نشده است. برای بررسی و تبیین اهداف این طرح به سراغ علی غفوری مقدم معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت رفته ایم.

معرفی۶ واحد تولیدات لبنی به علت کم فروشی و گران فروشی به تعزیرات حکومتی

در پی اجرای طرح نظارت فراگیر بر واحدهای تولیدی محصولات لبنی در استان و بررسی عملکرد آنها ۶ واحد تولیدات لبنی به علت کم فروشی و گران فروشی به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اعلام این خبر به خراسان رضوی گفت: از این تعداد ۵ واحد متخلف تولید محصولات لبنی در خراسان رضوی و یک واحد هم خارج از استان قرار دارد.

علی غفوری مقدم با اشاره به این که طرح نظارت فراگیر بر واحدهای تولید محصولات لبنی با دو هدف درحال اجراست، گفت: اجرای این طرح در مرحله اول، برخورد با واحدهایی است که خودسرانه محصولات لبنی را گران تر عرضه کرده اند و یا مرتکب کم فروشی شده اند. در مرحله بعد، واحدهای تولید فرآورده های لبنی که تمایل دارند با سازمان صنعت، معدن و تجارت همکاری کنند و محصولات لبنی خود را با قیمت مصوب در قالب تفاهم نامه ای با سازمان به بازار عرضه کنند، از نهاده ارزان قیمت و یارانه بهره مند می شوند.

وی گفت: تاکنون ۴ واحد تولید محصولات لبنی همکاری خود را در قالب یک تفاهم نامه دوجانبه با این سازمان قطعی کرده اند و محصولات خود را با قیمت مصوب به بازار عرضه می کنند.وی تعداد کارخانه های تولیدی فرآورده های لبنی استان را ۹۰ واحد اعلام کرد و افزود: حدود ۳۰ واحد تولیدی کوچک محصولات لبنی در استان تعطیل شده است.وی با اشاره به عملکرد واحدهای تولیدی محصولات لبنی در استان گفت: برخی از واحدها همچنان تخلف می کنند و به هشدارهای مسئولان توجهی نمی کنند؛ در این زمینه برخورد شدید با این واحدها در اولویت کاری ما قرار دارد و در عین حال تعدادی از واحدها هم با ما همکاری خوبی داشته اند و اقلام اساسی لبنی مانند شیر ۹۰۰ گرمی را با ۹۰۰ تومان و ماست و پنیر را با قیمت مصوب ارائه می دهند حتی در نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا این محصولات به مصرف کنندگان عرضه شد.

غفوری مقدم تصریح کرد: برای واحدهای تولیدی که با سازمان همکاری خوبی دارند و محصولات لبنی را با قیمت مصوب عرضه و از افزایش خودسرانه محصولات خودداری می کنند، هماهنگی های لازم به منظور دریافت یارانه انجام شده است.وی در پاسخ به سوال خراسان رضوی که این طرح تا چه اندازه در کاهش قیمت محصولات لبنی در بازار موثر خواهد بود، گفت: تلاش بر این است که در سطح استان قیمت محصولات لبنی را کنترل کنیم و معتقد هستیم اگر طرح نظارت فراگیر در واحدهای تولیدی لبنی استان اجرایی شود، واحدهای خارج از استان هم با سازمان خود تفاهم نامه دوجانبه به امضا می رسانند و قیمت ها کاهش خواهد یافت.وی گفت: فرآورده های لبنی از سال گذشته تا کنون به علت افزایش قیمت شیر خام در چند مرحله مجوز افزایش قیمت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha