سلامت نیوز : یک اورولوژیست با بیان اینکه بیماری واریکوسل عبارت از واریسی شدن عروق بیضه در مردان که فرد را دچار واریس عروق پا می‌کند، گفت: این بیماری باعث ورم و عدم جریان خون در پاهای مردان می‌شود.

دکتر محمدرضا نوروزی درگفت وگو با ایسنا ، درباره اینکه بیماری واریکوسل در بیضه پسران جوان موجب عدم تخلیه خون در بیضه و بالا رفتن درجه حرارت بدن هم می‌شود، افزود: این بیماری عوارضی شامل اختلالات هورمونی و ناتوانی در اسپرم سازی ایجاد می‌کند که فرد را مستعد ناباروری می‌کند.وی ادامه داد: اسپرم مرد پس از بررسی‌های لازم اگر پایین‌تر از معیارهای استاندارد بود، آن فرد نابارور تلقی می‌شود. آمارهای جهانی نشان می دهد 15 درصد از زوج‌های جوان از ناباروری رنج می برند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص اینکه از هر 100 زوج جوان 15 نفر از ناباروری رنج می‌برند، اظهار داشت: در کشور ما سالانه یک میلیون ازدواج صورت می‌گیرد که 150هزار زوج به زوج‌های نابارور اضافه می‌شود به طوری که در ایران حدود 3 میلیون زوج نابارور وجود دارد.دکتر نوروزی جراحی را یکی از درمان‌های نهایی واریکوسل دانست و گفت: شناسایی افرادی که از بیماری واریکوسل رنج می‌برند اهمیت زیادی دارد به طوری که بعد از آزمایش‌های مختلف از نطفه مردان به دنبال درمان واریکوسل و اختلال بیضه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه 90 درصد زوج‌ها پس از ازدواج اگر رابطه منظم جنسی داشته باشند و جلوگیری نکنند در سال اول بارور می‌شوند، بیان کرد: تنها 10 درصد زوج ها درسال دوم باید بارور شوند و اگر زوجی بعد از یک سال بارور نشود، جزو زوج‌هایی قرار می‌گیرد که باید بررسی شود.دکتر نوروزی در خصوص اینکه فاکتورهای ناباروری در مردان و زنان به طور مساوی توزیع می شود، تصریح کرد: معمولا در فرهنک کشور ما زوج‌های نابارور با هم برای درمان مراجعه نمی‌كنند به طوریکه امروزه درمان های جدیدی بر اصل مراجعه هم زمان مرد و زن، استوار است.

این اورولوژیست با اشاره به اینکه ناباروری در زنان با اختلالات تخمک گذاری، اختلالات لوله های رحمی واختلالات هورمونی همراه است، افزود: در صورت اشکال در هر یک از این موارد فرد موجب ناباروری می‌شود همچنین مواردی مانند عادت ماهانه نامنظم و پرمویی از نشانه‌های ناباروری در زنان است.

رابطه جنسی منظم، شرط باروری طبیعی!

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه مردان مبتلا به ناتوانی جنسی خطر ابتلا به ناباروری را دارند، گفت: شرط لازم برای باروری طبیعی، رابطه جنسی منظم است به طوری که جراحی بیضه در دوران کودکی، بیماری بیضه، اختلالات هورمونی، رشد نامناسب بیضه و واریکسول که از شایع‌ترین عامل ناباروی قابل درمان درمردان است فرد را مستعد ناباروری می‌کند.

وی ادامه داد: اختلالات ژنتیک مانند کوچک بودن بیضه و عفونت‌های مزمن در عملکرد بیضه اختلال و لوله‌های انتقال دهنده اسپرم را از بین می برد.دکتر نوروزی پیرامون اینکه داروها، عفونت‌های دستگاه تناسلی مانند سوزاک و بیماری‌های تب دار طولانی مدت بر نطفه سازی تاثیر می‌گذارد، افزود: بیماری‌های تب دار موجب کاهش حرارت اسپرم نسبت به حرارت فعالیت بدن می‌شود که در نتیجه باعث از بین رفتن اسپرم‌ها می‌شود.

این اورولوژیست اشتغال در نانوایی، کارخانه‌های مواد رنگی و سم پاشی را یکی از علل تاثیرگذار بر قدرت باروری دانست و اظهار کرد: افرادی که درمعرض مواد آسیب‌رسان به بیضه‌ها قرار دارند مانند انواع حشره‌ كش‌ها که به صورت مداوم با آن تماس دارند، می‌توانند تا حدودی بر قدرت بارروی تاثیر بگذارند.وی در پایان خاطرنشان کرد: درزمان شکل نگرفتن نطفه در مردان باید از بافت بیضه نمونه برداری انجام دهیم تا از وجود اسپرم داخل بیضه آگاه شویم و زمانی که نمونه برداری با اسپرم دیده نشد به این معنا است که مرد دیگر توان باروری ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha