سلامت نیوز : دبیر علمی بیست و دومین كنگره سالیانه انجمن چشم پزشكی ایران با بیان اینكه استعمال دخانیات از جمله عوامل جدی خطرساز است كه می‌تواند شدت عوارض چشمی بیماری تیروئید را در یك مدت زمان بسیار كوتاه به اوج خود برساند، گفت: بیمار مبتلا به تیروئید كه سیگار می‌كشد مطمئن باشد بیماری تیروئید چشمی بسیار شدیدی نیز در انتظارش خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دكتر محسن بهمنی كشكولی با بیان اینكه بیماری چشمی تیروئید با كم‌كاری یا پركاری تیروئید متفاوت است، گفت: این عارضه ممكن است به صورت مستقل و یا همراه با بیماری تیروئید، به ویژه پركاری بروز یابد.این فوق تخصص جراحی پلاستیك و ترمیمی چشم ادامه داد: از جمله تظاهرات بالینی ابتلا به عوارض چشمی ناشی از تیروئید، بیرون‌زدگی چشم و زل‌زدگی پلك‌هاست اما می‌تواند در مراحل اولیه با خشكی چشم، مشكل در پلك زدن و قرمز شدن گاه به گاه چشم خود را نشان دهد.

وی با تاكید بر اینكه هر چند این بیماری بیشتر با پركاری تیروئید همراه است، در برخی موارد با كم‌كاری تیروئید و گاهی نیز بدون آنكه بیماری تیروئید همراه وجود داشته باشد، خود را نشان می‌دهد و مانند یك بیماری خودایمنی رفتار می‌كند، گفت: این بیماری می‌تواند منجر به مشكلات بسیار جدی از قبیل از بین رفتن بینایی، ایجاد دوبینی، خشكی، عفونت و سوراخ شدن قرنیه شود.

بهمن كشكولی افزود: از عوارض كمتر شایع اما جدی این بیماری نیز می‌توان به پف دور چشم، بیرون زدگی و خیرگی پلك‌ها و ظاهر غیرطبیعی كه در بخش فوقانی صورت به وجود می‌آید، اشاره كرد.دبیر علمی بیست و دومین كنگره سالیانه انجمن چشم پزشكی ایران درباره راهكارهای تشخیصی این عارضه توضیح داد: اگر علائم بارز چون بیرون‌زدگی چشم تظاهر یابد، تشخیص ساده است. اما در موارد خفیف، سی‌تی‌ اسكن و ام آر آی به تشخیص كمك می‌كنند.

وی به مردم توصیه كرد در صورتی كه هر گونه علامت چشمی از قبیل قرمزی گاه گاهی، پف، ورم چشم، اشكال در بینایی و درد حتما به چشم پزشك مراجعه كنند.بهمنی كشكولی در پاسخ به این پرسش كه آیا تمام مبتلایان به كم‌كاری یا پركاری تیروئید دچار عوارض چشمی می‌شوند، اظهار كرد: این احتمال وجود دارد. بر اساس مطالعه‌ای كه بر روی 850 بیمار تیروئیدی انجام دادیم، مشخص شد از نظر تكنیكی در بیش از یك سوم موارد بیمار با علائم واضح به پزشك مراجعه كرده است. با بررسی عكس‌ها و معاینه دقیق انجام شده نیز روشن شد كه بیش از 90 درصد مبتلایان به پركاری تیروئید دچار عوارض چشمی تیروئید می‌شوند، ولی در مورد كم‌كاری تیروئید این درصدها بسیار پایین‌تر است، اگرچه می‌تواند با همان شدت علائم همراه باشد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیك و ترمیمی چشم ادامه داد: همچنین طی مطالعه دیگری مشخص شد در 10 درصد بیماران، یك چشم درگیر می‌شود.وی همچنین تاكید كرد: اگر افراد مبتلا به كم‌كاری یا پركاری تیروئید علائم چشمی مشاهده كردند حتما به پزشك مراجعه كنند تا با به كار بستن اقدامات درمانی مناسب، از شدت یافتن عوارض چشمی جلوگیری شود.

بهمنی كشكولی با بیان اینكه استعمال دخانیات از جمله عوارض جدی خطرساز است كه می‌تواند شدت عوارض چشمی بیماری تیروئید را در یك مدت زمان بسیار كوتاه به اوج خود برساند، گفت: بیمار مبتلا به تیروئید كه سیگار می‌كشد مطمئن باشد بیماری تیروئید چشمی بسیار شدیدی نیز در انتظارش خواهد بود.وی در پایان افزود: دوری از استرس، پرهیز از استراحت و خوابیدن در محیط خشك یا گرم و آفتابی، خواب كافی و تغذیه مناسب همراه با سبزیجات از جمله توصیه‌هایی است كه رعایت آن لازم است.بیست و دومین كنگره سالیانه انجمن چشم پزشكی ایران از تاریخ 8 تا 11 آبان ماه 1391 در مركز همایش‌های رازی و با همكاری گروه چشم پزشكی و مركز تحقیقات چشم بیمارستان حضرت رسول‌اكرم (ص) برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha