سلامت نیوز : وقتی تجویز یک دارو برای حداقل یک مورد بیماری تایید می‌شود پزشکان مجازند تا آن دارو را برای هر بیماری یا اختلالی که فکر می‌کنند آن دارو بر آن تاثیرگذار است، استفاده کنند. به این عمل در اصطلاح تجویز داروی خارج از برچسب می‌گویند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ تحقیقات جدید روی 35 درصد از کودکان آمریکایی نشان داد: استفاده از داروهای ضد روانپریشی خارج از برچسب در طول دهه گذشته در بین کودکان تحت پوشش بیمه افزایش یافته است.محققان بیمارستان کودکان فیلادلفیا در این تحقیقات متوجه افزایش 62 درصدی تعداد کودکان 3 تا 18 ساله بیمه شده مصرف کننده داروهای ضدروانپریشی شدند.تنها در سال 2007 میلادی، 61 درصد از ۳۴۵ هزار کودک این داروها را برای استفاده‌هایی که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید نشده، مصرف می‌کردند.

یک محقق به نام مردیث ماتونه گفت: می‌دانستیم تعداد کودکانی که از داروهای ضد روانپریشی تجویزی استفاده می‌کنند در طی 2 دهه گذشته به خصوص در بین کودکان تحت پوشش بیمه افزایش یافته است اما هدف از انجام تحقیقات این بود تا متوجه شویم چرا استفاده از این داروها تا به این حد رایج شده است و برای درمان چه بیماریهای مورد استفاده قرار می‌گیرد و چطور الگوهای تجویز دارو در طی دهه گذشته تغییر یافته است.محققان خاطرنشان کردند: افزایش استفاده از داروهای ضدروانپریشی می‌تواند تا حدودی به دلیل افزایش 28 درصدی تعداد کودکانی باشد که به اختلال ذهنی دچار شده‌اند.

استفاده خارج از برچسب این داروها عمدتاً به درمان اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی (ADHD) یا اختلال رفتاری مرتبط بود.محققان گفتند: در سال 2007 میلادی، 50 درصد از کودکانی که از داروهای ضدروانپریشی استفاده کردند؛ به ADHD مبتلا بودند.نتایج این تحقیقات که در نشریه Health Services Research به چاپ رسید حاکی است: کودکانی که به 3 یا چند اختلال ذهنی دچار بودند؛ بیشترین مصرف کننده داروهای ضدروانپریشی بودند.

کودکانی که به شیزوفرنی، اختلال دوقطبی و اوتیسم مبتلا بودند؛ بیشتر از داروهای ضدروانپریشی تجویزی استفاده می‌کردند.محققان خاطرنشان کردند: افزایش استفاده از داروهای ضدروانپریشی خارج از برچسب همچنان نگران کننده است زیرا این داروها می‌توانند در کودکان عوارض جانبی جدی مثل افزایش وزن و دیابت ایجاد کنند.دکتر دیوید روبین متخصص کودکان گفت: اگر پزشکی داروی ضدروانپریشی تجویز می‌کند باید والدین کودک را آگاه کند که این داروها به صورت خارج از برچسب تجویز شده‌اند و می‌توانند دارای عوارضی باشند. او باید به والدین کودک مشاوره بدهد.محققان گفتند باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا رهنمودها و روشهایی برای استفاده از داروهای ضدروانپریشی در کودکان مطرح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha