دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 56908

بیشتر مردم به علت مشغله فراوان و شیوه زندگی ناسالم و کمبود وقت، در غذا خوردن عجله می کنند تا سر وقت به محل کار یا مدرسه برسند غافل از این که ...

سلامت دستگاه گوارش در گرو توجه به تغذیه است
سلامت نیوز :  بیشتر مردم به علت مشغله فراوان و شیوه زندگی ناسالم و کمبود وقت، در غذا خوردن عجله می کنند تا سر وقت به محل کار یا مدرسه برسند غافل از این که استرس و اضطراب ناشی از این کار به سلامت آن ها به خصوص دستگاه گوارش لطمه می زند. به منظور اطلاع رسانی درباره یکی از اختلالات گوارشی رایج، با دکتر خدیجه رحمانی متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت وگو کرده ایم.نفخ یک اختلال شایع است که علاوه بر احساس سیری و سفتی شکم در حرکت روده و عبور گاز اختلال ایجاد می کند. به طور کلی گازهایی که در معده تولید می شود و به تمامی قسمت های بدن راه پیدا می کند یا از طریق هوای بلعیده شده و یا در پی مصرف مواد غذایی غیرقابل هضم و گازدار به وجود می آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ پس به بیان دیگر ۳عامل باعث ایجاد نفخ می شود: بلعیدن هوا هنگام صحبت کردن یا غذا خوردن؛ مصرف مواد غذایی غیرقابل هضم و غذاهایی که فاقد آنزیم هایی مانند فیبر و نشاسته های غیرقابل هضم است و سوم مصرف غذاهای گازدار. نفخ از معده شروع می شود و در صورت هضم نشدن غذا فرد دچار ورم معده و مشکلات روده ای می شود. به طور متوسط افراد روزانه ۷۰۰ میلی لیتر گاز دفع می کنند که این میزان طبیعی است. اما اگر دفع گاز بیش از این حد باشد، باعث ناراحتی فرد می شود. دکتر رحمانی با بیان این مقدمه ادامه می دهد: اضطراب که باعث بلع بیشتر هوا می شود، در ایجاد گاز معده نقش زیادی دارد. برخی مواد غذایی غیرقابل هضم مانند موادغذایی حاوی فیبر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش به خصوص روده و پیشگیری از یبوست و سرطان های دستگاه گوارش کمک می کند اما مصرف بیش از حد این نوع مواد باعث تولید گاز زیادی می شود. از آن جا که آنزیم کافی در بدن برای هضم فیبر وجود ندارد، فیبر در دستگاه گوارش با جذب آب حجیم می شود که این امر باعث تسریع دفع مواد از معده و روده ها می شود و حرکت دستگاه گوارش را بهبود می دهد. از طرفی فیبر در دستگاه گوارش باعث رشد باکتری های مفید می شود. در واقع فیبر ماده ای است که باکتری های مفید از آن تغذیه می کنند و از طریق تخمیر باکتری مقداری انرژی و بعضی از ویتامین ها مانند B12، K و... تولید می شود.

 این دسته از باکتری ها را پروبیوتیک می نامیم. هنگامی که توصیه می کنیم مردم غذاهای حاوی پروبیوتیک مصرف کنند، در واقع می خواهیم باکتری های مفید وارد دستگاه گوارش شود. به طور کلی در بدن تمام افراد یک دسته باکتری های طبیعی وجود دارد که ممکن است در اثر عوامل متعدد از جمله رژیم غذایی نامطلوب دچار اختلال در عملکرد شود.مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک، غذاهای سبوس دار یا غذاهای نفاخ مانند حبوبات، انواع کلم، ترب، پیاز، شلغم، خیار، آلوخشک، موز، کشمش، سیب، غذاهای حاوی لاکتوز مانند لبنیات به ویژه برای افرادی که تحمل لاکتوز ندارند، باعث از بین رفتن باکتری های مفید و ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه گوارش می شود. مصرف ۹ تا ۱۴ گرم لاکتوز در افراد معمولی مشکلی ایجاد نمی کند که معادل یک لیوان شیر است. اما برخی از افرادی که تحمل لاکتوز ندارند نمی توانند حتی یک لیوان شیر هم بنوشند یا اگر بیشتر مصرف کنند دچار نفخ شدید می شوند. دکتر رحمانی به غذاهایی که خوب هضم نمی شود و گاز تولید می کند اشاره می کند و می گوید: مواد شیرین کننده مصنوعی موجود در غذاهای رژیمی مانند سوربیتول و مونیتول، اگر بیش از ۱۰ گرم در روز مصرف شود، ایجاد گاز می کند.

میوه هایی که حاوی فروکتوز است، اگر میزان مصرف آن به بیش از ۲۰ تا ۲۵ گرم فروکتوز در روز برسد، منجر به افزایش تولید گاز می شود. بنابراین مصرف ۲ تا ۳ میوه در روز و نه بیشتر کفایت می کند. به طور کلی بدن انسان برای هر ماده غذایی آستانه تحملی دارد. حتی ساکارز که قند طبیعی است، اگر بیشتر از ۲۵ تا ۵۰ گرم مصرف شود، گاز تولید می کند، این متخصص تغذیه تاکید می کند: برای پیش گیری از بروز این اختلال مصرف غذاهایی که ذکر شد، باید محدود شود. باید مواد غذایی را که نفخ ایجاد می کند شناسایی و مصرف آن را محدود کرد. همچنین از استرس و اضطراب نیز که باعث ورود هوا به معده می شود باید پرهیز کرد. در صورت بروز اختلالات دستگاه گوارش، استفاده از مشاوره تخصصی ضروری است. چند نکته به نقل از سایت «Readers digest» را نیز در این باره بخوانید. برای هضم کامل، آرام غذا بخورید. به همراه غذا خوردن آب ننوشید زیرا پایین رفتن غذا با نوشیدن آب، مانع از شکسته شدن کامل مواد غذایی می شود. از مصرف نوشیدنی های کافئین دار که باعث نفخ می شود، خودداری کنید. همچنین فعالیت جسمی و مصرف آب کافی طی روز (نه همراه با غذا) در پیش گیری از این اختلال موثر است.

به عنوان درمان خانگی مصرف زنجبیل که ترشحات دستگاه گوارش را زیاد می کند و نفخ و حالت تهوع را از بین می برد نیز مفید است. قرص نعناع، روغن نعناع، چای نعناع، زیره و رازیانه نیز خاصیت نفخ بردارد. افزودن یک قاشق مرباخوری جوش شیرین، مقداری آب لیمو و اندکی نمک در یک لیوان آب نفخ را به میزان زیادی برطرف می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha