هر چند تخیل مطبوع و شیرین است اما ممكن است بخش قابل توجهی از زندگی فرد را درگیر كرده و او را نسبت به كار و تلاش بی‌توجه سازد.

خیال‌پردازی، سازنده یا بازدارنده؟

سلامت نیوز : به گفته یك روانشناس، اگرچه خیال‌پردازی سازنده و مثبت است اما افراط یا تفریط در آن می‌تواند برای فرد مشكل‌ساز باشد.

پرفسور محمود ساعتچی استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در این رابطه اظهار كرد: هر چند تخیل مطبوع و شیرین است اما ممكن است بخش قابل توجهی از زندگی فرد را درگیر كرده و او را نسبت به كار و تلاش بی‌توجه سازد.ساعتچی با بیان اینكه تخیل توانایی شكل‌دهی تصویرهای ذهنی همراه با احساسات است، افزود: تخیل به ما كمك می‌كند برای تجربه‌هایمان معنا پیدا كرده و جهان را حس كنیم و در نهایت به كشف و شناخت آن دست یابیم.

به گفته وی، تخیل، كلید اصلی برای یادگیری است.

این روانشناس اضافه كرد: تخیل اساسی هر گونه نوآوری، ابداع و اختراع است. مثلا وقتی فردی می‌خواهد داستانی بنویسد آن را با تخیل در ذهن خود شكل داده و سپس آن را مكتوب می‌كند.استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به جنبه‌های منفی خیال‌پردازی، گفت: ممكن است فرد با تخیل تصویرهای ناگواری را در ذهن خود ساخته و با این كار زندگی را برای خود ناگوار سازد. مثلا كسی كه سوار ماشین می‌شود در ذهنش وقوع یك تصادف را تصور می‌كند كه این تصویرها در نهایت به شكل‌گیری اضطراب در او بیانجامد.

ساعتچی با بیان اینكه ممكن است خیال‌پردازی با یك نوع پریشانی روانشناختی همراه باشد، افزود: همچنین ممكن است افراط در خیال‌پردازی با هیچ اختلال روانی همراه نبوده و تنها به دلیل عادت فرد به خیال‌پردازی باشد.وی با تاكید بر ضرورت هدایت تخیل در جهت بهره‌وری، اظهار كرد: برای مثال وقتی از مددجو خواسته می‌شود در جای راحتی بنشیند و خود را در یك جای آرام تصور كند فرد به مقدار قابل توجهی آرام شده و ذهنش بهتر كار می‌كند كه در نتیجه آن اضطراب فرد كاهش می‌یابد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی بیان داشت: توصیه‌های روانشناسان به مددجویان مختلف مطابق با شخصیت، جنسیت، شغل، تحصیلات، شرایط خانوادگی، طبقه اجتماعی، تجربه‌های قبلی و شرایط فعلی آنها صورت می‌گیرد.وی تاكید كرد: اگر هنگام كودكی در خانواده به فرد توجه نشود و او گوشه‌گیر و منزوی شود و زمانی هم كه به مدرسه می‌رود مورد بی‌اعتنایی هم‌كلاسی‌هایش قرار گیرد این احتمال وجود دارد كه او به تخیلات پناه ببرد تا از طریق خیال‌پردازی بخشی از نیازهای خود را ارضاء ‌كند.

وی در پایان اظهار كرد: اگر تخیل در جهت نوآوری و خلاقیت باشد، سازنده است و فرد به آن تشویق می‌شود اما آنچه كه اهمیت دارد این است كه تخیل باید جهت‌دار و معنی‌دار باشد و فرد در كنار آن فعالیت كند نه اینكه از كار و زندگی روزانه باز بماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha