سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۸

سلامت نیوز : آمار میزان کشفیات موادمخدر به شکل مستمر منتشر می‌شود اما در این میان هیچگاه به طور رسمی از آمار تعداد معتادان سخن گفته نشده است‌. ستاد مبارزه با موادمخدر تنها یکبار آمار یک‌میلیون و دویست هزار نفری را برای معتادان به موادمخدر و رقم 800 هزار نفری را برای مصرف‌کنندگان تفننی مواد در سال 86 اعلام کرد‌. از آن زمان تاکنون تمامی استنادها بر مبنای همین آمارها بوده اگر چه به گفته کارشناسان تغییر مصرف به سمت مخدرهای صنعتی آمارهای قبلی را کاملا دستخوش تغییر کرده است‌.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ روز گذشته اما مدیرکلی از وزارتخانه بهداشت، آمار تازه‌ای از تعداد معتادان کشور اعلام کرد که به گفته او حتی مورد تایید ستاد مبارزه با موادمخدر نیز هست‌. این آمار، تعداد معتادان کشور را حدود 2میلیون و 200هزار نفر می‌داند یعنی 1میلیون نفر افزایش در فاصله 5 سال.

آماری مهم برای سیاست‌گذاری‌ها

غلامعباس ناصحی در گفت‌وگوی کوتاهی با فارس اعلام کرده که در حدود 2میلیون و 200 هزار نفر در ایران به‌صورت روزانه مصرف موادمخدر دارند اما او به تعداد معتادان تفننی هیچ‌گونه اشاره‌ای نداشته و به‌نظر می‌رسد که آمار این دسته از مصرف‌کنندگان مواد تنها برای ستاد مبارزه با موادمخدر مهم باشد تا در سیاستگذاری‌ها بتوانند در درمان معتادان تخصص بیشتری به‌خرج دهند‌. اما آماری که این مقام مسئول در وزارت بهداشت اعلام کرده حاوی چند نکته مهم است، اول این که افزایش تعداد معتادان خطرات و آسیب‌های اجتماعی را گسترده‌تر از سال‌های قبل کرده‌است. دومین موضوع اهمیت آمارهای جدید برای برنامه‌ریزی‌های به‌روزتر در حوزه درمان است‌. اگر جمعیت کشور را 70 میلیون نفر رند کنیم، در آن صورت تعداد معتادان ایرانی نزدیک به 3 درصد جمعیت ایران خواهد بود‌. نکته مهم دیگر همخوانی بیشتر این آمارها با کشفیات موادمخدر است‌. بر اساس آمارهای مرزبانی کشور، تنها در 6 ماهه نخست امسال میزان کشفیات موادمخدر 15درصد بیشتر از مدت مشابه در سال قبل بوده است‌. این در حالی است که بعضی از مراکز ترک‌اعتیاد نیز گزارشاتی مبنی بر افزایش تعداد متقاضیان ترک اعتیاد داده اند‌. شاید با توجه به این آمار است که آسان‌گیری در روند صدور مجوز تاسیس و راه‌اندازی مراکز درمان معتادان به‌عنوان رویه تازه ستاد پیگیری در پیش گرفته شده که روز گذشته هم معاون توسعه مشارکت‌های مردمی این ستاد به آن اشاره کرده است‌.

مرجع صحت آمار

در صورت صحت این آمار به‌نظر می‌رسد که برنامه ستاد مبارزه با موادمخدر لااقل در حوزه کاهش تعداد معتادان به مواد کارساز نبوده است‌. در سال88 سرداراحمدی مقدم، رئیس وقت ستاد مبارزه با موادمخدر به مجلس فراخوانده شد تا درباره فعالیت‌های ستاد توضیح دهد‌. او به آمارهای ستاد مبارزه با موادمخدر اشاره کرده و گفت که هر سال بین 120تا 160هزار نفر به تعداد معتادان کشور اضافه می‌شود در حالی که 200 هزار نفر از این تعداد کاسته می‌شود‌. با این روند نزولی باید تا سال89 تعداد معتادان کشور حتی به رقمی نزدیک به صفر هم می‌رسید اما حالا خبر رسیده که تعداد معتادان کشور نسبت به سال86 اگر نگوییم دو برابر، لااقل رشد 83درصدی داشته است‌. از سوی دیگر آمار دستگاه وزارت‌بهداشت، سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با موادمخدر که اصلی‌ترین نهادهای بالادستی در حوزه موادمخدر هستند متفاوت است‌. به‌عنوان نمونه در سال 84 معاون وزیر بهداشت وقت، آمار معتادان کشور را 3 میلیون و 700 هزار نفر اعلام کرده بود اما نه ستاد مبارزه با موادمخدر و نه سازمان بهزیستی هیچ‌کدام زیر بار چنین رقمی نرفتند. بر اساس قانون درحال حاضر مرجع اعلام آمار تعداد معتادان کشور ستاد مبارزه با موادمخدر است و وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی بر اساس قانون موظف شده‌اندخدمات خود را در اختیار این ستاد قرار دهند اما شاید به‌خاطر همین بده بستان بین دستگاهی، حق داشته باشند برآورد خود را از آمار معتادان اعلام کنند هرچند که ممکن است به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید.

نتیجه مشخص نیست

تا لحظه تهیه این گزارش، ستاد مبارزه با موادمخدر هنوز موضعگیری خود را در قبال این آمارها اعلام نکرده است‌. اگرچه که مدیرکل سلامت وزارت بهداشت گفته این آمار مورد تایید ستاد مبارزه با موادمخدر نیز هست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha