سلامت نیوز : دبیر انجمن علمی آترواسكلروز ایران با اشاره به اینكه دیابت می‌تواند مستقیما باعث آسیب به جداره عروق كرونر و تنگی آن شود، گفت: دیابت از جمله مهم‌ترین عوامل بروز سكته‌های قلبی بویژه در زنان است.

دكتر مسعود اسلامی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره ارتباط میان دیابت و بیماری‌های قلبی گفت: دیابت یكی از مهم‌ترین علل بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است.وی با بیان اینكه دیابت به دو نوع یك و دو تقسیم می‌شود، گفت: دیابت تیپ 2 بیشتر در كشور شایع است كه عوامل مختلفی از جمله چاقی و عدم تحرك در آن نقش دارند.

این فوق تخصص قلب و عروق با بیان اینكه آسیب به جداره عروق كرونری، تنگی و انسداد رگ‌ها و ایجاد لخته و رگ از جمله عوارضی هستند كه ممكن است بیماران دیابتی را گرفتار كنند، اظهار كرد: امروز دیابت یكی از مهم‌ترین عوارض بروز سكته‌های قلبی بویژه‌ در زنان است.

وی افزود: بسیاری از زنان كه در سنین یائسگی قرار دارند و دچار سكته‌های قلبی می‌شوند، تنها عامل دخیل، دیابت است. بنابراین تحرك مناسب، كاهش وزن و كنترل قند خون می‌تواند در جلوگیری از بروز دیابت و در نتیجه جلوگیری از سكته‌های قلبی كمك‌كننده باشد.

اسلامی با اشاره به اینكه در حال حاضر اساس درمان دیابت تكیه بر تغذیه و رژیم درمانی و استفاده از داروها است، اظهار كرد: امید است در آینده بتوان از طریق پیوند سلول‌های پانكراس كه ترشح كننده انسولین هستند، دیابت هم درمان شود.

دبیر انجمن علمی آترواسكلروز ایران افزود: البته سلول‌ درمانی و استفاده از سلول‌های بنیادی هنوز در فاز مطالعات بالینی قرار دارد و نتایج آن به اثبات نرسیده است، بنابراین توصیه نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha