سلامت نیوز :  آیا فرزند شما هم جز بچه هایی است كه صبح با » لباس های خیس« از خواب بیدار می شود؟ از هر ده كودك یك نفر مبتلا به شب ادراری است و این مشكل معمولا با آغاز سال تحصیلی تشدید می شود. علت این موضوع به خاطر این است كه این كودكان هراس دارند مبادا همكلاسی ها و دوستانشان از این موضوع مطلع شوند. این دوران نه تنها برای كودك كه حتی برای والدین نیز نگران كننده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیهان ؛ كودكی كه شب ادراری دارد به شدت از این موضوع رنج می برد. عكس العمل والدین و اطرافیان، احساس گناه و حقارت را در وجود او بیشتر می كند. اما این برخورد هر طور هم كه باشد، روز بعد از این اتفاق، سراسر ناامیدی، تضعیف روحیه و از دست دادن اعتماد به نفس برای كودك است. اضطراب و استرس، او را به این فكر وامی دارد كه من نمی توانم مشكلم را حل كنم. در چنین شرایطی می بایست والدین با تدبیر و زیركی او را آرام كنند و اجازه ندهند بیش از پیش در تنهایی عاطفی و اجتماعی خویش فرو رود. در اغلب موارد، سهل انگاری و بی توجهی به مشكل شب ادراری، به شدت روابط اجتماعی كودك را تضعیف كرده و هراس مطلع شدن دیگران از این ناراحتی، در وجود او باقی می ماند. اردو و سفرهای دسته جمعی همراه با دوستان، شرایط استرس زا و دشواری برای كودك است. در این سن معمولا بچه ها، كودكی را كه شب ادراری دارد مسخره می كنند. چنین استرس و اضطراب همیشگی، بر روابط او با دیگران تاثیر می گذارد و دائم نگران و مشوش است كه دیگران از این مشكل او باخبر شوند. شروع سال تحصیلی و دورانی كه كودك می بایست خود را باهمكلاسی ها و شرایط جدید وفق دهد، یك عامل مهم در تشدید این مشكل است.

شب ادراری كودكان و استرس والدین
همان طور كه نخستین روزهای بازگشایی مدارس برای بچه ها همراه با استرس و نگرانی است، والدین نیزگرفتار این اضطراب ها هستند. در واقع این دوران مرحله سازگاری با شرایط جدید است.برای والدین هم بسیار ناراحت كننده و زجر آوراست كه صبح را با دیدن رختخواب خیس فرزندشان شروع كنند. تمیز كردن رختخواب و لباس كودك، سرزنش نكردن او، توجه به شرایط روزهای شروع مدرسه و نگرانی از اینكه فرزند چطور با این مشكل در طول روز برخورد می كند، شرایطی است كه همه والدین توانایی ان را ندارند. اگر شما هم جز افرادی هستید كه كنترل اعصاب خود را از دست می دهید، بدون سرزنش فرزند تان به دنبال راه حل این مشكل باشید.

توصیه هایی برای درمان شب ادراری
شب ادراری آن چنان مشكل نادری نیست كه تصور می كنید. اگر كودك گرفتار این ناراحتی است، مطمئن باشید حداقل دو نفر از دوستان او نیز شب ادرای دارند. تا شش سالگی مشكل را چندان بغرنج تلقی نكنید، اما بعد از این سن حتما باید چاره ای برای آن اندیشید.هیچ وقت فرزندتان را سرزنش نكنید و برعكس به او امیدواری دهید كه مشكلش حل می شود. توصیه های زیر می تواند تا حدی در غلبه بر این مشكل به شما كمك كند:

از كودك بخواهید قبل از خوابیدن به دستشویی برود.
قبل از خواب نوشیدن مایعات را محدود كنید.
حتما یك چراغ خواب روشن بگذارید و او را نیمه شب برای رفتن به دستشویی بیدار كنید. در موقع خواب لباس های راحت به او بپوشانید تا درموقع رفتن به دستشویی مشكلی نداشته باشد. اگر با اجرای تمام این توصیه ها باز هم بهبودی در ناراحتی فرزندتان حاصل نشد، حتما او را پیش پزشك ببرید. پزشك مشكل او را بررسی می كند و داروهایی تجویز می كند كه مانع از پر شدن مثانه طفل در شب می شود. با گذر از این دوران سخت، فرزند شما اعتماد به نفس پیدا می كند و با خیالی آسوده به مدرسه می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha