دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۸
کد خبر: 56982
 سلامت نیوز :  شاید این مواد غذایی را دوست داشته باشید، اما اگر می خواهید معده تان با شما دوست باشد، دور این غذاها را خط بكشید .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیهان ؛ شاید شما هم جزء افرادی باشید كه از درد معده، آروغ زدن های مدام، نفخ معده و ناراحتی در ناحیه شكم خود خسته شده اید؛ آمار ارائه شده از طرف مركز پیشگیری و كنترل امراض آمریكا نشان می دهد میانگین مراجعه های سالانه به مراكز پزشكی و بیمارستان ها برای حل مشكلات دستگاه گوارشی به 42 میلیون نفر می رسد .

به طور معمول، غذاهای پخته شده عامل اصلی مشكلات گوارشی هستند زیرا گرما، آنزیم های طبیعی موجود در خوراكی های خام را كه به هضم غذا كمك می كنند از بین می برد و باعث كاهش 13 درصدی آنزیم های موجود در بدن انسان طی یك دهه می شود كه این امر خود نیز موجب كهولت و پیری انسان می شود .
كسانی كه از مشكل روده تحریك پذیر، سوزش سر دل، رفلاكس یا زخم معده رنج می برند، نسبت به غذاها و نوشیدنی های گوناگون واكنش های مختلف نشان می دهند؛ به عقیده متخصصان 10 ماده غذایی وجود دارد كه معده نسبت به آنها حساسیت نشان می دهد و می توانند مشكلات گوارشی را وخیم تر كنند .

¤ اگر ترش می كنید این چای و آدامس ممنوع
نعناع: درحالی كه قرص نعناع فواید بسیاری دارد و به حل مشكلات گوارشی كمك می كند اما در عین حال می تواند تأثیر معكوس نیز داشته باشد و علائم سوزش سر دل را تشدید كند؛ نعناع با شل كردن دریچه تحتانی مری، ماهیچه ای كه در انتهای مری واقع شده و در واقع دروازه معده محسوب می شود احتمال برگشت غذا از معده به مری(رفلاكس معده)را افزایش می دهد و باعث می شود اسید معده از مری بالا برود؛ یادتان باشد هرچیزی كه نعنا ع داشته باشد مثل چای آدامس و قرص نعناع همین ویژگی را دارد .

¤ اگر نمی خواهید عفونی شوید
آب گاز دار یا آب میوه: در هر 30 گرم از هر دو نوع نوشیدنی، سه چهارم قاشق چای خوری شكر وجود دارد؛ حتماً بارها شنیده اید كه برخی افراد، دچار عدم تحمل قند موسوم به لاكتوز هستند اما عدم تحمل فروكتوز هم یكی دیگر از علل اساسی سندرم روده تحریك پذیر است .
به طور كلی 30درصد بزرگسالان، دچار سوء جذب فروكتوز هستند یعنی بدن آنها كمتر از 25 گرم فروكتوز (تقریبا 6 قاشق) در هر نوبت جذب می كند، هرچه را كه بدن قادر به جذب آن نیست، مثل اسفنج عمل می كند كه آب را جذب روده های شما می كند و در همین حال موجب بروز عفونت در معده می شود .

¤ از قدیم توصیه كرده اند كه ...
لوبیا: لوبیا می تواند در روده ایجاد گاز كند زیرا شامل اولیگوساكارید است، نوعی قند مركب شامل مولكول هایی كه برای روده كوچك خیلی بزرگ هستند؛ علاوه بر این، بدن قادر نیست این قند مركب را تجزیه كند، زیرا آنزیم كافی برای این كار ندارد، به همین دلیل در معده ایجاد اتساع می كند و سپس فرد احساس ناراحتی می كند .
بهتر است هنگام خوردن میان وعده، نوشیدنی های گرم مثل چای یا آب گرم همراه با آب لیمو میل كنید و نوشیدنی های خنك را بگذارید بین وعده های غذایی اصلی .

¤ نوشیدنی های یخی (همراه غذا)
سوء هاضمه لزوما بر اثر ترشح فراوان اسید معده ایجاد نمی شود بلكه اغلب به دلیل كمبود آن و هضم نامناسب غذا ایجاد می شود، بخش عمده ای از گوارش مربوط به اسید معده و آنزیم های گوارشی می شود؛ آنزیم های گوارشی در دمای معینی فعالیت دارند (حدود 38 درجه سانتی گراد) و نوشیدنی های یخ و انواع محصولات یخ زده می توانند مانع فعالیت آنها و موجب سوءهاضمه شوند؛ پس بهتر است هنگام خوردن میان وعده، نوشیدنی های گرم مثل چای یا آب گرم همراه با آب لیمو میل كنید و نوشیدنی های خنك را بگذارید بین وعده های غذایی اصلی .

¤دشمن محبوب زخم معده
قهوه، اسید های موجود در قهوه می توانند موجب آسیب رسیدن به جداره معده و در نتیجه تولید هیدروكلریك اسید اضافی شوند كه این امر منجر به سوء هاضمه و رفلاكس معده می شود، به ویژه در كسانی كه مبتلا به زخم معده یا مستعد سوزش سر معده هستند؛ شما می توانید روزی یك فنجان چای شیرین بیان را جایگزین قهوه كنی، شیرین بیان برای درمان زخم و آرام كردن معده نیز استفاده می شود .

¤ مواظب باشید اسیدی نشوید
گوجه فرنگی می تواند مری را تحریك كند، نشانه های بیماری رفلاكس اسید یا سوزش سر معده را همراه داشته باشد و حتی باعث تشدید سوزش سر معده شود، این میوه آبدار و خوشرنگ به شدت اسیدی است و ترشح اسیدهای گوارشی اضافی در معده را برمی انگیزد، در نتیجه این اسیدها می توانند به مری راه پیدا كنند، حساسیت آن را تشدید كنند یا به دیواره مری آسیب برسانند؛ خوراكی هایی كه با گوجه فرنگی پخته می شوند مثل سس گوجه فرنگی، سس پیتزا و سس سالسا همه از این دسته اند .

¤ سالاد ممنوع برای افراد حساس
كلم بروكلی جزء سبزی هایی است كه تولید گاز كرده و افرادی را كه سندرم روده تحریك پذیر دارند، دچار مشكل می كند، بروكلی در دسته بندی فیبرهای محلول جا می گیرد و فیبری است كه تا رسیدن به روده بزرگ، جایی كه دستگاه گوارش تولید گاز می كند، تجزیه نمی شود .
علاوه بر این، بروكلی حاوی مقدار اندكی رافینوز یا شكر حبوبات است كه تجزیه آن هم تولید گاز می كند؛ این ماده در لوبیا هم یافت می شود .

¤ اگر آنزیم ندارید
لبنیات: طبق برآوردهای انجام شده 30 تا 50 میلیون نفر از بزرگسالان آمریكایی قادر به تحمل لاكتوز نیستند؛ انسان ها تنها گونه ای از موجودات هستند كه قادرند بعد از شیر مادر باز هم شیر بخورند و بسیاری از افراد با قدم گذاشتن به دوران بزرگسالی دیگر توانایی هضم لاكتوز، (قند موجود در شیر) را ندارند .
عدم تحمل لاكتوز به كمبود آنزیم لاكتاز در بدن برمی گردد كه توسط سلول های جداره روده كوچك تولید می شود، بنابراین هر لاكتوزی كه هضم نمی كنید تبدیل به طعمه ای برای باكتری روده شده و موجب تولید گاز توسط باكتری می شود؛ شیر، بستنی، پنیر و محصولات لبنی كه برچسب بدون لاكتوز خورده اند مشكل شما را حل می كنند؛ همین طور می توانید شیر حاوی لاكتاز مصرف كنید و پنیر های سفت، زیرا به طور طبیعی نسبت به پنیرهای نرم، لاكتوز كمتری دارند .

¤ زخم معده دارید؟ روغن غذا را كم كنید
غذاهای بسیار چرب مثل غذاهای سرخ شده علایم رفلاكس اسید و سندرم روده تحریك پذیر را افزایش می دهند، به این علت كه غذاهای چرب دیرتر در بدن تجزیه می شوند، بنابراین مدت زمان بیشتری در معده می مانند، در نتیجه بدن به طور خودكار اسید معده بیشتری برای كمك به گوارش ترشح می كند؛ به خاطر داشته باشید كه به طور كلی پرخوری نیز می تواند عمل هضم غذا را به تأخیر بیندازد و باعث شود معده اسید بیشتری ترشح كند .
انسان ها تنها گونه ای از موجودات هستند كه قادرند بعد از شیر مادر باز هم شیر بخورند و بسیاری از افراد با قدم گذاشتن به دوران بزرگسالی دیگر توانایی هضم لاكتوز، (قند موجود در شیر) را ندارند .

¤ اسید اضافه در مری
شكلات، خوراكی دوست داشتنی است كه خوردنش شب و روز نمی شناسد و ثابت شده برای سلامت قلب و عروق مفید است و خطر سكته را كاهش می دهد، اما در عین حال موجب سوء هاضمه و سوزش سر دل می شود .
شكلات حاوی تئوبرومین، تركیبی است كه به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان مثل كاكائو، چای و قهوه یافت می شود، این تركیب قادر است ماهیچه انتهای مری را شل كند و باعث تراوش اسید معده به مری شود، شكلات همچنین حاوی كافئین است، عامل دیگری كه باعث می شود معده، اسید اضافه تولید كند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha