دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۲
 سلامت نیوز : آیا كودك شما هم جز آن دسته از بچه هایی است كه به شدت خجالتی هستند؟ آیا از روبه رو شدن با دیگران و شركت در جمع ترس و واهمه دارد؟ ترس بیمارگونه از روبه روشدن با دیگران، عدم توانایی در سخن گفتن و... از جمله علائم هراس از اجتماع است. این نگرانی های شدید در غالب موارد، زندگی فرد را دچار را مشكل می كند. یكی از پیامدهای این مسئله در كودكان، افت تحصیلی است. در واقع كسانی كه تمایلی به معاشرت با دیگران ندارند، بیش از بقیه دچار شكست در تحصیل می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیهان ؛ این پریشانی و اضطراب باعث می شود كه این افرادهشت برابر دیگران، از مشكلات مربوط به شغل و زندگی خصوصی خود گله مند باشند. همچنین احتمال افسردگی نیز در این گروه سه برابر بقیه است. به طور كلی، افرادی كه از این نوع ترس و هراس رنج می برند نسبت به دیگران رضایت كمتری از كیفیت زندگی دارند.

گریز از جمع و افت تحصیلی
اما جالب ترین موضوعی كه دانشمندان در این باره كشف كرده اند این است كه چنین ترسی در موارد بسیار منشا افت تحصیلی است. همچنین افراد گرفتار این مشكل معمولا بیشتر از دیگران مردود شده و یا ترك تحصیل می كنند. ترس از صحبت كردن در حضور دیگران یكی از علل اصلی این مسئله است. ترس اجتماعی همچنین تا حد بسیار بالایی فرد را از فعالیت و پیشرفت بازمی دارد. در موارد حاد، حضور در كلاسی كه چند نفر در آنجا هستند می تواند اضطرابی به همراه داشته باشد كه گوش دادن و یادگیری را مختل می كند.
ترس معمولی یا هراس اجتماعی؟
كاملا طبیعی است كه پیش از صحبت كردن در مقابل جمعی غریبه دچار ترس و دلهره شویم. اما اگر این حالت به ترسی مزمن و مشكلی لاینحل تبدیل شود، باید آن را مشكلی واقعی قلمداد كرد. این اضطراب قبل از هر چیز ترس از این است كه دیگران نسبت به فرد احساس منفی داشته باشند و از او انتقاد كنند. به طور كلی این حالت واكنش های بازدارنده، شرایطی را به همراه دارد كه می تواند باعث لكنت زبان در جمع شود. ترس بیمارگونه همچنین مشكلات زیادی چه شخصی یا شغلی را برای فرد به وجود می آورد. بنابر تحقیقی كه درآلمان انجام گرفت این افراد همچنین بیش از دیگران دچار مشكلات بیكاری و از دست دادن شغل هستند، معمولا بیشتر داروهای آرام بخش استفاده می كنند و رضایت كمتری از روابط عاشقانه و صمیمی خود دارند. این بیماری در خانم ها بیش از آقایان دیده می شود. در تمام موارد، به ندرت ممكن است بیماری خود بخود درمان شود و در صورت ترس یا خجالت واقعا افراطی نباید در مراجعه به پزشك تردید كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha