سلامت نیوز : سیدحامد برکاتی در گفت‌‌وگو با فارس در مورد قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی اظهار داشت: در بسیاری از رسانه‌ها از قول مسئولان می‌‌نویسند، «مرخصی زایمان افزایش می‌یابد» ولی ما بحثی با عنوان مرخصی زایمان نداریم.

وی ادامه داد: مرخصی که الان طبق قانون به دنبال افزایش آن هستیم سه بخش دارد. بخش اول مرخصی زایمان، بخش دوم مرخصی شیردهی و بخش سوم پرورش کودک است یعنی 9 ماهی که پیشنهاد داده شده شامل سه بخش است.وی گفت: تقریباً تمام کشورهای دنیا 6 هفته مرخصی را برای مادرانی که قرار است زایمان کند اختصاص می‌دهند چون مادر در آن دوران در معرض خطر است و البته در این دوران شیردهی و پرورش کودک نیز به مرخصی نیاز دارد. ولی مهم آن است که مادر در معرض عوارض ناشی از بارداری است و باید بیشتر مراقبت شود.به گفته برکاتی بعد از آن تا 6 ماه بحث تغذیه انحصاری با شیر مادر را داریم که مادر باید آن قدر فراغ بال داشته باشد تا بتواند شیردهی مناسبی داشته باشد چرا که تا 6 ماهگی برای نوزاد فقط شیر مادر مناسب است و حتی خوراندن آب هم توصیه نمی‌شود.

70 درصد مغز کودک در سال اول تولد شکل می‌گیرد

وی تکامل دوران خردسالی را از دیگر مباحث مهم کودکان عنوان کرد و افزود: حدود 60 تا 70 درصد مغز انسانها در سال اول تولد شکل می‌گیرد و 80 درصد تا سه سال و تا 8 سال مغز انسان به طور صددرصدی شکل می‌گیرد و بعد از آن فقط در زمینه توانمندتر شدن سلول‌های مغز اتفاقاتی می‌افتد ولی زمینه اصلی ارتباطات بین سلول‌های مغز در سالهای اول تولد رخ می‌هد.به گفته برکاتی از وقتی که مادر پس از تولد به نوزاد شیر می‌دهد باید روند شیردهی را تا یک سال ادامه داد و تا 2 سالگی شیر مادر به عنوان غذای مکمل به کودک داده شود.

حضور مادر در کنار کودک در بهبود عملکرد او موثر است

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت گفت: بنابراین بخش دوم مرخصی که ما برای مادران شاغل در نظر گرفته‌ایم برای تعامل بهتر کودک و مادر است که بسیار حیاتی است. چون تحقیقات نشان داده مادرانی که در سال اول تولد با کودکشان تعامل نداشتند و کارهایی مانند کمک به نشست و برخاست کودک و بازی کردن با او را انجام نداده‌‌اند فرزندشان با انواع و اقسام عوارض مواجه می‌شود.وی تصریح کرد:‌ معمولاً کارهای حرکتی در این نوع کودکان با تاخیر انجام می‌شود یا پس از شش ماهگی و تنها ماندن کودک او با مشکلات گوارشی و رفلاکس مواجه می‌شود.

مرخصی یک تا 2 ساله برای مادارن شاغل

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت اذعان داشت: ما ترجیح می‌دادیم مرخصی مادران شاغل پس از زایمان حتی یک سال تا دو سال باشد ولی این کار برای دولت بار مالی دارد و فعلاً به افزایش سه ماهه مرخصی اکتفا کردیم تا هم مادر کنار کودکش باشد، با او بازی کند، به او بهتر برسد و به موقع غذا دهد.این متخصص اطفال به نکته دیگری اشاره کرد و گفت: یکسری حرکات ظریف مانند کار با انگشتان پس از شش ماهگی در کودک شروع می‌شود و اگر مادر روی عملکرد گرفتن اجسام با کودک کار نکند طبیعتاً این کار با تأخیر مواجه می‌شود.

برکاتی در پاسخ به اینکه برخی کارفرمایان بخش خصوصی موانع مختلفی از جمله اخراج بانوان شاغل پس از زایمان یا منع استفاده از ساعت مرخصی حق شیر را برای زنان شاغل اعمال می‌کنند و چه راهکاری در این راستا دیده شده گفت: این مسئله جزو دغدغه‌های جدی ماست چرا که به خاطر این مسائل اکثر مادران شاغل در بخش خصوصی یا با فاصله زیاد از زمان ازدواج فرزندار می‌شوند یا فقط یک فرزند دارند.وی تصریح کرد: از آن طرف متوسط سن بارداری در کشور بالا رفته و چیزی حدود 27 سال است و فرض کنید یک مادر 31 ساله چقدر می‌تواند برای بازی کردن با کودک خود حوصله داشته باشد.

برکاتی مرخصی زایمان در بخش خصوصی را یکی از بحث‌های چالش‌برانگیز در راستای افزایش مرخصی زایمان مادران شاغل دانست و افزود: سعی کردیم یکسری پیشنهاد برای تشویق کارفرمایان بخش خصوصی ارائه کنیم به عنوان مثال کارفرما به نسبت حقوقی که در طی چند ماه مرخصی زایمان به مادران شاغل می‌پردازد به همان میزان از مالیات معاف شود. البته تامین اجتماعی با این موضوع خیلی موافق نیست و بخش‌های مالی دولت نیز با آن چالش دارند.

برکاتی همچنین تامین آینده فرزندان مادران شاغل در بخش خصوصی را همچون مادران شاغل در بخش دولتی بسیار مهم و در آینده کشور تاثیرگذار دانست.وی گفت: بالاخره باید کشور به خودش بیاید و راه حلی برای این معضل اندیشیده شود.اگر زمانی ما در خانواده‌هایی با چند فرزند به دنیا آمدیم و بسیاری چیزها را از خواهر و برادرهایمان یاد گرفتیم امروزه به دلیل مشکلات زندگی ماشینی فرزندان ما بسیاری از مهارت‌ها را کسب نمی‌کنند.وی به خانواده‌هایی که شرایط اقتصادی آنها اجازه ازدواج و داشتن فرزند را می‌دهد توصیه کرد تا این مسائل را به تأخیر نیندازند چرا که پیشرفت کشور برعهده نسل بعدی است و مطمئناً با مادرانی که در سن 30 سالگی فرزند اول خود را به دنیا می‌آورند این اتفاق کمتر و دیرتر رخ خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha