سلامت نیوز : آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد كه تقریبا نیمی از افراد سیگاری به دلیل استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ با وجود آمار فوق هنوز استعمال دخانیات به علت عواملی چون قیمت پایین، بازیابی گسترده و تهاجمی، فقدان آگاهی درباره خطرات آن و عدم اعمال خط مشی‌های عمومی مداوم علیه استفاده از دخانیات، رایج و متداول است.پزشكان تاكید دارند كه بسیاری از آسیب‌ها و عوارض دخانیات برای بدن تا چندین سال و یا حتی چندین دهه پس از آغاز مصرف آن پدیدار نمی‌شود.

بنا برگزارش سایت رسمی سازمان جهانی بهداشت، به همین دلیل استعمال جهانی دخانیات همچنان رو به افزایش است و شیوع بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات و مرگ ومیر ناشی از آن هنوز در نقطه اوج قرار دارد.بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، اپیدمی استعمال دخانیات هر سال جان نزدیك به شش میلیون نفر را می‌گیرد. از این تعداد بیش از 600 هزار غیرسیگاری، قربانی استنشاق غیرمستقیم دود سیگار می‌شوند.

این افراد اغلب بر اثر ابتلا به امراضی چون سرطان، بیماری قلبی، آسم و سایر بیماریهای ناشی از استنشاق دود سیگار جان خود را از دست می‌دهند.كارشناسان سازمان جهانی بهداشت هشدار داده‌اند كه اگر این روند بدون كنترل ادامه پیدا كند،‌ تعداد قربانیان دود سیگار تا سال 2030 میلادی به بیش از هشت میلیون نفر خواهد رسید. طبق پیش بینی‌های اخیر 80 درصد از موارد مرگ ومیر ناشی از استعمال دخانیات طی چند دهه آینده در كشورهای در حال توسعه اتفاق خواهد افتاد.

در سالهای اخیر بحران اپیدمی استعمال دخانیات متوجه كشورهای در حال توسعه شده و علت این انتقال یك استراتژی جدید بازاریابی صنعت جهانی دخانیات در مورد هدف قرار دادن جوانان و بزرگسالان در كشورهای در حال توسعه است. بعلاوه از آنجا كه در حال حاضر بیشتر زنان سیگاری نیستند، صنعت دخانیات بی رحمانه تلاش می‌كند تا با افزایش دسترسی زنان به محصولات دخانی، بازار جدیدی را برای خود پیدا كند.

در این گزارش آمده است: اپیدمی استعمال دخانیات به طور كامل قابل پیشگیری است. در همین رابطه سازمان جهانی بهداشت شش خط مشی مفید و كارآمد برای مقابله با این اپیدمی مرگبار ارائه كرده كه عبارتند از:

- كنترل استعمال دخانیات و پیشگیری از آن

- حفاظت از مردم در برابر دود سیگار

- ارائه كمك و حمایت برای ترك سیگار

- هشدار به مردم درباره خطرات استعمال دخانیات

- تقویت منع تبلیغات در زمینه دخانیات وارتقای آگهی‌های تبلیغاتی

- افزایش مالیات محصولات دخانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha