دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 56936

افزایش شیوع سرطان در کشور به هیچ وجه مستند بر تحقیقات علمی نیست و هیچ تفاوتی با آمار جهانی ندارد.

از هر ۱۵زن یک نفر سرطان سینه دارد
سلامت نیوز : وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در آمریکا از هشت خانم یک نفر به سرطان سینه مبتلاست اما در کشور بین ۱۲ تا ۱۵خانم یک نفر سرطان سینه دارد.

مرضیه وحید دستجردی در گفت‌و‌گو با ایلنا در مورد برخی اظهارات مبنی بر افزایش شیوع سرطان در کشور گفت: این مطالب به هیچ وجه مستند بر تحقیقات علمی نیست و آمار شیوع سرطان در کشور هیچ تفاوتی با آمار جهانی ندارد.وزیر بهداشت تاکید کرد: میزان شیوع سرطان درکشور یا برابر یا پایین‌تر از آمار جهانی است.

وی با اشاره به اینکه انجام هرگونه تحقیقات در این زمینه زیر نظر وزارت بهداشت است، افزود: سیستم ثبت سرطان اکنون ۹۵ درصد در کشور پوشش دارد که به این معنا است هیچ کس به اندازه ما آماری در این زمینه ندارد.دستجردی تصریح کرد: تمام آمار‌ها در مورد بیماریهای مختلف و انواع سرطان‌ها را می‌دانیم ازهمین رو میزان شیوع سرطان درکشور نسبت به دنیا، برابر با آمارهای جهانی یا پایین ترازآن است.

وی در ادامه این گفته را که ایران به لحاظ شیوع سرطان اولین یا دومین کشور در منطقه است رد کرد و افزود: کشورهای منطقه همچون پاکستان، افغانستان، عراق، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، آذربایجان، هیچ کدام آماری در این خصوص ندارند، پس چگونه این مقایسه هاصورت می‌گیرد.وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه میزان شیوع سرطان در کشور، بالا‌تر از سایر کشور‌ها نیست، افزود: بیماری‌های غیر واگیر سیر صعودی دارد اما درمورد سرطان باید گفت که سیر صعودی آن درکشورهمانند دنیاست.

دستجردی خاطرنشان کرد: زندگی صنعتی، شیوه زندگی را بدون تحرک و نوع تغذیه را تغییرداده است که این وضعیت موجب بروز چاقی، بیماری‌های غیر واگیر و همچنین سرطان می‌شود.وزیر بهداشت در مورد برنامه جامع کنترل سرطان در کشور گفت: ‌یک کمیته کشوری در مورد کنترل سرطان و بیماریهای غیر واگیر داریم که شامل برنامه‌های متعددی است به طوری که برای هر سرطان یک برنامه خاص وجود دارد و هر یک از آن‌ها در بسته‌های آموزشی گنجانده شده است.

وی تصریح کرد: آموزش، تحقیقات و اطلاع رسانی به مردم که همه کمیته مذکور که دارای کمیته‌های زیرمجموعه است، طراحی و برنامه ریزی شده است.دستجردی تاکیدکرد: اکنون همه برنامه‌های مختلف را در برنامه پزشک خانواده و سیستم ارجاع ادغام کرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha