سلامت نیوز :متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار و عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا ضمن بیان این مطلب گفت: بزرگی خوش خیم پروستات یا B.P.H از شایع ترین بیماری های مردان است که با بالا رفتن سن پس از 45 سالگی بروز می کند.

دکتر سید محسن حسامی گفت: هرچه سن بالاتر برود احتمال ابتلا به آن بیشتر می شود به طوری که بعداز 80 سالگی از هر ده مرد  9نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت  ؛ وی با بیان اینکه حدود یک چهارم مردان در سن 55سالگی و حدود 50درصد در سن 75 سالگی علائم این بیماری را خواهند داشت، اظهار داشت: دراین حالت  غده پروستات بزرگ می شود که به منظور تفکیک بزرگی خوش خیم پروستات وسرطان پروستات بررسی های لازم توسط جراح کلیه و مجاری ادرار انجام می شود.

این متخصص جراحی کلیه علت اصلی بزرگ شدن خوش خیم پروستات رابه طور کلی تاکنون ناشناخته دانست وگفت: لیکن هورمون مردانه (تستوسترون)که از بیضه ها ترشح می شود نقش مهمی در بزرگی و رشد سلولهای سرطانی پروستات دارد.وی با بیان اینکه بزرگ شدن پروستات و فشار برمجرای ابتدایی ادرار که از وسط پروستات عبور می کند موجب انسداد وبسته شدن مجرا شده و اختلال در دفع ادرار را ایجاد می کند، اظهارداشت: هم چنین پاسخ ثانویه مثانه به انسداد مجرای ادراری باعث تحریک مثانه وعلائم تحریکی ادرار می شود.

این متخصص ادامه داد: دیواره ی مثانه ضخیم شده و ظرفیت مثانه کاهش می یابد  بنابراین دونوع علائم (انسدادی، تحریکی ) ایجاد می شود.عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا درخصوص علائم انسدادی گفت: کاهش نیرو وقطر جریان ادرار، تاخیر در دفع ادرار، زور زدن هنگام دفع ادرار، احساس عدم تخلیه کامل مثانه وبه دنبال آن تکرر و قطره قطره آمدن ادرار و در نهایت بسته شدن مجرا واحتباس ادرار (بند آمدن ادرار) را در پی خواهد داشت.

 دکتر حسامی افزود: دراین حالت مراجعه سریع بیمار به بیمارستان به منظور تخلیه ادرار از طریق سوند گذاری  داخل مثانه ضروری است. عدم تخلیه کامل ادرار زمینه را برای رشد میکروب ها مساعد نموده وموجب عفونت وتشکیل سنگ در مثانه می شود.وی تکرر روزانه و شبانه ادرار و فوریت در ادرار کردن را که ناشی از کم شدن ظرفیت مثانه وتحریک مثانه است را از علائم تحریکی این بیماری عنوان کرد.

این متخصص جراحی کلیه بیان کرد: معمولا بیمار پس از مشاهده و یا احساس علائم ادراری به پزشک مراجعه می کند.وی با بیان این که شرح حال دقیق از بیمار در مورد ادرار کردن و سپس معاینه پروستات از طریق مقعد به منظور بررسی اندازه و قوام پروستات انجام می شود، اظهارداشت: تصویر برداری واندازه گیری دقیق پروستات با کمک سونوگرافی، آزمایش خون برای اندازه گیری میزان آنتی ژن اختصاصی پروستات به نام PSA که در تشخیص به موقع درمان پروستات، نقش اساسی دارد.

وی افزود: اندازه گیری سرعت جریان ادرار، سونوگرافی کلیه ها ومثانه ها در حالت پروخالی (پس از ادرار کردن) مراحل نهایی را تشکیل می دهند.این متخصص در بیان درمان بزرگی خوش خیم پروستات، اظهارداشت: بیمارانی که علائم خفیف دارند عمدتا نیاز به درمان نداشته و باید بیماری خود را توسط پزشک هر 6ماه و یا سالی یکبار پیگیری کنند.

این جراح کلیه گفت: داروهای شل کننده مجرای پروستاتیک ادرار مانند ترازوسین پرازوسین و تامسولازین که باعث می شوند ادرار به راحتی تخلیه شود و قرص فینا ستراید که باعث کوچک شدن تدریجی پروستات می شود اثر بسیار خوبی در رفع علایم ادراری دارند.به گفته وی اکثر بیماران با این گروه دارویی درمان شده و نیاز به جراحی ندارند.دکتر حسامی گفت: گیاه درمانی تاثیر شناخته شده قاطع نداشته و مصرف آن در مواردی توصیه می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا اظهار داشت: در صورتی که بزرگی خوش خیم پروستات باعث احتباس ادراری مقاوم یا عفونت مکرر ادرار، نارسایی کلیه، تشکیل سنگ مثانه و یا خونریزی شود درمان جراحی انجام می گیرد.

وی افزود: عمل جراحی بستگی به اندازه پروستات  از طریق مجرای ادرار و در صورتی که حجم پروستات بیشتراز 60تا70 سی سی باشد عمل جراحی باز از طریق شکاف زیر شکم انجام می شود. امروزه در مواردی خاص و در محدوده مراکز درمانی چنانچه جراح کلیه ومجاری ادرار تجربه کافی داشته باشد پروستات توسط لیزر مجرای ادرار برداشته می شود.این پزشک جراح گفت: جراحی بی موقع پروستات و نداشتن تجربه کافی جراح در انجام روش های مختلف جراحی عوارض خطرناکی مانند بی اختیاری ادرار و دیگر عوارض را به دنبال خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مینا ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    7 1
    سلام ممنون از این اطلاعات با ارزش پدر من 61 سالشه و تازه متوجه شده که پروستات داره بعد از آزمایش و سونو گرافی متوجه شدیم که غده پروستاتش 60cc بوده الان باید جراحی باز انجام بده؟؟؟ آیا ممکنه تبدیل به سرطان بشه؟؟؟؟؟؟