دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۶
کد خبر: 56980
 سلامت نیوز :  تغذیه باعث رشد و تكامل بچه ها می شود و همچنین در سلامت آن ها نقش بسیار مهمی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیهان ؛ این مسئله در هنگام مدارس ممكن است دچار مشكلاتی شود كه باید با دقت حل شوند چرا كه در صورت بی توجهی می تواند باعث بروز بیماری های مختلفی در فرزند شما شود.

مصرف صبحانه :
تغذیه سالم كودكان را در دوران مدرسه بهتر است از خانه و با وعده صبحانه آغاز كنید. صبحانه تامین كننده انرژی صبحگاهی برای فرد بوده و با صرف صبحانه می توان به آغاز یك روز پر انرژی امیدوار بود. بررسی ها ارتباط معناداری بین عدم مصرف صبحانه و افت تحصیلی در دانش آموزان گزارش می كنند .
مهمترین دلایلی كه موجب عدم مصرف صبحانه می شوند، نداشتن زمان برای صرف صبحانه و یا بی میلی دانش آموز عنوان می شود. بر این اساس توصیه می شود خانواده های گرامی، شام را زودتر صرف كرده و امكان خواب آرام را برای كودك در شب هنگام فراهم كنند تا كودك صبح روز بعد زودتر از خواب بیدار شود و این خواب كافی می تواند همراه با صرف زود هنگام شام، موجب افزایش میل كودك به صرف صبحانه شود . بهترین مواد غذایی كه می تواند در صبحانه همراه با نان صرف شوند، عبارتند از: تركیبی از پنیر و گردو، كره بادام زمینی و عسل، خامه و عسل و كره و عسل. در صورت تمایل كودك، مصرف آبمیوه های طبیعی و شیر نیز انتخاب های مناسبی برای این وعده می باشند .
میان وعده های مدرسه :
گاهی اوقات والدین توجهی به تغذیه ندارند و برای میان وعده تنقلات مضر را در كیف بچه ها قرار می دهند. اما این نگرانی وجود دارد كه با ادامه این روند، پس از مدتی، كودكان دیگر ذائقه شان در مورد مصرف مواد غذایی مناسب تغییر یافته و به مصرف فرآورده های غذایی روی بیاورند .
این فرآورده ها كه در بسیاری از موارد دارای مقادیر زیادی از انرژی می باشند، دارای مقادیر اندك و نامناسبی از ریزمغذی ها بوده و تعادل مناسب را در برنامه غذایی كودك ایجاد نمی كنند .
بر این اساس بهتر است مادران گرامی، ساندویچ های خانگی با همان تركیبات ذكر شده در صبحانه و نیز انواع میوه هایی كه شسته شده و درون كیسه فریزر آماده مصرف می باشند، را برای كودك به عنوان میان وعده مدرسه تهیه و درون كیف او قرار دهند .
باید بچه ها را به خوردن آب تشویق و ترغیب كنید. نوشیدنی های شیرین مثل ساندیس و آبمیوه های مصنوعی برای یك رژیم غذایی سالم توصیه نمی شود. مصرف سه وعده در روز لبنیات برای تامین كلسیم مورد نیاز بدن ضروری است. بهتر است تا حد ممكن از لبنیات كم چرب استفاده شود .
زمان صرف میان وعده ها :
به دفعات شاهد هستیم كه كودكان هنگام خروج از مدرسه، تازه صرف میان وعده خود را به خاطر آورده و شروع به مصرف آن ها می كنند. این مصرف دیرهنگام مواد غذایی موجب می شود تا كودك اشتهای كافی برای صرف ناهار نداشته باشد .
از معلمین عزیز باید درخواست كرد تا صرف میان وعده ها را به كودكان یادآوری كنند. بر اساس توصیه های موجود در فاصله زمانی 2-5/1 ساعت قبل از صرف وعده های غذایی اصلی، مصرف هر نوع ماده غذایی ممنوع است.
این مواد غذایی شامل تنقلات، انواع میوه، آب میوه و حتی شیر و شیر كاكائو نیز می باشد. مصرف هر یك از این اقلام می تواند اشتهای كودك را برای صرف غذای اصلی كاهش دهد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha