سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 56991
سلامت نیوز : تعداد محیط‌بانان كشته شده در 3 دهة اخیر به 113 نفر رسیده‌ كه 10 نفر از آنها در 2 سال گذشته كشته شده‌اند؛ با این وجود هنوز هیچ خبری از لایحه حمایتی دولتی برای دفاع از ماموران دولتی در حیطة محیط‌زیست نیست. لایحه‌ای كه قرار بود با حمایت‌های معنوی و مادی از محیط‌بان، آنان را از دم تیر شكارچیان غیرمجاز برهاند. وعده‌های سازمان حفاظت از محیط‌زیست هم برای افزایش حقوق آنها تحقق پیدا نكرد و برخی از محیط‌بانان در گفت‌وگو با تهران امروز می‌‌گویند برخلاف وعده‌های سازمان حفاظت از محیط‌زیست كشور، نه تنها حقوق محیط‌بان افزایش نیافته كه مبالغی هم از حقوق آنها كسر شده است.

انتظار 2ساله

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ «مؤید صدرحسینی» عضو فراكسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی هم می‌گوید:« ۲ سال است که موضوع ارائه لایحه حمایت از محیط‌بان‌ها از سوی دولت به مجلس مطرح است که اگر دولت این کار را به زودی انجام ندهد ما خودمان در این زمینه طرح ارائه خواهیم کرد.» البته در این 2 سال اتفاقات دیگری هم افتاده است. «اسد تقی‌زاده» محیط‌بان منطقه حفاظت‌شده «دنا» تا پای چوبه دار رفت و اگر اعتراض‌های افكارعمومی نبود الان ماه‌ها بود كه زیر خروارها خاك، دفن شده بود. تلاش‌های سازمان حفاظت از محیط‌زیست برای نجات او هم تاكنون به جایی نرسیده‌است.

جدال با قانون در منطقه حفاظت شده!

اما صدور حكم اعدام برای محیط‌بان دنا، گستاخی شكارچیان غیرمجاز منطقه را به جایی رساند كه آنها 2 «گوزن زرد» ایرانی را در منطقه «آب‌سپاه» شكار كرده و لاشه آنها را در معرض دید محیط‌بانان گذاشتند. قانون‌شكنی‌ها در این منطقه به همین‌جا ختم نشد و شكارچیان غیر‌مجاز در شمال منطقة حفاظت‌شده دنا در نزدیكی روستای «خفر» كه در جغرافیای شهری استان اصفهان قرار دارد، 2 راس بز و پازن را شكار كرده و در اقدامی نمادین كله‌های آنها را بریده و بر بلندای محوطه پاسگاه محیط‌بانی آویزان كرده‌اند. همچنین چندی پیش شکارچیان به منطقة حفاظت شدة «شیدا» در چهارمحال و بختیاری حمله کردند و 2 محیط‌بان را زخمی کردند. ماجراهای تلخ شیدا به همین جا ختم نشد. 2 شب بعد از زخمی شدن محیط‌بانان، باز هم شکارچیان به این منطقه حمله کردند. این‌بار محیط‌بانان شانس آوردند که زخمی یا کشته نشدند، آن هم از سوی شکارچیانی که اسلحه‌های دوربین‌دار داشتند. ماه رمضان امسال بود كه«عبدالله یاری» رئیس منطقه حفاظت شده لشگر‌دره، به وسیله شکارچی‌ها کشته ‌شد. براساس آمارهای سپهر سلیمی، فعال محیط‌زیست اصفهان تنها در دو و نیم سال گذشته ۸ محیط‌بان به وسیله شکارچی‌ها کشته شده‌اند.

آمارها نشان می‌دهد که تعداد محیط‌بان‌های کشته شده در 3 دهه اخیر بیش از «یوزپلنگ‌های ایران» بوده است. این درحالی است که محیط‌بانان براساس قوانین مصوب «ضابط قضایی» خوانده‌می‌شوند بدون اینکه بتوانند از شرایط آن برای دفاع از خود استفاده کنند. برای همین است که در سایة یک قانون ۴۰ ساله ۱۱۳ نفر کشته و ۵۰۰ نفر آنها دچار نقص عضو می‌شوند. نقص‌هایی که بسیاری از آنان را خانه ‌نشین کرده‌ است.

محیط‌بانان معلق

صدور حكم قتل برای محیط‌بان دنا و همچنین 3 محیط‌بان استان فارس- كه براساس قوانین مصوب ،40 سال است كه در زمرة نیروهای نظامی محسوب می‌شود و «ضابط قضایی» خوانده می‌شوند- برخی از محیط‌بانان را نسبت به وظایف خود دچار تردید كرده و مسئله را تا جایی پیش برده كه لاشة برخی از گونه‌های حفاظت شده برای مصرف در یخچال‌های محیط‌بانی دیده شده‌است.

حالا «حسینی‌صدر» می‌گوید كه بهارستانی‌ها قصد دارند در نامه‌ای به دولت اتمام حجت كنند: «در جلسه فراکسیون محیط زیست مجلس نامه‌ای به دولت خواهیم نوشت تا اگر آنها این لایحه‌ها را به مجلس ارائه نمی‌دهند، خودمان یک طرح در راستای حمایت از محیط‌بانان را به مجلس بدهیم.» «حمیدرضا طباطبایی» عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم می‌گوید: «محیط بان‌ها ضابطان قضایی هستند که در محیط‌زیست یا منابع طبیعی مشغول به حفظ و حراست از منابع طبیعی کشور هستند.» به گفته طباطبایی ضابط قضایی وقتی انجام وظیفه می‌کند از حمایت‌های قانونی بهره‌مند می‌شود. او می‌گوید: «در درگیری‌هایی که بین محیط‌بان‌ها و شکارچیان غیر مجاز اتفاق می‌افتد، اگر استفاده از سلاح برای دفاع مشروع باشد، حتی اگر کسی در درگیری کشته و یا مجروح شود قانون از محیط‌بان‌ حمایت کرده و از بیت‌المال دیه فرد را پرداخت می‌کند.» اما حرف‌های بهارستانی‌ها فقط در مجلس خواهان دارد. به گفته «شیخ‌نیا» قضات مراجع قضایی برداشت دیگری از قوانین دارند و حكم‌های آنان به ضرر محیط‌بانی شده است كه با دست‌های خالی از محیط‌زیست حمایت می‌كنند.

حقوق‌ها كم شد

خرداد امسال بود كه «حسن شیخ نیا» درگفت‌وگو با رسانه‌ها گفته بود كه امسال هزار محیط‌بان در سراسر کشور استخدام می‌شوند. او وعده شیرین دیگری هم داده بود:«امسال حقوق محیط بانان 2 برابر افزایش می یابد که مراحل بازدید و بررسی آن انجام شده و تنها در انتظار تصویب نهایی است.» به گفته شیخ‌نیا، ویترین سازمان محیط‌زیست که وظیفه اصلی آن حفاظت است محیط بانان هستند که در سال جاری بودجه خوبی برای این بخش در نظر گرفته شده است. بر همین اساس در سال91 هم تعداد نیروهای محیط بانی افزایش قابل توجهی خواهد داشت و هم حقوق محیط‌بانان تا بیش از 2برابر افزایش می‌یابد که معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی دولت با آن موافقت کرده و فقط منتظر تصویب نهایی است. به گفته او ،سازمان محیط زیست درخواست استخدام 5 هزار محیط‌بان در طول برنامه پنجم توسعه کرده است که بیش از هزار نفر نیروی آن امسال استخدام می شوند. اما محیط‌بان‌ها در گفت‌وگو با تهران‌امروز می‌گویند نه تنها چیزی به حقوق آنها اضافه نشده كه كم شده ‌است. یكی از آنها كه نخواست نامی از او فاش شود می‌گوید:«در لیست حقوقی آنها موارد چون حق بدی آب ‌و هوا وجود داشت كه كسر شده است.» به گفته او آنها اصلاً نمی‌دانند كه حساب‌ها وكتاب‌ها به چه صورت بوده كه از حقوق آنها كسر شده‌است. پیش‌تر هم خبری از كسری حقوق كارمندان سازمان حفاظت از محیط زیست روی ورودی خبرگزاری‌ها رفت كه بر اساس همین اخبار به تجمع اعتراض‌آمیز آنها در پارك پردیسان منجر شد. به گفته مجلسی‌ها از لایحه حمایتی دولت هم هیچ خبری نیست . همه این اخبار نشان می‌دهد كه مصائب محیط‌بان‌ها در ایران پایانی ندارد. محیط‌بانی که اسلحه دارد و ضابط قضایی هم هست اما اگر کسی به سوی او شلیک کرد نباید عکس‌العملی از خود نشان دهد و اگر نشان داد، قاتل محسوب می‌شود!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha